

49false51 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


43false21 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


00false14 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


45false07 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


30false09 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


Ich rozwój nie tylko znacząco skraca czas podróży między dużymi miastami, ale także stymuluje rozwój gospodarczy regionów, przez które przebiegają. Inwestycje w KDP są symbolem postępu technologicznego i dążenia do zrównoważonego transportu.
Chiny przodują w budowie kolei dużych prędkości, posiadając największą na świecie sieć KDP. Do końca 2022 roku długość chińskich linii KDP osiągnęła imponujące 40 474 km. Pierwsza linia, otwarta w 2008 roku, połączyła Pekin z Tianjin. Obecnie chińskie pociągi osiągają prędkości do 350 km/h, a w planach jest wdrożenie pociągów magnetycznych (maglev) osiągających nawet 600 km/h.
Hiszpania jest europejskim liderem pod względem długości sieci kolei dużych prędkości, która na koniec 2022 roku liczyła 3 661 km. Pierwsza linia AVE (Alta Velocidad Española) została otwarta w 1992 roku, łącząc Madryt z Sewillą. Obecnie pociągi Renfe, narodowego operatora kolejowego Hiszpanii, pozwalają na pokonanie trasy Madryt-Barcelona w zaledwie 2,5 godziny.
Włochy, z siecią KDP o długości 921 km, są jednym z pionierów szybkiej kolei w Europie. Ich historia sięga lat 70. XX wieku. Pociągi Trenitalia i Italo oferują szybkie połączenia, np. z Rzymu do Mediolanu, które można pokonać w około 3 godziny.
Japonia, znana z pierwszych na świecie pociągów Shinkansen, planuje dalszy rozwój technologii KDP. Parlament zatwierdził budowę superszybkiej linii maglev między Tokio a Osaką, która ma osiągać prędkość 500 km/h.
Wielka Brytania realizuje projekt HS2, który ma połączyć Londyn z Birmingham, a następnie z Manchesterem i Leeds. Pociągi na tej trasie mają osiągać prędkości do 400 km/h, co uczyniłoby HS2 najszybszym systemem kolejowym w Europie.
Maroko, mimo niższego dochodu narodowego brutto per capita, uruchomiło linię KDP, skracając czas podróży między Tangerem a Casablanką do nieco ponad dwóch godzin. Indonezja wprowadziła linię „Whoosh” łączącą Dżakartę z Bandungiem, skracając czas przejazdu do 40 minut.
Wietnam przygotowuje się do wprowadzenia szybkich kolei, co może nastąpić wcześniej niż w Polsce. Planowana linia KDP ma na celu skrócenie czasu podróży między dużymi miastami.
Źródło zdjęcia: Zdjęcie ilustracyjne










Komentarze