Nowy przystanek Radom Wschodni. Koleje Mazowieckie z 50 pociągami
- Marek Zioła

- 28 maj
- 2 minut(y) czytania

Od 30 czerwca mieszkańcy Radomia oraz podróżujący z Portu Lotniczego Warszawa-Radom zyskają nowy, dogodny punkt dostępu do sieci kolejowej. Nowo wybudowany przystanek Radom Wschodni, zlokalizowany pod wiaduktem ulicy Żeromskiego, będzie obsługiwał 50 pociągów Kolei Mazowieckich. Inwestycja ma na celu poprawę komunikacji i ułatwienie podróży.
Nowy przystanek kolejowy Radom Wschodni stanowi kluczowy element infrastrukturalny dla Radomia, drugiego co do wielkości miasta na Mazowszu. Jego strategiczne położenie zapewnia bezpośrednie połączenie z Portem Lotniczym Warszawa-Radom, co znacząco wpłynie na komfort podróży lotniczych. Dodatkowo, mieszkańcy dzielnic Dzierzków i Śródmieście zyskają szybki i wygodny dojazd do stolicy, z najszybszym połączeniem Kolei Mazowieckich do Warszawy Zachodniej trwającym zaledwie godzinę.
Zaawansowanie prac i udogodnienia
Budowa przystanku Radom Wschodni, której koszt wyniósł 39 milionów złotych i został sfinansowany ze środków budżetowych, przebiegała zgodnie z planem i trwała półtora roku. Zasadnicze prace konstrukcyjne, obejmujące peron oraz przeszkloną galerię, zostały zakończone. Zamontowano dwie windy oraz schody ruchome, co gwarantuje dostępność dla osób o ograniczonej mobilności oraz pasażerów z dużym bagażem. Obecnie trwają procedury związane z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie od Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Miasto Radom odpowiada za budowę przyległego wiaduktu drogowego na ulicach Żeromskiego i Lubelskiej, którego obie części mają być gotowe wraz z otwarciem przystanku kolejowego.
Funkcjonalność i dalsze plany
Dla zapewnienia komfortu podróżnych, przystanek Radom Wschodni wyposażono w wiaty, ławki, poręcze do odpoczynku na stojąco, a także elektroniczne wyświetlacze, gabloty z rozkładami jazdy oraz tablice informacyjne. Przy wejściach dostępne są stojaki na rowery, a cały teren oświetla energooszczędne oświetlenie LED. Układ torów i rozjazdów przystanku umożliwia zatrzymywanie się pociągów zarówno z kierunku Warszawy, jak i Dęblina. Pomimo początkowych planów, ze względu na duże natężenie ruchu pasażerskiego oraz towarowego, Koleje Mazowieckie i zarządca infrastruktury kolejowej uzgodnili, że pociągi kursujące na linii Radom–Dęblin nie będą zatrzymywać się na Radomiu Wschodnim w ramach czerwcowej korekty rozkładu jazdy. W trakcie opracowywania nowego rocznego rozkładu jazdy przewidziane są analizy możliwości zatrzymywania się na Radomiu Wschodnim wszystkich pociągów pasażerskich, zarówno regionalnych, jak i dalekobieżnych, z uwzględnieniem ruchu towarowego. Inwestycja jest częścią większego projektu „Poprawa Bezpieczeństwa i Likwidacja Zagrożeń Eksploatacyjnych na Sieci Kolejowej w Radomiu”.















Komentarze