

49false51 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


43false21 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


00false14 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


45false07 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


30false09 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


Podpisanie umowy na modernizację peronów na stacji Szczecinek to kolejny krok w kierunku poprawy infrastruktury kolejowej w regionie. Prace mają na celu zapewnienie pasażerom większego komfortu i bezpieczeństwa podczas oczekiwania na pociąg oraz wsiadania i wysiadania. Inwestycja wpisuje się w szerszy plan modernizacyjny, który obejmuje również inne lokalizacje w województwie zachodniopomorskim, mający na celu rozwój transportu kolejowego.
W ramach umowy podstawowej planowana jest modernizacja peronu numer 1 na stacji Szczecinek. Dodatkowo, w ramach postępowania przetargowego, przewidziane są prawa opcji, które umożliwią rozszerzenie zakresu prac o modernizację peronów numer 2 i 3, a także stworzenie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Podniesienie wysokości peronów ułatwi podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów, a antypoślizgowa nawierzchnia ze ścieżkami naprowadzającymi poprawi bezpieczeństwo osób niewidomych i niedowidzących.
Dla wygody pasażerów zainstalowane zostaną nowe wiaty i ławki, a także energooszczędne oświetlenie LED, które zapewni bezpieczeństwo po zmroku. Orientację na stacji ułatwią tablice z czytelnym oznakowaniem, gabloty i wyświetlacze z rozkładami jazdy oraz system nagłośnienia. Ważnym elementem inwestycji jest budowa windy na peronie numer 1, co zwiększy dostępność stacji dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Warto przypomnieć, że w 2016 roku wyremontowano przejście pod torami oraz zamontowano windy na peronach numer 2 i 3, a także platformę przyschodową na peronie numer 1.
Wykonawcą prac, które będą prowadzone w formule „projektuj i buduj”, jest firma RAJBUD Sp. z o.o. Zakończenie prac przy peronie numer 1 planowane jest w czwartym kwartale 2025 roku. W przypadku skorzystania z prawa opcji, zakończenie prac na peronach numer 2 i 3 przewidziane jest do końca 2026 roku. Wartość robót w ramach umowy podstawowej wynosi niespełna 7,5 miliona złotych netto (ponad 9,2 miliona złotych brutto). Całkowita wartość wszystkich robót, włącznie z prawami opcji, to niespełna 19 milionów złotych netto (ponad 23,2 miliona złotych brutto). Jacek Krzemiński, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Szczecinie, podkreślił, że modernizacja peronów na stacji Szczecinek oraz budowa nowego przystanku Szczecinek Bugno znacząco poprawią jakość podróży koleją, przynosząc realne korzyści dla mieszkańców.
Celem „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. W skali całego kraju, w ramach Programu Przystankowego, przewidziano budowę lub modernizację 214 przystanków kolejowych, na co przeznaczono ponad 1 miliard złotych. Dodatkowo zaplanowano realizację ponad 100 parkingów przy istniejących i nowo budowanych przystankach, z kwotą 88 milionów złotych przeznaczoną na ten cel. W województwie zachodniopomorskim projekt przystankowy obejmuje 11 lokalizacji, w tym Koszalin Politechnika, Koszalin Wschodni, Kołobrzeg Ogrody, Kołobrzeg Radzikowo, Świdwin Zamek, Szczecinek Bugno, Recz Pomorski, Łubowo, Złocieniec, Radziszewo i Szczecinek.










Komentarze