Warszawa: Prywatny inwestor sfinansuje przedłużenie trasy tramwajowej w Wilanowie
- Marek Zioła

- 5 dni temu
- 3 minut(y) czytania

Tramwaje Warszawskie poinformowały 17 listopada o podpisaniu nowatorskiej umowy z prywatnym inwestorem – firmą Morelia Investments, która ma w pełni przygotować kompletną dokumentację projektową niezbędną do przedłużenia istniejącej trasy tramwajowej w Miasteczku Wilanów.
Spółka, planująca budowę w okolicy ulicy Uprawnej wielofunkcyjnego obiektu Wilanów Park, nie tylko sfinansuje całość prac projektowych, ale również uzyska wszelkie wymagane pozwolenia administracyjne. Oczekuje się, że przekazanie gotowej dokumentacji dla nowego, około 0,5-kilometrowego odcinka infrastruktury tramwajowej nastąpi w czwartym kwartale 2028 roku.
W październiku 2024 roku oddano do użytku nową trasę tramwajową w Wilanowie, która dziś kończy swój bieg na terminalu przy ulicy Branickiego. W ciągu zaledwie roku, nowe linie 14, 16 i 19 obsłużyły już 20 milionów pasażerów, z czego ponad 8,4 miliona osób wsiadło do tramwajów na nowo otwartym odcinku. To pokazuje, jak duże jest zapotrzebowanie na komunikację szynową w tej dynamicznie rozwijającej się dzielnicy. W związku z dalszymi planami zagospodarowania Wilanowa, zarówno dokumenty planistyczne, jak i przedprojektowe, już od dawna zakładały możliwość wydłużenia trasy.

Kto sfinansuje nowy odcinek trasy tramwajowej w Wilanowie?
Firma Morelia Investments, jako podmiot realizujący projekt wielofunkcyjnego centrum Wilanów Park przy skrzyżowaniu ulicy Uprawnej i alei Rzeczypospolitej, jest głównym zainteresowanym przedłużeniem linii tramwajowej. Nowe torowisko ma zapewnić lepszą obsługę komunikacyjną zarówno dla mieszkańców, jak i dla przyszłych klientów kompleksu. Spółka zdecydowała się na sfinansowanie i wykonanie całej dokumentacji projektowej, co jest naturalną konsekwencją, gdyż inwestycja ma podnieść atrakcyjność ich obiektu. Za bezpośrednią realizację prac projektowych odpowiedzialna będzie firma Nhood Services Poland, lider projektu Wilanów Park.
Ludwik Rakowski, burmistrz Wilanowa, skomentował tę współpracę, podkreślając korzyści dla mieszkańców:
Już od ponad roku tramwaje dojeżdżają do Wilanowa. Dziś trudno sobie wyobrazić naszą dzielnicę bez tramwajów, a komunikacja szynowa jest atrakcyjną alternatywą dla transportu samochodowego. Dzięki współpracy z prywatnym inwestorem będzie mógł powstać kolejny odcinek al. Rzeczypospolitej, a mieszkańcy zyskają łatwy dostęp do komunikacji publicznej.
Grzegorz Kwiecień, Senior Project Manager w Nhood Services Poland odpowiedzialny za projekt Wilanów Park, zaznaczył, że poprawa dostępu do transportu publicznego jest odpowiedzią na potrzeby zgłaszane przez mieszkańców:
Dostęp do komunikacji miejskiej, która pozwoli wygodnie dotrzeć do obiektu i przemieszczać się po stolicy jest dla mieszkańców niezwykle ważny. Dlatego cieszymy się, że poprzez prace projektowe przyczynimy się do wydłużenia wilanowskiego odcinka trasy tramwajowej.
Sprawdzony model partycypacji w przedłużenie trasy
Model współpracy z prywatnym inwestorem, choć jest pierwszym przypadkiem dotyczącym infrastruktury tramwajowej w Warszawie, z powodzeniem sprawdził się już przy innych inwestycjach publicznych w stolicy. Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich, pozytywnie ocenił to podejście. Podkreślił, że angażowanie komercyjnego inwestora w rozwój infrastruktury transportowej, z której korzystać będą jego klienci, jest właściwe. Przykłady innych stołecznych centrów handlowych pokazują, że dostęp do transportu publicznego odgrywa znaczącą rolę w ich obsłudze.
W ramach podpisanej umowy Tramwaje Warszawskie przekażą partnerowi ważną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, a także dokumentację wykonawczą dla zbudowanego już odcinka trasy. Następnie Morelia Investments, w ramach ponoszonych przez siebie kosztów, przygotuje kompletną dokumentację budowlaną i wykonawczą dla nowego fragmentu trasy. Co istotne, inwestor ma również uzyskać wszelkie decyzje administracyjne niezbędne do rozpoczęcia robót budowlanych.
Kolejne kroki i nowy terminal tramwajowej trasy
Inwestor zajmie się także projektem rozbudowy układu drogowego oraz zbuduje jezdnię zachodnią alei Rzeczypospolitej, co będzie realizowane w ramach oddzielnej umowy drogowej podpisanej z Urzędem Dzielnicy. Gotowa dokumentacja w zakresie infrastruktury tramwajowej ma trafić do Tramwajów Warszawskich w czwartym kwartale 2028 roku. Warto jednak zaznaczyć, że rozpoczęcie i harmonogram fizycznej budowy trasy będzie zależało od decyzji władz miasta i zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych na ten cel.
Nowy fragment torowiska, liczący około 0,5 kilometra, będzie poprowadzony w pasie dzielącym aleję Rzeczypospolitej. Tuż przed planowanym skrzyżowaniem z ulicą Uprawną powstanie terminal końcowy.
Zostanie on wyposażony w rozjazdy, tor postojowy oraz przystanek. Co ważne z perspektywy przyszłego rozwoju, terminal oraz cały układ drogowy zostaną zaprojektowane tak, aby umożliwić w przyszłości ewentualne dalsze wydłużenie trasy tramwajowej na kierunku południowym, co jest zgodne z długoterminowymi dokumentami planistycznymi Warszawy.















Komentarze