Stacja Warszawa Gdańska z nowym tunelem i zmodernizowanymi peronami
- Marek Zioła

- 23 lip
- 2 minut(y) czytania
Zaktualizowano: 20 sie

Trwają zaawansowane prace na stacji Warszawa Gdańska, które znacząco poprawią komfort podróżnych. Budowa 180-metrowego przejścia podziemnego oraz modernizacja peronów numer 4 i 5, które zostaną otwarte już w sierpniu, mają ułatwić komunikację pasażerom. Inwestycja ma na celu zwiększenie przepustowości stacji i usprawnienie przesiadek na inne środki transportu publicznego w stolicy.
Prace konstrukcyjne nowego, 180-metrowego przejścia podziemnego pod torami i peronami na stacji Warszawa Gdańska są na etapie finalnym. Oczekuje się, że tunel zostanie oddany do użytku w drugim kwartale 2026 roku. Ma on znacząco ułatwić dostęp do peronów i pociągów, a także usprawnić przesiadki na metro, autobusy i tramwaje. Koszt inwestycji wynosi około 80 milionów złotych netto i jest finansowany ze środków budżetowych.
Postęp prac nad nowym przejściem podziemnym
Wykonawca, firma PORR S.A., zakończył już budowę głównej części nowego przejścia oraz łącznika z istniejącym tunelem. Obecnie trwają prace związane ze scaleniem tych dwóch elementów. Równocześnie montowane są schody ruchome na peron numer 4, a także przygotowywane są miejsca pod windy. Nowe przejście ma charakteryzować się nowoczesnym designem – na ścianach tunelu zostaną ułożone szaro-beżowe płytki, a także znajdzie się mural przedstawiający historię kolei i Warszawy. Wejście od strony Żoliborza, zlokalizowane przy ulicy Księdza Romana Indrzejczyka, będzie wyposażone w schody oraz windę. Po drugiej stronie tunel zostanie połączony z istniejącym przejściem prowadzącym do budynku dworca i metra. Zapewniony zostanie również dostęp do peronów 2, 3 i 4 za pomocą schodów ruchomych, tradycyjnych oraz wind, co ma ułatwić poruszanie się osobom z ograniczoną mobilnością.

Modernizacja peronów i dostosowanie rozkładu jazdy
Już w sierpniu pasażerowie będą mogli korzystać z peronów numer 4 i 5. Zostaną one wyposażone w nową informację pasażerską, w tym wyświetlacze, nagłośnienie i monitoring, a także w zadaszenia, które ochronią podróżnych przed deszczem i wiatrem. W kolejnej fazie prac modernizacyjnych planowane jest przeniesienie działań pod perony 3 i 2. Wszystkie zmiany w organizacji ruchu pociągów zostały uwzględnione w obowiązującym rozkładzie jazdy.
Szerszy kontekst i wyzwania inwestycji na stacji Warszawa Gdańska
Rozbudowa stacji Warszawa Gdańska stanowi element szerszego planu inwestycyjnego w stolicy, obejmującego między innymi planowaną przebudowę linii średnicowej i stacji Warszawa Wschodnia. Dodatkowe przejście pod torami oraz nowe wyjścia z peronów mają na celu równomierne rozłożenie ruchu pasażerów na stacji, co zwiększy komfort i bezpieczeństwo podróży. Zakończenie zasadniczych prac oraz udostępnienie wszystkich peronów przewidziano na pierwszy kwartał 2026 roku. Pierwotne plany uległy pewnym zmianom ze względu na napotkane trudności na placu budowy. W trakcie robót odkryto nieoznaczone wcześniej kable, odmienne niż zakładano warunki gruntu i wody, a także gruz i fragmenty betonu pod ziemią, co wymusiło dodatkowe prace i dostosowanie harmonogramu budowy.















Komentarze