top of page

Powiat Starachowicki nie odpuszcza. Kolejna próba rewitalizacji kolei wąskotorowej

Pociąg Starachowickiej Kolei Wąskotorowej
Fot. Starachowicka Kolej Wąskotorowa

W odpowiedzi na brak ofert w poprzednim postępowaniu, Powiat Starachowicki, działając na rzecz rewitalizacji zabytkowej linii kolei wąskotorowej, ogłosił 2 września 2025 roku kolejny przetarg. To ponowienie próby znalezienia wykonawcy dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla trasy łączącej Starachowice z Iłżą.


Wcześniejsze postępowanie przetargowe, ogłoszone w trybie podstawowym, zostało unieważnione, ponieważ do 25 lipca 2025 roku żadna firma nie złożyła oferty. Inwestycja była wówczas podzielona na pięć odrębnych części, obejmujących między innymi modernizację i odbudowę torowiska, budowę nowego toru do Muzeum Przyrody i Techniki, przebudowę obiektów stacyjnych, a także rozbudowę infrastruktury w Iłży. Pomimo zróżnicowanego zakresu i podziału na etapy, brak chętnych wykonawców zmusił zamawiającego do unieważnienia całości.


Dlaczego rewitalizacja kolei wąskotorowej jest tak skomplikowana?


Opracowanie dokumentacji dla rewitalizacji kolei wąskotorowej stanowi spore wyzwanie, między innymi ze względu na jej zabytkowy charakter. Linia jest wpisana do rejestru zabytków, co wymaga ścisłego przestrzegania zaleceń Wojewódzkich Konserwatorów Zabytków w Kielcach i Warszawie. Obowiązek ten dotyczy wszystkich planowanych prac – od modernizacji torowiska po remonty peronów i budowę nowych obiektów. Całkowita wartość poszczególnych części poprzedniego przetargu wynosiła od 54 tysięcy do ponad 390 tysięcy złotych, co łącznie dawało znaczną sumę, a mimo to nie przyciągnęło wykonawców.


Nowy przetarg na dokumentację dla kolei Starachowice-Iłża


W ponowionym postępowaniu, ogłoszonym 2 września, Powiat Starachowicki ponownie szuka wykonawcy, który stworzy kompleksową dokumentację projektowo-kosztorysową. Zgodnie z nowym ogłoszeniem, zamówienie ma być realizowane w jednym etapie i obejmuje: modernizację torowiska, odtworzenie ramp, wykonanie zabezpieczeń nasypów przed podmyciami, remonty przepustów, naprawy rozjazdów oraz przebudowę peronów. Kluczowe jest również odbudowanie zniszczonego odcinka o długości około 5 km między Lipie Podłaziska a przystankiem Marcule. Projekt przewiduje także budowę nowej mijanki i peronu w Lubieni oraz przystanków w rejonie dawnych stacji Łaziska, Jasieniec i Błaziny. Termin realizacji zamówienia wynosi 18 miesięcy, a otwarcie ofert nastąpi 12 września 2025 roku.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page