top of page

Uroczysta inauguracja tramwaju w Liège po dekadzie oczekiwań i licznych przesunięciach

Oficjalna inauguracja nowej linii tramwajowej

W piątek, 25 kwietnia, Liège świętowało oficjalną inaugurację nowej linii tramwajowej, która po latach planowania i budowy wreszcie zostanie oddana do użytku publicznego w najbliższy poniedziałek, 28 kwietnia. To wyczekiwane wydarzenie zgromadziło blisko 500 osób, w tym kluczowych przedstawicieli władz lokalnych i regionalnych, instytucji finansowych oraz zarządu odpowiedzialnej za projekt spółki Tram'Ardent. Wśród gości znaleźli się burmistrz Liège, Willy Demeyer, minister mobilności Walonii, François Desquesnes, wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Robert De Groot, dyrektor zarządzający Tram'Ardent, Michel Rucquois, oraz dyrektor zarządzający sieci transportowej, Jean-Michel Soors. Po przemówieniach inauguracyjnych goście mieli okazję odbyć pierwszy przejazd nowym tramwajem po ulicach miasta.


Uruchomienie tramwaju w Liège to zwieńczenie długiej i wyboistej drogi. Mieszkańcy miasta czekali na powrót tramwajów przez niemal dekadę, a historia projektu obfitowała w niepewności i opóźnienia. Jak podkreślił burmistrz Demeyer, poniedziałkowe uruchomienie to "historyczny moment", symbolizujący powrót do tradycji transportowej miasta, z której ostatni tramwaj zniknął w 1967 roku. Oddanie do użytku nowej sieci tramwajowej było przekładane aż siedem razy, a pierwotny termin uruchomienia datowany był na 2017 rok. Przyczyną tak znaczących opóźnień były między innymi trzykrotne odrzucenie wniosku o dofinansowanie przez Unię Europejską, a także nieprzewidziane komplikacje podczas budowy, takie jak pandemia Covid-19, powodzie oraz złożona sieć podziemnych instalacji. Ostatecznie, po wielu przesunięciach terminów, mieszkańcy Liège doczekają się pierwszego kursu nowego tramwaju w poniedziałek o godzinie 5 rano.


Reorganizacja Komunikacji Autobusowej w Liège


Wraz z uruchomieniem linii tramwajowej, od poniedziałku, 28 kwietnia, nastąpią znaczące zmiany w organizacji sieci autobusowej w Liège. Celem tych modyfikacji, jak informuje Zarząd Transportu, jest stworzenie bardziej przejrzystego, wydajnego i lepiej dostosowanego do realnych potrzeb pasażerów systemu komunikacji miejskiej, przy jednoczesnym uwzględnieniu ograniczeń budżetowych. Wprowadzone zmiany obejmują zarówno modyfikacje istniejących tras autobusowych, uruchomienie nowych połączeń, jak i zwiększenie częstotliwości kursowania niektórych linii.


Kluczowe Zmiany w Siatce Połączeń


Wśród istotnych zmian dla pasażerów warto wymienić zwiększenie ogólnej oferty podróży z 951 do 1194 kursów dziennie. Poprawie ulegnie integracja z koleją dzięki lepszemu połączeniu autobusowemu z 31 stacjami SNCB w metropolii Liège, w tym nowej linii 7 do stacji Milmort. Zmiany mają na celu także usprawnienie połączeń między różnymi dzielnicami miasta oraz kluczowymi węzłami przesiadkowymi. Uruchomiona zostanie nowa linia 3 w kierunku Sart-Tilman, a linia 5 zostanie przedłużona do Place du Bouxthay, zapewniając bezpośrednie połączenie między Vottem i Herstal. Niektóre linie autobusowe, takie jak 19, 22 i 33, będą teraz dojeżdżać do ważnych punktów przesiadkowych, w tym Place Saint-Lambert i dworca autobusowego Jemeppe. Z kolei linia 41 zostanie wycofana z obsługi Sart-Tilman. Pasażerowie mogą również spodziewać się zwiększenia częstotliwości kursowania na wielu liniach, w tym na liniach 2, 48, 4 i 7. Dla zwiększenia czytelności sieci, niektóre złożone trasy autobusowe zostały rozdzielone, a inne połączone w celu zapewnienia bardziej bezpośrednich przejazdów przez miasto. Ułatwiony zostanie także dojazd do szpitali, lotniska w Bierset oraz stref handlowych i parków biznesowych dzięki zmianom w przebiegu i zasięgu wielu linii autobusowych. Wprowadzono również nowe linie szkolne, mające na celu poprawę dojazdu uczniów do placówek edukacyjnych. Szczegółowe informacje o nowych rozkładach jazdy i trasach są dostępne na stronie internetowej letec.be oraz w dedykowanej aplikacji mobilnej.


Informacje Praktyczne dla Pasażerów Tramwaju


Nowa linia tramwajowa w Liège połączy Sclessin (stadion Standard Liège) z Coronmeuse i Liège Expo. Tramwaje będą kursować codziennie, od poniedziałku do niedzieli, w godzinach od 5 rano do 1 w nocy. W godzinach szczytu częstotliwość kursowania wyniesie co 5 minut, a poza szczytem od 7 do 15 minut. Tabor będzie składał się z 18 składów w godzinach szczytu, każdy o pojemności 372 pasażerów i oferujący 62 miejsca siedzące. Ceny biletów na tramwaj będą identyczne jak na autobus, a wszystkie dotychczasowe bilety zachowują ważność. Cena za pojedynczy przejazd wynosi 2,20 euro, a bilet wieloprzejazdowy – 1,15 euro za przejazd. Ważne jest, że bilety nie będą sprzedawane w tramwajach i należy je nabyć w automatach na peronach. Dla osób planujących dojazd samochodem i przesiadkę na tramwaj, dostępne są dwa parkingi Park&Ride: jeden z 771 miejscami w Bressoux, a drugi z 665 miejscami na drugim końcu trasy. Całkowity koszt projektu tramwaju w Liège, w perspektywie 27 lat eksploatacji, szacowany jest na miliard dolarów.


Źródło zdjęcia: nouveaureseau.letec.be

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page