Łomża znów na kolejowej mapie. PKP PLK: Pociągi pojadą szybciej niż się spodziewano
- Marek Zioła

- 3 dni temu
- 2 minut(y) czytania

Linia kolejowa do Łomży, od dawna wyczekiwana przez mieszkańców, wchodzi w decydującą fazę realizacji. Dzięki rządowemu programowi Kolej Plus, prace modernizacyjne na trasie do Śniadowa i na samej stacji w Łomży postępują zgodnie z harmonogramem. Jak wynika z ostatnich komunikatów, pociągi pasażerskie mają szansę wrócić na tory już w czerwcu 2026 roku, co jest efektem inwestycji wartej 367 milionów złotych.
Po ponad trzech dekadach nieobecności, transport kolejowy w rejonie łomżyńskim przeżywa odrodzenie. Inwestycja, która buduje linię niemal od podstaw, jest realizowana w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Oznacza to dla mieszkańców nie tylko symboliczny powrót pociągów, ale przede wszystkim nową jakość podróżowania oraz koniec wykluczenia komunikacyjnego.

Stacje i przystanki na linii do Łomży prawie gotowe
Na modernizowanej trasie widać już zaawansowanie prac w terenie. Wykonawca skupia się na budowie nowych torów, peronów oraz instalacji urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Na przystankach Konarzyce i Koziki prace przekroczyły już półmetek, a konstrukcje nowych, stumetrowych peronów są już widoczne. Zamontowano ścianki i płyty peronowe, a niebawem rozpocznie się układanie nawierzchni.
Dla wygody podróżnych, perony zostaną wyposażone w elementy małej architektury, ekologiczne oświetlenie LED oraz czytelne oznakowanie. Wszystkie obiekty budowane są z pełnym uwzględnieniem potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.
Inwestycja zmienia stację w Łomży
Równie intensywne prace trwają na stacji w Łomży. Powstają tam konstrukcje dwóch peronów o długości 250 metrów, co pozwoli na obsługę nie tylko składów regionalnych, ale również dłuższych pociągów dalekobieżnych. Perony o szerokości 4,6 metra i wysokości 76 centymetrów zapewnią komfortowe wsiadanie i wysiadanie.
Równolegle w obrębie stacji prowadzone są prace na przejeździe kolejowo-drogowym przy ul. Piłsudskiego, co wiąże się między innymi z przebudową infrastruktury podziemnej kolidującej z nowym układem torowym.
Dodatkowy przystanek bliżej podróżnych
Oprócz modernizacji istniejącej infrastruktury, powstaje nowy przystanek nazwany Śniadowo – Stara Stacja. Sto metrów nowego peronu w sąsiedztwie miejscowości znacząco ułatwi mieszkańcom codzienne dojazdy. Dodatkowo, budowany jest tu około kilometrowy odcinek łącznicy. Pozwoli on na bezpośredni przejazd pociągów od strony Łap do Łomży, eliminując konieczność manewru zmiany czoła składu na stacji Śniadowo, co przełoży się na skrócenie czasu podróży.

Pociągi do Łomży pojadą szybciej
Wznowienie połączeń stworzy nowe możliwości komunikacyjne w regionie. Pociągi między Łomżą a Łapami będą mogły rozwijać prędkość do 80-120 kilometrów na godzinę. Szacuje się, że średni czas przejazdu z Łomży do Białegostoku wyniesie około godziny i 35 minut.
Jak zapowiedziano, ruch pasażerski na odcinku Śniadowo – Łomża ma zostać wznowiony w czerwcu 2026 roku. Choć ten fragment zostanie oddany do użytku wcześniej, modernizacja całej trasy ze Śniadowa do Łap będzie kontynuowana do drugiego kwartału 2029 roku.
Całkowity budżet inwestycji to 367 milionów złotych brutto. Projekt jest współfinansowany ze środków rządowych oraz Samorządu Województwa Podlaskiego, który pokrywa 15 procent kosztów przedsięwzięcia.
Program Kolej Plus, którego realizacja ma zakończyć się do 2029 roku, ma na celu eliminację wykluczenia komunikacyjnego i poprawę dostępu do transportu zbiorowego w wielu regionach kraju.















Komentarze