Nowe wiadukty drogowe zwiększają bezpieczeństwo na trasie Kraków – Katowice
- Marek Zioła

- 26 kwi
- 2 minut(y) czytania

Kierowcy korzystają już z nowych wiaduktów drogowych w Pisarach i Młoszowej. Te bezkolizyjne skrzyżowania powstały w ramach inwestycji Polskich Linii Kolejowych, mającej na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na kluczowej magistrali łączącej Śląsk z Małopolską. Projekt ten, współfinansowany przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”, znacząco poprawi komfort i bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak i pasażerów pociągów.
Tuż przed Świętami Wielkanocnymi oddano do użytku nowy wiadukt drogowy w Młoszowej, który zastąpił dotychczasowy przejazd kolejowo-drogowy zlokalizowany przy ulicy Szembeka. Inwestycja ta, realizowana przy wsparciu lokalnego samorządu, obejmowała również budowę nowego ronda przy drodze krajowej nr 79 oraz kilkusetmetrowego odcinka drogi prowadzącej do sąsiadującej z Trzebinią miejscowości. Aktualnie trwają jeszcze prace wykończeniowe przy samym wiadukcie, a planowane zakończenie wszystkich prac przewidziane jest na połowę bieżącego roku.
Wiadukt w Pisarach i nowy przystanek kolejowy
Kolejny wiadukt drogowy na ważnej trasie kolejowej Kraków – Katowice powstał w Pisarach. Podobnie jak w Młoszowej, w kwietniu ruch samochodowy został przeniesiony z przejazdu kolejowo-drogowego na nowo wybudowane skrzyżowanie bezkolizyjne. Ten nowoczesny obiekt zapewnił Pisarom sprawne połączenie z drogą krajową nr 79, co znacząco wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa zarówno dla podróżujących pociągami, jak i dla kierowców. Zakończenie wszystkich prac budowlanych w Pisarach planowane jest na czerwiec. W tym samym miesiącu do użytku oddany zostanie nowy przystanek kolejowy, usytuowany w bezpośrednim sąsiedztwie wiaduktu. Prace budowlane prowadzone w obrębie torów były starannie koordynowane, aby w jak największym stopniu zminimalizować ich wpływ na ruch pociągów na tej istotnej, międzynarodowej linii kolejowej.
Więcej bezpieczeństwa dzięki likwidacji przejazdów
Realizacja budowy wiaduktów drogowych w Młoszowej i Pisarach jest częścią szerszej strategii PLK SA mającej na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na odcinku kolejowym łączącym Kraków z Katowicami. Spółka planuje, że do końca przyszłego roku zlikwidowane zostaną wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe na odcinku od Krakowa Głównego do Jaworzna Szczakowej. W czerwcu bieżącego roku planowane jest oddanie do użytku kładki dla pieszych w Rudawie oraz przejścia podziemnego przy przystanku Kraków Mydlniki Wapiennik. Ponadto trwają przygotowania do budowy kolejnych wiaduktów drogowych w Niegoszowicach i Woli Filipowskiej. Likwidacja przejazdów kolejowo-drogowych i zastąpienie ich bezkolizyjnymi rozwiązaniami jest możliwa dzięki wsparciu finansowemu Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. W minionych latach na modernizację trasy Kraków – Katowice przeznaczono już ponad 2 miliardy złotych. Dzięki przeprowadzonym pracom, obejmującym modernizację torów i instalację nowoczesnych systemów sterowania ruchem, pociągi pasażerskie mogą osiągać prędkość do 160 km/h, co przyczyniło się do skrócenia czasu podróży między stolicami Małopolski i Śląska oraz stworzyło lepsze warunki dla rozwoju kolei aglomeracyjnej.
Źródło zdjęcia: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.















Komentarze