top of page

Zapomniana linia kolejowa 420 Worowo-Wysoka Kamieńska może wrócić na mapę. Jest apel do rządu.

Linia kolejowa w kierunku Worowa
Fot. Wikipedia I Radosław Drożdżewski (Zwiadowca21)

Poseł Artur Jarosław Łącki złożył 4 sierpnia 2025 roku interpelację do ministra infrastruktury, domagając się wsparcia dla samorządów planujących reaktywację nieczynnych linii kolejowych. Głównym tematem jest linia kolejowa 420 Worowo-Wysoka Kamieńska, która, zdaniem posła, ma kluczowe znaczenie nie tylko dla Pomorza Zachodniego, ale również dla bezpieczeństwa państwa. W tekście interpelacji poruszono kwestie jej modernizacji i włączenia w system transportowy w ramach przygotowywanych przez rząd programów.


Linia 420 ma kluczowe znaczenie komunikacyjne, a jej odbudowa mogłaby przynieść liczne korzyści społeczne, gospodarcze i przestrzenne. Modernizacja odcinka Worowo-Wysoka Kamieńska pozwoliłaby połączyć w spójną sieć takie miejscowości, jak Resko, Łobez, Płoty, Golczewo, Kamień Pomorski, Wolin i Międzyzdroje, zapewniając jednocześnie dostęp do linii nr 202 (Gdańsk Główny–Stargard). Pozwoliłoby to stworzyć alternatywną trasę w kierunku Trójmiasta, bez konieczności przejazdu przez Szczecin.


Znaczenie linii 420 dla rozwoju regionu i bezpieczeństwa


Co ciekawe, na znaczenie linii kolejowej 420 zwróciło uwagę także Ministerstwo Obrony Narodowej, które uznało odcinek Wysoka Kamieńska-Płoty za priorytetowy do natychmiastowej modernizacji w ramach programu „Pakt dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe”. To wskazuje na to, że linia ta jest istotna także z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa. Z tego powodu, poseł uważa, że zasadne jest ujęcie całej trasy Worowo-Wysoka Kamieńska w działaniach inwestycyjnych, aby zapewnić jej pełną funkcjonalność.


Długa historia i nowe nadzieje


Ruch pasażerski na linii 420 został zawieszony w 1992 roku, a towarowy wygaszano do 1999 roku. Ostatecznie linia została zamknięta w 2005 roku, a osiem lat później rozebrano część torów. Mimo to, po wielu latach, linia znów stała się przedmiotem debat, zwłaszcza w kontekście jej strategicznego znaczenia.


Już w 2019 roku, burmistrzowie Łobza, Golczewa, Płot i Reska apelowali do ówczesnego ministra infrastruktury o rewitalizację trasy, wskazując na wykluczenie komunikacyjne mieszkańców i potencjalne korzyści gospodarcze, takie jak transport gazu z terminalu Polskie LNG na wschód kraju. Chociaż wówczas linia nie została zakwalifikowana do programu Kolej+, istniała nadzieja na jej późniejsze włączenie.


Pytania do ministra infrastruktury


Poseł Artur Jarosław Łącki w swojej interpelacji skierował do ministra infrastruktury szereg pytań, które mają na celu uzyskanie jasnej i wyczerpującej odpowiedzi na temat przyszłości linii 420. Wśród pytań znalazły się te dotyczące planowanej modernizacji, kontynuacji inwestycji na odcinku Płoty–Worowo oraz działań podjętych przez ministerstwo od 2019 roku.


Interesuje go również, czy linia 420 została ujęta w „Pakcie dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe” i jakie programy wsparcia mogą ją objąć (na przykład Kolej+, FEnIKS, KPO). Poseł pyta także o systemowe działania w zakresie odbudowy strategicznych linii kolejowych, w kontekście rosnącego zagrożenia militarnego, oraz o porównanie planowanych środków finansowych na odbudowę linii w województwie zachodniopomorskim i dolnośląskim. Zwraca się również o szczegółowe dane dotyczące finansowania i harmonogramów poszczególnych inwestycji.


Oprócz kwestii finansowych, interpelacja porusza tematy dotyczące infrastruktury pasażerskiej, roli linii w transporcie surowców energetycznych, a także jej potencjalnego wykorzystania jako korytarza ewakuacyjnego dla ludności cywilnej.


O odpowiedzi ze strony Ministerstwa Infrastruktury i dalszym rozwoju sytuacji poinformujemy.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page