Województwo Lubelskie ponownie próbuje zakupić nowe pociągi
- Marek Zioła

- 23 mar
- 2 minut(y) czytania

Województwo Lubelskie ogłosi kolejny przetarg na zakup nowoczesnych pociągów elektrycznych
Województwo Lubelskie nie rezygnuje z planów zakupu nowych pociągów. Po unieważnieniu poprzedniego przetargu, w którym jedyna oferta została odrzucona z powodu błędów formalnych, władze regionu zapowiadają ponowne ogłoszenie postępowania. Celem jest zakup nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), które mają poprawić komfort podróżowania pasażerów na regionalnych trasach.
Błędy formalne przyczyną unieważnienia poprzedniego przetargu
Poprzedni przetarg został unieważniony po odrzuceniu jedynej oferty złożonej przez PESA Bydgoszcz. Oferta ta, opiewająca na kwotę 135,6 mln zł, nie spełniała warunków udziału w postępowaniu i zawierała braki w wymaganych dokumentach. Kluczowym problemem było podanie ceny netto zamiast brutto. Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) uznała decyzję województwa za zgodną z przepisami, podkreślając brak podstaw prawnych do poprawienia błędu w ofercie. W wyniku tego, województwo zatrzymało wadium wniesione przez PESA w wysokości miliona złotych.
Specyfikacja techniczna nowych pociągów
Władze województwa planują zakup trój lub dwuczłonowych pociągów, które będą w stanie przewieźć około 300 pasażerów, z czego co najmniej 130 na miejscach siedzących. Nowe pociągi mają charakteryzować się prędkością maksymalną nie mniejszą niż 160 km/h oraz oferować szereg udogodnień dla pasażerów, takich jak klimatyzacja, Wi-Fi, gniazdka USB, system informacji pasażerskiej oraz monitoring. Dodatkowo, pojazdy mają być dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, z niskopodłogową konstrukcją i specjalnymi miejscami na wózki inwalidzkie.
Wpływ opóźnienia na pasażerów i przyszłość projektu
Unieważnienie przetargu i konieczność jego powtórzenia mogą wpłynąć na termin dostawy nowych pociągów. Urząd Marszałkowski zapewnia jednak, że dokłada wszelkich starań, aby realizacja projektu zakończyła się w terminach przewidzianych w programie Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Nie jest jeszcze jasne, czy nowe pociągi zastąpią starszy tabor, czy będą jedynie jego uzupełnieniem. Decyzja ta zostanie podjęta w przyszłości, po analizie potrzeb i możliwości finansowych województwa.
Źródło zdjęcia: Związek Województw RP















Komentarze