

00false11 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


00false27 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


30false06 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)
Umowa podpisana przez PLK SA z EBI zakłada udzielenie kredytu w wysokości do 450 mln €, co stanowi równowartość ponad 1,9 mld zł. Inwestycja ta jest strategiczna dla województwa świętokrzyskiego, ponieważ obejmuje całkowitą przebudowę i modernizację infrastruktury kolejowej na najważniejszej trasie w regionie. Linia ta łączy Kielce z Krakowem, Łodzią, Radomiem i Warszawą, a także odgrywa istotną rolę w przewozie towarów w tej części Polski.
W ramach modernizacji linii kolejowej nr 8 planowana jest wymiana torów kolejowych, sieci trakcyjnej oraz systemu sterowania ruchem pociągów. Powstaną nowoczesne perony na stacjach i przystankach, które będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej mobilności. Inwestycja obejmuje również budowę nowych skrzyżowań bezkolizyjnych oraz wymianę urządzeń na przejazdach kolejowo-drogowych, co zwiększy bezpieczeństwo podróżujących. Dzięki podniesieniu prędkości pociągów do 120 km/h oraz dobudowie dodatkowych torów na stacjach, zwiększy się przepustowość tego odcinka.
Wiceprezes EBI, prof. Teresa Czerwińska, podkreśla, że rozwój nowoczesnej sieci transportowej jest jednym z kluczowych kierunków inwestycyjnych banku w Polsce. EBI i PLK SA łączy wieloletnie partnerstwo na rzecz zrównoważonych połączeń kolejowych w Polsce. Najnowsza umowa pozwoli usprawnić połączenia pasażerskie i przewóz towarów na południu kraju. W 2024 roku Grupa EBI przeznaczyła ponad 1,3 mld euro na inwestycje transportowe w Polsce, a kredytowanie EBI dla PLK SA przekracza już 4,6 mld euro.
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów” podzielony jest na trzy etapy. Na odcinki Skarżysko-Kamienna – Tumlin i Sitkówka Nowiny – Kozłów gotowa jest już dokumentacja projektowa, która powstała przy współfinansowaniu Unii Europejskiej. Przygotowywany jest również projekt dla odcinka Sitkówka Nowiny – Tumlin, obejmujący stację Kielce Główne. Prace na południowym odcinku linii rozpoczęły się w listopadzie 2024 roku, a zakończenie całości inwestycji planowane jest na 2032 rok.
Źródło zdjęcia: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Comments