top of page

Pociągi wracają na linię Giżycko – Korsze. Mazury zyskają krótsze podróże

Stacja Kętrzyn
Fot. PKP PLK

Po dwóch latach prac modernizacyjnych, 14 grudnia, wraz z nowym rozkładem jazdy, pociągi pasażerskie znów pojadą na trasie z Giżycka do Korsz. Odnowiona i częściowo zelektryfikowana linia kolejowa nr 38 skróci czas przejazdu między Ełkiem a Olsztynem. Inwestycja w infrastrukturę kolejową na Mazurach jest współfinansowana ze środków unijnych i ma łączną wartość 1,8 miliarda złotych netto.


W połowie grudnia, na długo wyczekiwanej trasie, pociągi wracają na odcinek Giżycko – Korsze, co oznacza spore ułatwienia dla mieszkańców i turystów, podróżujących w Krainie Wielkich Jezior Mazurskich. Nowoczesna, szybka i przyjazna środowisku kolej ponownie staje się ważnym szlakiem transportowym. Powrót składów na tory następuje szybciej niż przewidywano w pierwotnym harmonogramie inwestycji.


Stacja Korsze
Pociągi wracają na linię Giżycko – Korsze. Mazury zyskają krótsze podróże / fot. PKP PLK

Pociągi wracają na Giżycko – Korsze już w grudniu


Dokładnie 14 grudnia, wraz ze zmianą rozkładu jazdy na sezon 2025/2026, nastąpi przywrócenie ruchu pociągów pasażerskich na 70-kilometrowej trasie Giżycko – Korsze, która była modernizowana przez dwa lata. Na podróżnych czekają zupełnie nowe perony na wielu stacjach i przystankach. Wygodniej wsiadać i wysiadać z pociągu będzie można między innymi w Wilkasach-Niegocin, Sterławkach Małych, Sterławkach Wielkich, Martianach, Kętrzynie, Nowym Młynie, Linkowie, Tołkinach oraz w samych Korszach.


Na początku na odcinek Giżycko – Korsze wyjadą przede wszystkim składy spalinowe. Po uzyskaniu wymaganych dopuszczeń dla podsystemu „Energia” z Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), na trasę będą mogły wjechać także pociągi prowadzone trakcją elektryczną. Nie oznacza to jednak całkowitego zakończenia prac na tym odcinku. W kolejnych miesiącach wykonawcy będą prowadzić jeszcze roboty związane między innymi z torami bocznymi na stacjach, drogami dojazdowymi, przejazdami kolejowo-drogowymi, a także porządkowaniem terenu budowy. Pełne zakończenie robót na odcinku Giżycko – Korsze planowane jest dopiero w połowie 2026 roku. Wartość tych prac to 876 milionów złotych netto, a finansowanie pochodzi między innymi z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).


Ełk – Giżycko pojedzie szybciej i pod prądem


Prace modernizacyjne dobiegają końca również na sąsiednim odcinku Ełk – Giżycko. Pociągi wróciły na ten fragment trasy już w czerwcu tego roku, a we wrześniu nastąpił historyczny moment dla kolei na Mazurach – wyjechały tam pierwsze składy elektryczne. W tym momencie ostatnie prace koncentrują się na przystankach Woszczele i Siedliska, gdzie budowane są mijanki. Ich oddanie do użytku jest przewidziane na grudzień tego roku i ma poprawić przepustowość linii. Po ich uruchomieniu, od 14 grudnia, najszybsze składy będą mogły jechać na całym odcinku Ełk – Giżycko z maksymalną prędkością do 160 km/h.


Na 49 kilometrach między Ełkiem a Giżyckiem przebudowano i zelektryfikowano tory. Pasażerowie zyskali nowe, komfortowe perony między innymi w Giżycku, Starych Juchach, Wydminach, Siedliskach i Woszczelach. Za sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów odpowiadają nowe urządzenia sterowania. Zwiększono także bezpieczeństwo na styku kolei i dróg, modernizując 24 przejazdy kolejowo-drogowe. W ramach zadania powstały również dwa nowe wiadukty (w Giżycku i Wydminach) oraz przejście pod torami w Giżycku. Koszt prac na tym odcinku to 658 milionów złotych netto, współfinansowane z funduszy unijnych.


Most nad Kanałem Niegocińskim
Pociągi wracają na linię Giżycko – Korsze. Mazury zyskają krótsze podróże / fot. PKP PLK

Mniejsze oddziaływanie na środowisko i krótsze podróże


Najważniejszym efektem całości prac modernizacyjnych na linii kolejowej nr 38 jest duże przyspieszenie podróży między Ełkiem a Olsztynem. Dzięki modernizacji i elektryfikacji trasy, najszybsze pociągi będą mogły zwiększyć prędkość z 80 km/h do 160 km/h. Skutkiem jest skrócenie czasu przejazdu na całej trasie Ełk – Giżycko – Korsze – Olsztyn do mniej niż 2 godzin, co oznacza oszczędność około 50 minut w porównaniu do stanu sprzed modernizacji. Lepszy dostęp do kolei w regionie i mniejsze oddziaływanie infrastruktury na środowisko to dodatkowe korzyści dla pasażerów i regionu. Cały projekt obejmuje także budowę pięciu podstacji trakcyjnych, których celem jest zasilanie sieci. Zakończenie wszystkich robót jest planowane na trzeci kwartał 2026 roku.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page