top of page

Finlandia inwestuje w strategiczną linię kolejową do Szwecji i Norwegii

tory kolejowe

Rząd Finlandii przeznaczył 20 milionów euro na wstępne planowanie budowy nowej normalnotorowej linii kolejowej łączącej Kemi na północy kraju ze szwedzką Haparandą. W przyszłości planowane jest również połączenie z norweskim portem Narwik. Minister transportu Lulu Ranne podkreśliła, że projekt ten ma strategiczne znaczenie dla poprawy gotowości militarnej Finlandii oraz zwiększenia możliwości transportu towarowego.


Decyzja o budowie nowej linii kolejowej jest odpowiedzią na pilną potrzebę poprawy europejskiej mobilności wojskowej, co podkreślają Komisja Europejska, NATO oraz Fińskie Siły Obronne. Planowana 30-kilometrowa trasa między Kemi a Haparandą zostanie zbudowana z wykorzystaniem standardowego europejskiego rozstawu szyn wynoszącego 1435 mm. Obecnie w Finlandii obowiązuje szeroki rozstaw rosyjski (1524 mm). Szersze przejście na europejskie standardy jest rekomendowane przez Komisję Europejską i NATO w celu usprawnienia transgranicznej logistyki wojskowej.


Zmiana ta jest zgodna z unijnym rozporządzeniem TEN-T, które wejdzie w życie latem bieżącego roku i zobowiązuje państwa członkowskie do planowania przejść na standardowy rozstaw szyn.


Dalsze plany rozbudowy sieci


W dłuższej perspektywie rząd Finlandii planuje rozbudowę normalnotorowych linii kolejowych z Kemi na południe do Oulu oraz na wschód do Misi, w pobliżu ważnego składu Fińskich Sił Obronnych w Rovaniemi. Wstępne szacunki Ministerstwa Transportu wskazują, że rozszerzenie standardowego rozstawu szyn do Oulu może kosztować ponad 1,5 miliarda euro. Minister Ranne zaznaczyła, że przeznaczone środki finansowe pokryją koszty planowania na kilka najbliższych lat, a plany dotyczące zmiany rozstawu szyn w całej północnej Finlandii sięgają lat 30. XXI wieku.


W planowanie zaangażowane są również władze Szwecji i Norwegii, co ma zapewnić pełną interoperacyjność z istniejącymi liniami kolejowymi z Haparandy przez Kirunę do Narwiku.


Wzmocnienie bezpieczeństwa i gospodarki


Przedstawiciele służb bezpieczeństwa podkreślają kluczowe znaczenie projektu. Ari Mure, zastępca dowódcy Brygady Jegrów Lapońskich, stwierdził, że obecne połączenia kolejowe na północnej granicy są niewystarczające do szybkiego transportu sprzętu. Dodał, że obecnie przekroczenie granicy wymaga specjalnych uzgodnień.


Bezpośrednie połączenie kolejowe z Narwikiem umożliwiłoby fińskim i sojuszniczym siłom wojskowym szybszy dostęp do Oceanu Atlantyckiego. Przyczyniłoby się również do zwiększenia eksportu towarów przez niezamarzający port w Narwiku, który funkcjonuje przez cały rok. Gubernator regionu Laplandii Hannu Takkula zaapelował o szybkie podjęcie działań, podkreślając, że połączenie kolejowe z Narwikiem jest częścią regionalnego planu i ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa dostaw.


Minister Ranne zaznaczyła, że poza aspektami obronnymi i bezpieczeństwa, nowa sieć kolejowa wzmocni także biznes, logistykę i perspektywy zatrudnienia w całej północnej Finlandii.


Źródło zdjęcia: Pixabay I Trek_Jason

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page