top of page

PKP Intercity odebrało zmodernizowane wagony 152A

Zmodernizowany wagon 152A
Fot. PKP Intercity

PKP Intercity kontynuuje realizację strategii taborowej, wprowadzając do użytku zmodernizowane wagony, które mają na celu podniesienie komfortu podróży. Najnowsza dostawa obejmuje osiem bezprzedziałowych wagonów pierwszej klasy typu 152A, wyposażonych w szereg nowoczesnych udogodnień, zwiększając atrakcyjność oferty przewoźnika.


Narodowy przewoźnik, PKP Intercity, konsekwentnie wdraża swoją strategię taborową, której celem jest modernizacja i rozbudowa floty. Ostatnie działania obejmują odbiór zmodernizowanych wagonów, które już rozpoczęły obsługę pasażerów na wybranych trasach. Inwestycje te mają kluczowe znaczenie dla podniesienia standardu i komfortu podróży w Polsce. Wartość kontraktu na modernizację taboru przekracza 150 milionów złotych.


Wnętrze wagonu 152A
PKP Intercity odebrało zmodernizowane wagony 152A / fot. PKP Intercity

Nowoczesne wagony 152A już w eksploatacji


PKP Intercity odebrało osiem bezprzedziałowych, zmodernizowanych wagonów typu 152A. Wagony przeszły naprawę na piątym poziomie utrzymania (P5) w zakładach PESY w Mińsku Mazowieckim. Są to wagony pierwszej klasy, przystosowane do prędkości 200 km/h, oferujące 54 miejsca dla pasażerów. Na ich wyposażeniu znajdują się liczne udogodnienia, takie jak dostęp do Wi-Fi, indywidualne oświetlenie, nowoczesna klimatyzacja, dynamiczny system informacji prezentowany na tablicach świetlnych oraz nowe drzwi odskokowo-przesuwne. Kolejne wagony typu 152A będą sukcesywnie dostarczane, a wszystkie pojazdy z tej serii mają trafić do PKP Intercity do końca pierwszego kwartału 2026 roku. Całkowita wartość tego kontraktu to ponad 150 milionów złotych.


Dalsze plany modernizacyjne PKP Intercity


Współpraca PKP Intercity z PESĄ obejmuje dwie umowy o łącznej wartości 378 milionów złotych. Poza modernizacją 24 wagonów typu 152A, kontrakty dotyczą także unowocześnienia 35 wagonów serii 154A. Zgodnie z harmonogramem, pierwsze pojazdy typu 154A, które będą wagonami bezprzedziałowymi drugiej klasy z 72 miejscami dla podróżnych, mają zostać odebrane w czwartym kwartale 2025 roku. Wszystkie prace modernizacyjne w ramach tych kontraktów podzielono na dwa etapy: naprawę na piątym poziomie utrzymania, a po 18 miesiącach eksploatacji wagony przejdą przegląd na trzecim poziomie utrzymania.


Nowo odebrane wagony serii 152A zostały skierowane do obsługi kluczowych połączeń, w tym pociągów IC 18114/5 Pobrzeże relacji Łódź Fabryczna - Kołobrzeg, IC 81114/5 Pobrzeże relacji Kołobrzeg - Łódź Fabryczna, IC 19130/1 Zosia relacji Warszawa Wschodnia - Łódź Fabryczna, IC 91130/1 Zosia relacji Łódź Fabryczna - Warszawa Wschodnia, IC 15152/3 Zosia relacji Łódź Fabryczna - Gdynia Główna oraz IC 51152/3 Zatoka relacji Gdynia Główna - Łódź Kaliska. Modernizacja wagonów 152A jest wspierana środkami unijnymi z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).


Docelowo, wagony te będą obsługiwać między

innymi relacje Warszawa-Kołobrzeg, Warszawa-Kraków, Kraków-Zakopane oraz inne strategiczne połączenia kolejowe w Polsce.


Poza umowami z PESĄ, przewoźnik zakontraktował z polskimi producentami oraz zakładami napraw projekty taborowe o łącznej wartości ponad 16,5 miliarda złotych, co świadczy o długoterminowej strategii inwestycyjnej w unowocześnienie polskiej kolei.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page