PKP Intercity odebrało zmodernizowane wagony 152A
- Marek Zioła

- 22 lip
- 2 minut(y) czytania

PKP Intercity kontynuuje realizację strategii taborowej, wprowadzając do użytku zmodernizowane wagony, które mają na celu podniesienie komfortu podróży. Najnowsza dostawa obejmuje osiem bezprzedziałowych wagonów pierwszej klasy typu 152A, wyposażonych w szereg nowoczesnych udogodnień, zwiększając atrakcyjność oferty przewoźnika.
Narodowy przewoźnik, PKP Intercity, konsekwentnie wdraża swoją strategię taborową, której celem jest modernizacja i rozbudowa floty. Ostatnie działania obejmują odbiór zmodernizowanych wagonów, które już rozpoczęły obsługę pasażerów na wybranych trasach. Inwestycje te mają kluczowe znaczenie dla podniesienia standardu i komfortu podróży w Polsce. Wartość kontraktu na modernizację taboru przekracza 150 milionów złotych.

Nowoczesne wagony 152A już w eksploatacji
PKP Intercity odebrało osiem bezprzedziałowych, zmodernizowanych wagonów typu 152A. Wagony przeszły naprawę na piątym poziomie utrzymania (P5) w zakładach PESY w Mińsku Mazowieckim. Są to wagony pierwszej klasy, przystosowane do prędkości 200 km/h, oferujące 54 miejsca dla pasażerów. Na ich wyposażeniu znajdują się liczne udogodnienia, takie jak dostęp do Wi-Fi, indywidualne oświetlenie, nowoczesna klimatyzacja, dynamiczny system informacji prezentowany na tablicach świetlnych oraz nowe drzwi odskokowo-przesuwne. Kolejne wagony typu 152A będą sukcesywnie dostarczane, a wszystkie pojazdy z tej serii mają trafić do PKP Intercity do końca pierwszego kwartału 2026 roku. Całkowita wartość tego kontraktu to ponad 150 milionów złotych.
Dalsze plany modernizacyjne PKP Intercity
Współpraca PKP Intercity z PESĄ obejmuje dwie umowy o łącznej wartości 378 milionów złotych. Poza modernizacją 24 wagonów typu 152A, kontrakty dotyczą także unowocześnienia 35 wagonów serii 154A. Zgodnie z harmonogramem, pierwsze pojazdy typu 154A, które będą wagonami bezprzedziałowymi drugiej klasy z 72 miejscami dla podróżnych, mają zostać odebrane w czwartym kwartale 2025 roku. Wszystkie prace modernizacyjne w ramach tych kontraktów podzielono na dwa etapy: naprawę na piątym poziomie utrzymania, a po 18 miesiącach eksploatacji wagony przejdą przegląd na trzecim poziomie utrzymania.
Nowo odebrane wagony serii 152A zostały skierowane do obsługi kluczowych połączeń, w tym pociągów IC 18114/5 Pobrzeże relacji Łódź Fabryczna - Kołobrzeg, IC 81114/5 Pobrzeże relacji Kołobrzeg - Łódź Fabryczna, IC 19130/1 Zosia relacji Warszawa Wschodnia - Łódź Fabryczna, IC 91130/1 Zosia relacji Łódź Fabryczna - Warszawa Wschodnia, IC 15152/3 Zosia relacji Łódź Fabryczna - Gdynia Główna oraz IC 51152/3 Zatoka relacji Gdynia Główna - Łódź Kaliska. Modernizacja wagonów 152A jest wspierana środkami unijnymi z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Docelowo, wagony te będą obsługiwać między
innymi relacje Warszawa-Kołobrzeg, Warszawa-Kraków, Kraków-Zakopane oraz inne strategiczne połączenia kolejowe w Polsce.
Poza umowami z PESĄ, przewoźnik zakontraktował z polskimi producentami oraz zakładami napraw projekty taborowe o łącznej wartości ponad 16,5 miliarda złotych, co świadczy o długoterminowej strategii inwestycyjnej w unowocześnienie polskiej kolei.















Komentarze