top of page

Ponad 2 miliardy złotych z KPO na tramwaje w Warszawie

Konferencja prasowa z udziałem Rafała Trzaskowskiego
Fot. Tramwaje Warszawskie

Warszawa podpisała dwie umowy pożyczki z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) o łącznej wartości 2,059 miliarda złotych. Pozyskane środki, przeznaczone na Tramwaje Warszawskie, mają być wykorzystane na modernizację infrastruktury, zakup nowych tramwajów oraz budowę nowych tras do końca 2030 roku.


Warszawski ratusz poinformował o pozyskaniu znaczącego dofinansowania z pożyczkowej części Krajowego Planu Odbudowy, co stanowi największy zastrzyk finansowy dla Tramwajów Warszawskich w ostatnich latach. Dwie podpisane umowy o wartości ponad 2 miliardów złotych pozwolą na realizację sześciu głównych obszarów inwestycyjnych, w tym budowę nowych linii tramwajowych, unowocześnienie istniejącej sieci oraz odnowienie i zakup taboru. Prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski, podczas spotkania w zajezdni Annopol podkreślił, że fundusze te są elementem priorytetowego podejścia do rozwoju komunikacji miejskiej w stolicy.


Tramwaj Tramwajów Warszawskich
Ponad 2 miliardy złotych z KPO na tramwaje w Warszawie / fot. Tramwaje Warszawskie

Nowe linie tramwajowe na Zieloną Białołękę i Gocław


Jednym z najważniejszych celów, na które zostaną przeznaczone środki z Krajowego Planu Odbudowy, jest budowa dwóch nowych tras tramwajowych. Planowane są połączenia na Zieloną Białołękę oraz na Gocław, które łącznie mają liczyć około 10 kilometrów. Obie te trasy znajdują się aktualnie na etapie prac projektowych. Nowe tory mają zapewnić efektywną komunikację szynową w rejonach, które do tej pory były jej pozbawione.


– Komunikacja miejska to jeden z moich priorytetów. Tylko w ostatnich latach oddaliśmy kilka nowych tras tramwajowych, w tym odcinki na Woli i do Miasteczka Wilanów. Po prostu dowozimy – zarówno pasażerów w komfortowych warunkach do pracy czy szkoły, jak również kolejne inwestycje komunikacyjne – mówił Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. – Pozyskane środki przeznaczymy na dwie najważniejsze inwestycje tramwajowe w najbliższych latach: trasy na Gocław i Zieloną Białołękę.

Modernizacja i ekologia dzięki środkom z KPO


Inna część funduszy z KPO przeznaczona zostanie na modernizację i przebudowę istniejącej infrastruktury tramwajowej. Już teraz widoczne są pierwsze rezultaty działań, takie jak przebudowa torowiska na ulicy Słomińskiego oraz modernizacja węzła rozjazdowego Skierniewicka i Wolska. Wśród planowanych na kolejne lata prac jest przebudowa torów w alei Waszyngtona, alei Jana Pawła II (na odcinku Kino Femina – Plac Grunwaldzki), na ulicy Stawki (Lewartowskiego – al. Jana Pawła II), a także rozbudowa układu torowego na rondzie Daszyńskiego. Środki te pozwolą również na zazielenienie kolejnych odcinków torów, co ma przyczynić się do redukcji hałasu, ograniczenia zapylenia oraz zmniejszenia efektu miejskich wysp ciepła.


Wizualizacja nowoczesnego skrzyżowania z rozbudowanym układem torowisk tramwajowych, z dwoma tramwajami stojącymi na przystanku. W tle widoczny jest ruch samochodowy na rondzie oraz zielone tereny.
Ponad 2 miliardy złotych z KPO na tramwaje w Warszawie / fot. Tramwaje Warszawskie

Priorytety przejazdu dla Tramwajów Warszawskich


Program inwestycyjny przewiduje także pakiet działań w zakresie wdrażania systemów priorytetowego przejazdu dla tramwajów na blisko 80 skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych. Dzięki programom sygnalizacji świetlnej tramwaje mają sprawniej pokonywać trasy, bez konieczności niepotrzebnego oczekiwania na zielone światło. Tego typu rozwiązania mają za zadanie poprawić punktualność i efektywność funkcjonowania Warszawskiego Transportu Publicznego. Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego, wyraziła nadzieję, że tak duży zastrzyk finansowy przyczyni się do zwiększenia komfortu pasażerów i częstszego wyboru komunikacji miejskiej.


Nowy i odnowiony tabor dzięki dofinansowaniu z KPO


Istotnym elementem jest także komponent taborowy. Pożyczka z Krajowego Planu Odbudowy umożliwi zakup około 20 nowych, niskopodłogowych wagonów, co jest kluczowe dla zwiększenia udziału nowoczesnych pojazdów w ruchu. Ponadto, fundusze te zostaną wykorzystane na wykonanie napraw głównych dla około 60 tramwajów typu Swing. Jak podkreśliła Małgorzata Kaleta, członkini zarządu Tramwajów Warszawskich ds. prawno-finansowych, wykonanie tych napraw, wynikających z przebiegu pojazdów, jest konieczne do zachowania ich żywotności, sięgającej 30-40 lat. Naprawy te przywracają tramwaj niemal do stanu fabrycznego, a jednocześnie umożliwiają unowocześnienie pokładowych rozwiązań i systemów. Pozyskane środki, w ramach Instrumentu Zielonej Transformacji Miast, oferują spółce korzystne warunki finansowania z oprocentowaniem 1% i 20-letnim okresem spłaty, co zapewnia stabilność finansową przy realizacji wszystkich projektów do końca 2030 roku.


Tramwaj Tramwajów Warszawskich
Ponad 2 miliardy złotych z KPO na tramwaje w Warszawie / fot. Tramwaje Warszawskie

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page