Prawie 10 tysięcy drzew i krzewów przy linii kolejowej 104. Inwestycja Podłęże-Piekiełko zyskuje zielone otoczenie
- Marek Zioła

- 1 godzinę temu
- 3 minut(y) czytania

PKP PLK sadzą tysiące drzew i krzewów wzdłuż modernizowanej linii kolejowej nr 104 - na odcinkach Chabówka – Rabka Zaryte oraz bocznicy Klęczany – Nowy Sącz. Zgodnie z decyzjami środowiskowymi zieleń pojawi się w sąsiedztwie szkół, w parkach, lasach i na skwerach gmin, przez które przebiegają tory, a pociągi na pierwszym zmodernizowanym fragmencie mają pojawić się w połowie grudnia.
W ramach największej inwestycji infrastrukturalnej na południu kraju, czyli projektu Podłęże-Piekiełko, zarządca infrastruktury kolejowej, PKP Polskie Linie Kolejowe, modernizuje linię kolejową nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz). Oprócz prac stricte kolejowych, jak nowe tory, perony, wiadukty czy mosty, wykonawcy dbają również o zwiększenie powierzchni terenów zielonych. Łącznie w sąsiedztwie dwóch najbardziej zaawansowanych odcinków zmodernizowanej linii posadzonych zostanie niemal 10 tysięcy drzew oraz 11 tysięcy metrów kwadratowych krzewów. Nasadzenia te są bezpośrednim efektem wymogów zawartych w decyzjach środowiskowych, które precyzyjnie określają wpływ inwestycji na najbliższe otoczenie. Całe zadanie jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Zielone otoczenie linii kolejowej 104 w Chabówce i Nowym Sączu
W połowie grudnia bieżącego roku pasażerowie zobaczą pierwsze pociągi na stacji Rabka Zaryte. W ten sposób ma zakończyć się modernizacja pierwszego odcinka linii 104, na trasie Chabówka – Rabka Zaryte, gdzie posadzono 730 drzew i 1000 metrów kwadratowych krzewów. Ponadto, w miejscach wskazanych w decyzji środowiskowej, pojawią się specjalne budki przeznaczone dla ptaków oraz nietoperzy. Drugi z zaawansowanych fragmentów, bocznica Klęczany – Nowy Sącz, zostanie ukończony w pierwszej połowie przyszłego roku, a przewidziano tam nasadzenia w postaci niemal 8,5 tysiąca drzew i 10 tysięcy metrów kwadratowych krzewów.
Warto podkreślić, że wymienione odcinki to dopiero początek projektu Podłęże-Piekiełko. Dla kolejnych etapów tej inwestycji planowana liczba sadzonek drzew i krzewów będzie sukcesywnie wzrastać. Lokalizacje dla nowej zieleni są na bieżąco uzgadniane przez wykonawców z przedstawicielami poszczególnych gmin. Sadzonki pojawiają się w strategicznych miejscach, takich jak okolice szkół i innych obiektów użyteczności publicznej, a także w parkach, na skwerach oraz w lasach. Rodzaje sadzonych drzew i krzewów, a także ich ilość, zostały ściśle określone w decyzjach o środowiskowych uwarunkowaniach, wydanych dla każdego z poszczególnych fragmentów inwestycji.
Nowe połączenie Krakowa z Nowym Sączem i Zakopanem umożliwi Małopolanom sprawną komunikację najbardziej ekologicznym środkiem transportu, jakim jest pociąg. Przyczyni się do ograniczenia ruchu samochodów i zmniejszy zanieczyszczenie powietrza. Cieszę się, że oprócz stacji kolejowych i torów zostawimy po sobie również dużo nowej zieleni, zlokalizowanej w miejscach wskazanych przez przedstawicieli lokalnej społeczności – mówi Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji w PLK.
Jaki jest cel inwestycji Podłęże-Piekiełko?
Modernizacja i elektryfikacja 75 kilometrów linii kolejowej 104 na odcinku Chabówka – Nowy Sącz jest pierwszym etapem całego projektu Podłęże-Piekiełko. W skład całej inwestycji wchodzi również budowa 58 kilometrów zupełnie nowej linii, która połączy Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
Obecnie zarządca infrastruktury prowadzi prace na sześciu odcinkach: Nowy Sącz – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Limanowa, stacja Limanowa, Szczyrzyc – Tymbark, Rabka Zaryte – Fornale oraz Chabówka – Rabka Zaryte. Dodatkowo, trwają postępowania przetargowe dla dwóch kolejnych fragmentów, które obejmują trasy Tymbark – Limanowa i Podłęże – Gdów.
Docelowo, realizacja wszystkich etapów doprowadzi do powstania nowego połączenia, które ułatwi komunikację pomiędzy Krakowem a Podhalem i Sądecczyzną. Dzięki inwestycji, najszybsze pociągi będą mogły kursować na trasie Kraków–Nowy Sącz z prędkością do 160 km/h, co skróci czas przejazdu do około 60 minut. Podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego ma zajmować w przybliżeniu 90 minut. Fragmenty inwestycji Podłęże-Piekiełko są finansowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
















Komentarze