Ponad miliard złotych na modernizację stacji Maksymilianowo. Zwiększy się prędkość pociągów
- Marek Zioła
- 11 godzin temu
- 2 minut(y) czytania

Jedna z kluczowych stacji kolejowych dla transportu towarów między południem Polski a portami morskimi przejdzie gruntowną modernizację. W piątek, 12 września 2025 roku, podpisano umowę na realizację prac, które mają zakończyć się w pierwszym kwartale 2029 roku. Wartość inwestycji przekroczy miliard złotych.
Zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych podpisał umowę z firmą Strabag na przebudowę stacji Maksymilianowo, znajdującej się w pobliżu Bydgoszczy. To strategiczny punkt, w którym krzyżują się kluczowe dla transportu towarowego linie kolejowe nr 201 i 131, łączące południe kraju z portami morskimi. Projekt ma na celu zwiększenie przepustowości oraz poprawę warunków zarówno dla pociągów towarowych, jak i pasażerskich. Koszt modernizacji, która jest dofinansowana ze środków unijnych, wyniesie ponad 1,1 miliarda złotych.

Inwestycja w Maksymilianowie to klucz do sprawniejszych przewozów
Jak podkreślił Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe, stacja Maksymilianowo jest niezwykle istotna dla sprawnego przepływu towarów na trasie Bałtyk – południe Polski. Modernizacja tego węzła to jeden z wielu projektów realizowanych przez PLK, mających na celu poprawę warunków dla transportu ładunków koleją. Mochocki zaznaczył również, że z efektów prac skorzystają także podróżni, zwłaszcza ci korzystający z połączeń między Bydgoszczą a Trójmiastem. Przebudowa stacji wiąże się z modernizacją linii kolejowej 201, która pozwoli na ominięcie zatłoczonych linii nr 131 i nr 9 w transporcie do portu w Gdyni.
Co obejmie przebudowa stacji Maksymilianowo?
Zakres prac na stacji jest bardzo szeroki. Przewiduje się przebudowę trzech peronów, budowę nowego przejścia pod torami z windami oraz gruntowną modernizację 46 kilometrów torów i 102 rozjazdów. Powstaną także trzy nowe wiadukty kolejowe, w tym bezkolizyjne skrzyżowanie linii nr 201 i 131, most kolejowy oraz most kolejowo-drogowy. Przebudowane zostaną również trzy istniejące obiekty inżynierskie. Na stacji zamontowany zostanie nowy system sterowania ruchem kolejowym i sieć trakcyjna. Dzięki temu na linii nr 201 pociągi pasażerskie będą mogły jechać z prędkością 160 km/h, a towarowe 120 km/h. Na modernizowanym odcinku linii 131 prędkości te wyniosą odpowiednio 200 km/h i 120 km/h.
Inwestycja jest częścią większego projektu modernizacji linii kolejowej 201 na całej długości, od Bydgoszczy przez Kościerzynę do Gdyni. Obecnie prace trwają na szlakach Kościerzyna - Somonino i Somonino – Gdańsk Osowa, a ich zakończenie na tych odcinkach planowane jest na rok 2028. Roboty na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna mają zakończyć się w 2029 roku, a na końcowym odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna w 2032 roku.

Komentarze