top of page

400 milionów złotych na linię kolejową do Kluczborka. Koniec z wolną jazdą

Prace na linii kolejowej Oleśnica - Kluczbork
Fot. PKP PLK

Ruszyły prace na linii kolejowej numer 143 między Wrocławiem a Kluczborkiem. Dzięki inwestycji o wartości blisko 400 milionów złotych, skróci się czas podróży o około 10 minut. Prace remontowe obejmują modernizację torów, peronów oraz poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych.


Z początkiem września 2025 roku wykonawcy rozpoczęli roboty na dwóch kluczowych odcinkach linii kolejowej Wrocław – Oleśnica – Kluczbork. Remonty na trasie, realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, mają na celu skrócenie czasu przejazdu oraz zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa podróżnych. Modernizacja obejmuje łącznie 22 kilometry torów, a jej zakończenie planowane jest na drugą połowę 2026 roku.


Prace na linii kolejowej Oleśnica - Kluczbork
400 milionów złotych na linię kolejową do Kluczborka. Koniec z wolną jazdą / fot. PKP PLK

Nowe perony i modernizacja infrastruktury kolejowej


W ramach inwestycji przebudowane zostaną perony w Smardach i Solnikach Wielkich. Stare obiekty w Smardach zostaną zastąpione nowymi, z dostępem z pobliskiego przejazdu kolejowo-drogowego, który zostanie rozbudowany o chodnik. W Solnikach Wielkich powstaną dwa nowe perony, umiejscowione bliżej terenów zabudowanych, co ma lepiej odpowiadać potrzebom mieszkańców. Perony w obu lokalizacjach będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Dodatkowo zostaną wyposażone w ławki, gabloty z rozkładami jazdy oraz nowoczesne oświetlenie. Remonty obejmą także wymianę sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Dodatkowo, na stacji Bierutów oraz Wołczyn, od strony Oleśnicy i Kluczborka, zostaną zabudowane nowe rozjazdy.


Wzrost bezpieczeństwa i poprawa stanu obiektów inżynieryjnych


Prace mają na celu również podniesienie poziomu bezpieczeństwa na wszystkich przejazdach kolejowo-drogowych. Wymienione zostaną płyty przejazdowe, a nawierzchnia drogowa na dojazdach zostanie naprawiona. Wybrane przejazdy zostaną wyposażone w nowoczesne systemy zabezpieczenia ruchu.


Dodatkowo, w rejonie skrzyżowania z linią kolejową zostanie kompleksowo przebudowana droga wojewódzka nr 451. W ramach inwestycji zaplanowano także remonty lub przebudowę 26 obiektów inżynieryjnych. Wśród nich znajdują się 3 mosty oraz 4 wiadukty. Wzmocnione zostaną wiadukty kolejowe w Solnikach Wielkich, Oleśnicy i Ligocie Dolnej. Zlikwidowany zostanie również drugi wiadukt w Ligocie Dolnej, który nie jest już wykorzystywany.


Prace na linii kolejowej Oleśnica - Kluczbork
400 milionów złotych na linię kolejową do Kluczborka. Koniec z wolną jazdą / fot. PKP PLK

Remonty na odcinku Oleśnica – Kluczbork skrócą podróż pociągiem


Dzięki modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h, a pociągi towarowe do 80 km/h, co jest znacznym wzrostem w porównaniu do obecnych prędkości. Skrócenie czasu przejazdu o około 10 minut między Wrocławiem a Kluczborkiem to jeden z głównych celów inwestycji.


Realizacja zadania została podzielona na dwa odcinki. Za pierwszy, między Bierutowem a Oleśnicą, o wartości 163,7 miliona złotych netto, odpowiada firma Trakcja. Drugi odcinek, od Kluczborka do Wołczyna, jest realizowany przez konsorcjum PPM-T i DOLKOM, a jego wartość wynosi 234,3 miliona złotych netto.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page