

49false51 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


43false21 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


00false14 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


45false07 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


30false09 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


Uruchomienie tramwaju w Liège to zwieńczenie długiej i wyboistej drogi. Mieszkańcy miasta czekali na powrót tramwajów przez niemal dekadę, a historia projektu obfitowała w niepewności i opóźnienia. Jak podkreślił burmistrz Demeyer, poniedziałkowe uruchomienie to "historyczny moment", symbolizujący powrót do tradycji transportowej miasta, z której ostatni tramwaj zniknął w 1967 roku. Oddanie do użytku nowej sieci tramwajowej było przekładane aż siedem razy, a pierwotny termin uruchomienia datowany był na 2017 rok. Przyczyną tak znaczących opóźnień były między innymi trzykrotne odrzucenie wniosku o dofinansowanie przez Unię Europejską, a także nieprzewidziane komplikacje podczas budowy, takie jak pandemia Covid-19, powodzie oraz złożona sieć podziemnych instalacji. Ostatecznie, po wielu przesunięciach terminów, mieszkańcy Liège doczekają się pierwszego kursu nowego tramwaju w poniedziałek o godzinie 5 rano.
Wraz z uruchomieniem linii tramwajowej, od poniedziałku, 28 kwietnia, nastąpią znaczące zmiany w organizacji sieci autobusowej w Liège. Celem tych modyfikacji, jak informuje Zarząd Transportu, jest stworzenie bardziej przejrzystego, wydajnego i lepiej dostosowanego do realnych potrzeb pasażerów systemu komunikacji miejskiej, przy jednoczesnym uwzględnieniu ograniczeń budżetowych. Wprowadzone zmiany obejmują zarówno modyfikacje istniejących tras autobusowych, uruchomienie nowych połączeń, jak i zwiększenie częstotliwości kursowania niektórych linii.
Wśród istotnych zmian dla pasażerów warto wymienić zwiększenie ogólnej oferty podróży z 951 do 1194 kursów dziennie. Poprawie ulegnie integracja z koleją dzięki lepszemu połączeniu autobusowemu z 31 stacjami SNCB w metropolii Liège, w tym nowej linii 7 do stacji Milmort. Zmiany mają na celu także usprawnienie połączeń między różnymi dzielnicami miasta oraz kluczowymi węzłami przesiadkowymi. Uruchomiona zostanie nowa linia 3 w kierunku Sart-Tilman, a linia 5 zostanie przedłużona do Place du Bouxthay, zapewniając bezpośrednie połączenie między Vottem i Herstal. Niektóre linie autobusowe, takie jak 19, 22 i 33, będą teraz dojeżdżać do ważnych punktów przesiadkowych, w tym Place Saint-Lambert i dworca autobusowego Jemeppe. Z kolei linia 41 zostanie wycofana z obsługi Sart-Tilman. Pasażerowie mogą również spodziewać się zwiększenia częstotliwości kursowania na wielu liniach, w tym na liniach 2, 48, 4 i 7. Dla zwiększenia czytelności sieci, niektóre złożone trasy autobusowe zostały rozdzielone, a inne połączone w celu zapewnienia bardziej bezpośrednich przejazdów przez miasto. Ułatwiony zostanie także dojazd do szpitali, lotniska w Bierset oraz stref handlowych i parków biznesowych dzięki zmianom w przebiegu i zasięgu wielu linii autobusowych. Wprowadzono również nowe linie szkolne, mające na celu poprawę dojazdu uczniów do placówek edukacyjnych. Szczegółowe informacje o nowych rozkładach jazdy i trasach są dostępne na stronie internetowej letec.be oraz w dedykowanej aplikacji mobilnej.
Nowa linia tramwajowa w Liège połączy Sclessin (stadion Standard Liège) z Coronmeuse i Liège Expo. Tramwaje będą kursować codziennie, od poniedziałku do niedzieli, w godzinach od 5 rano do 1 w nocy. W godzinach szczytu częstotliwość kursowania wyniesie co 5 minut, a poza szczytem od 7 do 15 minut. Tabor będzie składał się z 18 składów w godzinach szczytu, każdy o pojemności 372 pasażerów i oferujący 62 miejsca siedzące. Ceny biletów na tramwaj będą identyczne jak na autobus, a wszystkie dotychczasowe bilety zachowują ważność. Cena za pojedynczy przejazd wynosi 2,20 euro, a bilet wieloprzejazdowy – 1,15 euro za przejazd. Ważne jest, że bilety nie będą sprzedawane w tramwajach i należy je nabyć w automatach na peronach. Dla osób planujących dojazd samochodem i przesiadkę na tramwaj, dostępne są dwa parkingi Park&Ride: jeden z 771 miejscami w Bressoux, a drugi z 665 miejscami na drugim końcu trasy. Całkowity koszt projektu tramwaju w Liège, w perspektywie 27 lat eksploatacji, szacowany jest na miliard dolarów.
Źródło zdjęcia: nouveaureseau.letec.be










Komentarze