top of page

Pociągiem w Bieszczady. Odrestaurowany "Retro Express Bieszczady" wraca na tory

Retro Express Bieszczady
Fot. Retro Express Bieszczady

"Retro Express Bieszczady" ponownie na trasie. Pociąg zabierze pasażerów w podróż z Jasła do Krościenka, oferując unikalne wrażenia turystyczne w sercu Karpat. To druga wyprawa w tym sezonie, a organizatorzy zapowiadają kolejne atrakcje dla miłośników kolei i turystyki.


Po udanym lipcowym debiucie, odrestaurowany pociąg "Retro Express Bieszczady" ponownie wyruszy na tory, aby zabrać pasażerów w wyjątkową podróż. Tym razem skład pojedzie z Jasła do przygranicznego Krościenka, dając miłośnikom turystyki i kolei szansę na przeżycie niezapomnianych chwil w otoczeniu bieszczadzkiej przyrody. Jak podkreślają organizatorzy, jest to nie tylko podróż, ale "otwarcie wrót do świata turystycznych przygód", które pozwalają uciec od zgiełku miasta.


Trasa "Retro Expressu Bieszczady" i szczegóły podróży


Pociąg odjedzie ze stacji Jasło o godzinie 8:30. W trakcie swojej trasy zatrzyma się w kilku miejscowościach, między innymi w Jedliczu, Krośnie, Sanoku, Zagórzu, Uhercach, Ustjanowej, oraz Ustrzykach Dolnych. Przyjazd do Krościenka zaplanowano po ponad czterech godzinach. Powrotna podróż rozpocznie się o godzinie 13:00, z planowanym dotarciem do Jasła na kilka minut przed godziną 19:00. Bilety na przejazd można nabyć bezpośrednio w pociągu, płacąc gotówką lub kartą, a pasażerowie mogą korzystać ze wszystkich ustawowych zniżek kolejowych. Organizatorzy zachęcają do skorzystania z tej okazji, jednak przypominają, że liczba miejsc jest ograniczona.


Historia i skład "Retro Expressu Bieszczady"


Projekt "Retro Express Bieszczady" powstał dzięki współpracy firmy SKPL Cargo Sp. z o.o. oraz stowarzyszenia DolinaKolejowa.pl. Skład pociągu jest wyjątkowy na skalę ogólnopolską i składa się z kilku historycznych pojazdów. Lokomotywa spalinowa typu 101 D serii SU42, wyprodukowana w 1977 roku, ciągnie dwa wagony typu "ryflak" z lat 70., a także niemiecki wagon pasażerski 2. klasy z 1985 roku. Unikalnym elementem jest wagon pocztowy z 1981 roku, w którym pasażerowie mogą przewozić rowery lub zwierzęta za dodatkową opłatą, co czyni podróż jeszcze bardziej atrakcyjną. W składzie znajduje się również wagon gastronomiczny "Wars" z 1971 roku, przekazany w darowiźnie przez PKP Intercity. Mimo historycznego charakteru, pociąg może przewieźć około 280 pasażerów, a baza taborowa ma być w przyszłości rozbudowywana.


Historyczny kontekst i perspektywy


Na co dzień pociąg stacjonuje w Zagórzu, który stanowi ważny węzeł kolejowy z ponad 150-letnią historią. Stacja ta jest częścią dawnej Pierwszej Węgiersko-Galicyjskiej Drogi Żelaznej, która łączyła Budapeszt z Twierdzą Przemyśl. Organizatorzy zaznaczają, że cała ta 260-kilometrowa magistrala, biegnąca przez Polskę, Ukrainę, Słowację i Węgry, jest obecnie w pełni przejezdna. Cytat zamieszczony na stronie projektu, wskazuje na transgraniczny zasięg oferowanych przez nich podróży kolejowych, co otwiera nowe możliwości dla turystyki w regionie.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page