Konkurencja na kolei w Polsce wciąż ograniczona. UOKiK wydał rekomendacje
- Marek Zioła
- 5 godzin temu
- 2 minut(y) czytania

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) opublikował raport, w którym wskazuje na brak realnej konkurencji w polskich przewozach pasażerskich. Zgodnie z raportem, rynek jest zdominowany przez regionalne monopole i kontrakty publiczne, co przekłada się na ograniczony wybór dla pasażerów. W tej sytuacji UOKiK rekomenduje uproszczenie procedur, które pomogą w zwiększeniu konkurencji na kolei.
Z opublikowanego we wtorek 2 września raportu UOKiK o kolejowych przewozach pasażerskich wynika, że pomimo funkcjonowania szesnastu spółek przewozowych, konkurencja na torach jest wciąż niewielka. Ponad 93% przejazdów odbywa się w ramach kontraktów publicznych, a w wielu regionach podróżni są skazani na jednego, lokalnego przewoźnika samorządowego. Urząd widzi w tym problem, który ogranicza rozwój oferty i nie sprzyja pasażerom.
Główne problemy i rekomendacje Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w swoim raporcie wskazuje na kilka kluczowych barier, które utrudniają rozwój konkurencji na kolei. Wśród nich wymienia się między innymi brak nowoczesnego taboru, a także zbyt krótkie terminy w postępowaniach przetargowych. Przewoźnicy wskazują również na niewielką skłonność spółek samorządowych do ekspansji poza granice swoich macierzystych województw. Raport podkreśla, że na rynku przewozów dalekobieżnych szczególnie silną pozycję ma spółka Polskie Koleje Państwowe Intercity (PKP Intercity). W rezultacie, UOKiK rekomenduje uproszczenie procedur przyznawania otwartego dostępu na kolei oraz lepsze dostosowanie przetargów.
Dlaczego warto zwiększać konkurencję?
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podaje przykłady innych państw Unii Europejskiej, gdzie większa konkurencja przyczyniła się do wzrostu liczby połączeń i spadku cen biletów. Raport wskazuje, że obecna sytuacja w Polsce, gdzie trzej najwięksi przewoźnicy – Polregio, PKP Intercity i Koleje Mazowieckie – odpowiadają łącznie za około 80% pracy przewozowej i 75% pracy eksploatacyjnej, nie sprzyja rozwojowi rynku. Wprowadzenie realnej konkurencji mogłoby przełożyć się na lepszą jakość usług i bardziej atrakcyjne ceny dla pasażerów, co jest głównym celem działań UOKiK.
Komentarze