Rzeszów Główny otwarty po remoncie. Modernistyczny wygląd powrócił
- Marek Zioła

- 5 wrz
- 2 minut(y) czytania

Po długo wyczekiwanej modernizacji, która trwała 75 miesięcy, zabytkowy dworzec Rzeszów Główny został w czwartek ponownie otwarty dla podróżnych. Inwestycja prowadzona przez Polskie Koleje Państwowe S.A., we współpracy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. i Miastem Rzeszów, przywróciła budynkowi jego pierwotny, modernistyczny charakter z lat 60. XX wieku. Zmodernizowany obiekt jest teraz częścią nowoczesnego węzła przesiadkowego, Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego.
Trwająca ponad sześć lat modernizacja 167-letniego dworca Rzeszów Główny dobiegła końca, a obiekt został ponownie udostępniony podróżnym w czwartek. Budynek, który powrócił do swojego modernistycznego wyglądu z lat 60. XX wieku, stał się kluczowym elementem Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. W ramach tego projektu, poza budynkiem dworca, zmodernizowano także stację kolejową, wybudowano nowoczesny parking podziemny i dostosowano przystanki komunikacji miejskiej, tworząc spójny i funkcjonalny węzeł przesiadkowy.

Inwestycja i architektoniczne zmiany na dworcu Rzeszów Główny
Zmiany w wyglądzie dworca są widoczne już na elewacji, gdzie usunięto wtórne łuki nad wejściem głównym oraz uproszczoną attykę z elektronicznym zegarem, które zostały dobudowane na początku XXI wieku. Modernistycznego charakteru dodaje także nowa stolarka okienna i drzwiowa, stylizowana na tę z lat 60. XX wieku. Renowacji poddano również okładzinę elewacji, wykonaną z granitu i piaskowca, a na szczycie fasady ponownie zamontowano elektroniczny, wielkoformatowy zegar. Wnętrze dworca, mimo renowacji, zachowało swój pierwotny układ, z jasnym holem o powierzchni prawie 350 mkw., który pełni funkcję poczekalni. Zmiany dotknęły przede wszystkim rozmieszczenie kas biletowych, które teraz znajdują się po lewej stronie od wejścia. W poczekalni zamontowano elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy oraz ławki wyposażone w porty do ładowania urządzeń mobilnych. Dworzec został również w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz osób o ograniczonej mobilności.
Dbałość o zabytkowe detale i podziemne połączenia
Wszystkie prace wewnątrz i na zewnątrz budynku były prowadzone pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków. Jednym z najważniejszych elementów renowacji było odnowienie dwóch mozaik ściennych, zlokalizowanych na ścianie wschodniej i zachodniej holu głównego, które stanowią prawdziwą perłę dworca. Dodatkowo, na podstawie zachowanych zdjęć, odtworzono malowidła z lat 60., których fragmenty są teraz widoczne na ścianie od strony miasta. Nowością jest również bezpośrednie zejście na poziom -1, gdzie znajduje się parking oraz toalety. Utworzone pod dworcem przejście łączące infrastrukturę miejską oraz kolejową również zostało wykonane zgodnie z zaleceniami konserwatorskimi, eksponując najstarsze elementy konstrukcyjne dworca, takie jak sklepienia kolebkowe oraz kamienne fundamenty.

Koszty i znaczenie dla regionu
Całkowity koszt przebudowy dworca wyniósł 48,5 miliona złotych brutto, co, jak wyjaśniła dyrektor biura projektów PKP, Anna Policht, jest kwotą ponad dwukrotnie wyższą od pierwotnie zakładanej. Wydłużony czas realizacji inwestycji o dwa lata był spowodowany dodatkowymi pracami związanymi z konstrukcją budynku oraz koniecznością przeprowadzenia prac archeologicznych. Dokumentacja projektowa została dofinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, natomiast prace budowlane z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. Podczas otwarcia minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, podkreślił, że dworzec jest sercem komunikacyjnym Rzeszowa i całego regionu. Prezes PKP S.A., Alan Beroud, wyraził nadzieję, że stanie się on symbolem rozwoju Podkarpacia, a prezydent Rzeszowa, Konrad Fijołek, zapowiedział, że wolne powierzchnie zostaną przeznaczone na działalność społeczną, kulturalną i artystyczną, co uczyni to miejsce tętniącym życiem.
GALERIA ZDJĘĆ



























Komentarze