

49false51 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


43false21 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


00false14 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


45false07 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


30false09 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


Na początku października 2025 roku spółka PKP Intercity poinformowała o zamiarze zakupu do 34 używanych wagonów osobowych od niemieckiego operatora regionalnego, DB Regio AG. Plan ten został ogłoszony w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej poprzez uprzednie zawiadomienie o bezpośrednim udzieleniu zamówienia (tzw. dobrowolna przejrzystość ex ante). Celem takiego postępowania było zachowanie pełnej transparentności, przy jednoczesnej możliwości szybkiego i bezpośredniego nabycia taboru. Pomimo formalnego rozpoczęcia procedury, transakcja nie doszła do skutku.
W drugiej połowie października 2025 roku stało się jasne, że DB Regio AG, spółka należąca do niemieckiego koncernu Deutsche Bahn, nie przyjęło oferty złożonej przez polskiego przewoźnika. Zgodnie z planami, wartość zamówienia na 34 używane wagony osobowe miała wynieść ponad 7,3 miliona euro. Oznaczało to, że przewoźnik gotów był zapłacić średnio około 215 tysięcy euro za jeden wagon. Kwota ta jest relatywnie niska w porównaniu do kosztów zakupu fabrycznie nowego taboru czy też jego głębokiej modernizacji.
Podobnie jak w nowej, większej próbie zakupu 109 wagonów, w tej pierwszej, nieudanej próbie, jedynym kryterium oceny oferty była cena, której przypisano 100% wagi. Zastosowanie procedury ex ante miało przyspieszyć cały proces pozyskania używanych wagonów, które mogłyby szybko trafić na polskie tory po przeprowadzeniu niezbędnych prac dostosowawczych do krajowych standardów. Nowy, dodatkowy tabor jest niezbędny, aby PKP Intercity mogło sprostać rosnącym potokom pasażerskim oraz planowanemu rozszerzeniu siatki połączeń, w tym międzynarodowych, które miały zostać uruchomione w grudniu. Używane wagony osobowe mogłyby szybko poprawić dostępność miejsc siedzących.
Odrzucenie oferty przez DB Regio AG nie oznacza jednak, że PKP Intercity zrezygnowało z planów wzmocnienia swojego parku taborowego poprzez zakupy na rynku wtórnym. Przewoźnik natychmiast zapowiedział, że będzie nadal aktywnie obserwował europejski rynek w poszukiwaniu sprawnych wagonów używanych. Potwierdzeniem tych działań jest opublikowane 3 listopada 2025 roku uprzednie zawiadomienie dotyczące złożenia oferty na zakup do 109 używanych wagonów od tego samego niemieckiego operatora, co pokazuje determinację polskiej spółki w szybkim zwiększeniu floty. Najnowsza oferta, która dotyczy pozyskania ponad stu pojazdów, stanowi już drugie podejście w ciągu zaledwie kilku tygodni do szybkiego pozyskania używanych wagonów osobowych z rynku niemieckiego, co świadczy o pilnej potrzebie uzupełnienia taboru PKP Intercity.










Komentarze