PLK wdrażają nowe sposoby na ograniczenie hałasu kolejowego
- Marek Zioła

- 9 wrz
- 2 minut(y) czytania

PLK S.A. stawiają na innowacje w walce z hałasem, wprowadzając absorbery i maty wibroizolacyjne, które stanowią alternatywę dla tradycyjnych ekranów akustycznych. Te nowoczesne rozwiązania są już stosowane na kluczowych trasach i mają na celu poprawę komfortu życia mieszkańców.
Polskie Linie Kolejowe, zarządzające krajową infrastrukturą kolejową, konsekwentnie wdrażają rozwiązania mające na celu ograniczenie hałasu generowanego przez pociągi. Oprócz powszechnie stosowanych ekranów akustycznych, firma skupia się także na mniej widocznych, lecz równie skutecznych technologiach, takich jak absorbery przyszynowe i maty wibroizolacyjne. Te działania są wynikiem szczegółowych analiz i pomiarów, co pozwala na optymalne dopasowanie środków ochrony akustycznej do specyficznych potrzeb i lokalizacji.

Ekrany akustyczne nie wszędzie są najlepszym rozwiązaniem
Ekrany akustyczne są najbardziej rozpoznawalnym elementem infrastruktury chroniącej przed hałasem i są standardem w miejscach, gdzie poziom dźwięku przekracza dopuszczalne normy. Ich głównym zadaniem jest tworzenie „cienia akustycznego”, który osłabia docieranie bezpośrednich fal dźwiękowych. Dotychczas wzdłuż linii zarządzanych przez PLK wybudowano 346 kilometrów ekranów, co odpowiada na przykład długości trasy drogowej z Warszawy do Gdańska. Mimo ich skuteczności, w niektórych miejscach, zwłaszcza tam, gdzie przekroczenia norm hałasu są niewielkie, budowa ekranów nie zawsze jest najwłaściwszym i najbardziej estetycznym rozwiązaniem.
Nowoczesne absorbery i maty to skuteczne sposoby na hałas
W odpowiedzi na te wyzwania, PLK coraz częściej sięgają po rozwiązania, które są mniej inwazyjne dla krajobrazu, a jednocześnie efektywnie redukują hałas u jego źródła. Do tych technologii należą absorbery przyszynowe, które montuje się bezpośrednio na szynach. Mogą one obniżyć poziom hałasu nawet o 2-3 dB, redukując dźwięki powstające w miejscu styku koła z szyną. Z kolei maty wibroizolacyjne, umieszczane pod torami, mają za zadanie ograniczać przenoszenie drgań do gruntu, co skutecznie zmniejsza hałas strukturalny odczuwalny w pobliskich budynkach. Zanim takie rozwiązania zostaną wdrożone na stałe, przechodzą one rygorystyczne badania techniczne i akustyczne na specjalnych poligonach testowych. Tłumiki są dopuszczane do użytku dopiero po pozytywnej ocenie ich parametrów eksploatacyjnych oraz efektywności w redukcji hałasu.
„Współczesna kolej to nie tylko szybkie połączenia i nowoczesna infrastruktura zwiększająca komfort podróży. To także troska o otoczenie. Wszelkie działania – w tym reprofilacja szyn, budowa ekranów czy montaż absorberów – sprzyjają poprawie warunków życia mieszkańców w pobliżu linii kolejowych, przy jednoczesnym poszanowaniu środowiska.” – czytamy w komunikacie Polskich Linii Kolejowych.
Wdrażanie tych nowoczesnych metod jest częścią kompleksowego podejścia Polskich Linii Kolejowych do zarządzania hałasem, opartego na analizach, danych pomiarowych i rzeczywistych potrzebach społecznych. Działania te nie tylko skracają czas podróży, ale przede wszystkim znacząco poprawiają jakość życia mieszkańców mieszkających w sąsiedztwie torów. Nowoczesne rozwiązania, w tym absorbery i maty, są już testowane i stosowane na takich trasach jak Gdynia – Kościerzyna, Zabrzeg – Zwardoń oraz Ełk – Korsze.
















Komentarze