top of page

Nowoczesna oczyszczarka tłucznia usprawni transport na magistrali Śląsk – Bałtyk

Układanie nowych szyn i podkładów przez maszynę
Fot. PKP PLK

Duży projekt inwestycyjny między Zduńską Wolą Karsznicami a Inowrocławiem Rąbinkiem właśnie wchodzi w zaawansowaną fazę. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wprowadziła na tory specjalistyczną, wysokowydajną oczyszczarkę tłucznia, której zadaniem jest przyspieszenie i poprawa jakości prac. Celem prac, które rozpoczęły się w październiku 2025 roku, jest przede wszystkim skrócenie czasu przejazdu ciężkich pociągów towarowych na jednym z najważniejszych korytarzy kolejowych w Polsce.


Na trasie kolejowej łączącej Górny Śląsk z portami morskimi, znanej jako magistrala Śląsk – Bałtyk (linia nr 131), rozpoczęły się intensywne prace rewitalizacyjne. Od października 2025 roku roboty toczą się na torze nr 2 między Zduńską Wolą Karsznicami a Poddębicami oraz Karczynem a Inowrocławiem Rąbinkiem. W listopadzie na plac budowy wjechała nowoczesna oczyszczarka tłucznia, która ma kluczowe znaczenie dla sprawności prowadzonych działań. Jej wykorzystanie pozwala na szybką i ekonomiczną realizację prac, co bezpośrednio przekłada się na krótsze ograniczenia w ruchu pociągów.


Układanie nowych szyn i podkładów przez maszynę
Nowoczesna oczyszczarka tłucznia usprawni transport na magistrali Śląsk – Bałtyk / fot. PKP PLK

Inwestycja na linii kolejowej C-E 65 zwiększy przepustowość


Linia kolejowa nr 131, stanowiąca część europejskiej sieci TEN-T Bałtyk – Adriatyk, ma ogromne znaczenie dla transportu towarowego, ponieważ łączy główne okręgi przemysłowe – Górnośląski, Częstochowski i Rybnicki Okręg Węglowy – z węzłem w Tczewie, a dalej z portami w Gdańsku i Gdyni. Dzięki rewitalizacji tego odcinka, przewóz ładunków między trójmiejskimi portami a Śląskiem stanie się sprawniejszy i szybszy.


Roboty obejmują łącznie ponad 50 kilometrów torów, a zakończą się w maju 2026 roku. W ramach projektu przewidziana jest wymiana szyn, podkładów oraz elementów sieci trakcyjnej. Ponadto, oczyszczona zostanie podsypka, a w wybranych miejscach wzmocnione zostanie podtorze. Prace dotyczą również czterech przyległych łącznic w rejonie Zduńskiej Woli i Inowrocławia.


Co zyskają przewoźnicy towarowi?


Jednym z najważniejszych efektów rewitalizacji będzie przyspieszenie przewozów towarowych. Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, czas przejazdu między Zduńską Wolą Karsznicami a Inowrocławiem Rąbinkiem skróci się o około 20 minut. Jest to szczególnie istotne dla przewoźników, ponieważ krótszy czas podróży oznacza większą efektywność ich pracy.


Wzrośnie również przepustowość całej linii, co przełoży się na większą częstotliwość i punktualność połączeń. Jest to kluczowy element dla usprawnienia transportu towarowego, który w ostatnich latach zmaga się z rosnącym zapotrzebowaniem.


Układanie nowych szyn i podkładów przez maszynę
Nowoczesna oczyszczarka tłucznia usprawni transport na magistrali Śląsk – Bałtyk / fot. PKP PLK

Nowe rozjazdy i bezpieczeństwo przejazdów


Projekt obejmuje także remont pojedynczych rozjazdów na stacjach Otok, Karczyn, Inowrocław Rąbinek i Inowrocław. Szczególnie ciekawe jest wprowadzenie elektrycznego ogrzewania rozjazdów w Otoku i Karczynie. To rozwiązanie jest ważne, gdyż zapobiega oblodzeniu i zaśnieżeniu zimą, co bezpośrednio wpływa na niezawodność ruchu kolejowego w trudnych warunkach atmosferycznych.


Dodatkowo, wzmocnione zostaną cztery obiekty inżynieryjne (most i przepusty), a poziom bezpieczeństwa wzrośnie na pięciu przejazdach kolejowo-drogowych, co jest szczególnie istotne dla bezpieczeństwa zarówno ruchu kolejowego, jak i drogowego.


Wartość kontraktu, współfinansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, wynosi 175,3 mln zł netto. Zadanie realizują firmy PPMT Sp. z o.o. oraz ZRK–DOM w Poznaniu Sp. z o.o. Warto wspomnieć, że modernizacja linii 131 postępuje etapami. W poprzednich latach prace objęły już odcinek Kalina (Herby Nowe) – Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice, a w tym roku ma się zakończyć modernizacja fragmentu Chorzów Batory – Nakło Śląskie.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page