top of page

20 firm walczy o nadzór nad budową bocznicy kolejowej CPK

Grafika CPK z mapą i schematem przebiegu projektowanej bocznicy kolejowej na tle pędzącego pociągu oraz słowa „PRZETARG NA INŻYNIERA KONTRAKTU BOCZNICY KOLEJOWEJ CPK”.
Fot. CPK

Centralny Port Komunikacyjny, odpowiedzialny za jedną z największych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce, poinformował o kolejnym etapie prac związanych z projektowaniem i budową niezbędnej infrastruktury kolejowej. 20 firm i konsorcjów, z którymi spółka zawarła wcześniej umowę ramową, otrzymało zaproszenie do złożenia ofert w przetargu na świadczenie usług inżyniera kontraktu przy projektowaniu i budowie bocznicy kolejowej dla przyszłego lotniska. Termin składania propozycji upływa 4 listopada, a inwestycja ta ma zostać ukończona przed końcem 2029 roku.


Trwający przetarg ma na celu wyłonienie podmiotu, który będzie nadzorował prace związane z realizacją projektu inwestycyjnego pod nazwą „Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz z urządzeniami i obiektami niezbędnymi do jego funkcjonowania – projektowanie i budowa bocznicy kolejowej na odcinku linia kolejowa nr 3 – CPK”. Zaproszenie do udziału w postępowaniu skierowano do dwudziestu podmiotów, z którymi Centralny Port Komunikacyjny już w lipcu 2022 roku zawarł umowę ramową na świadczenie usług inżyniera kontraktu. Jest to już czwarte postępowanie przeprowadzane przez spółkę w ramach tej konkretnej umowy.


Żółty FIDIC jako podstawa nadzoru nad budową bocznicy kolejowej


Podstawowym kryterium wyboru w tym przetargu będzie cena. Zwycięski wykonawca będzie miał za zadanie nadzór i zarządzanie kontaktem realizowanym w formule „projektuj i buduj”. To istotny element, ponieważ odbywać się będzie on w oparciu o warunki Międzynarodowej Federacji Inżynierów Konsultantów, znane jako tzw. żółty FIDIC. Warunki Kontraktu na urządzenia i budowę z projektowaniem dla urządzeń elektrycznych i mechanicznych oraz dla robót inżynieryjnych i budowlanych projektowanych przez Wykonawcę precyzyjnie określają zasady realizacji takich przedsięwzięć.


Funkcje strategicznej bocznicy kolejowej przy CPK


Warto przypomnieć, że równolegle trwa analiza 15 ofert, które wpłynęły w postępowaniu przetargowym na sam projekt i budowę bocznicy kolejowej CPK. Złożone propozycje pochodzą od siedmiu firm i ośmiu konsorcjów.

Planowana bocznica kolejowa, o długości około 5 kilometrów, zlokalizowana będzie na północny zachód od portu lotniczego i pełnić będzie kluczowe funkcje. Początkowo, w trakcie budowy CPK, będzie ona wykorzystywana do transportu materiałów budowlanych. W przyszłości, po uruchomieniu lotniska, ma pełnić rolę bocznicy paliwowej. Co ważne, ze względu na zbieżność śladu bocznicy z linią CMK Północ (będzie skrajnym, zachodnim torem fragmentu odcinka CPK – Płock – Włocławek), wykonawca tej infrastruktury będzie musiał dostosować ją do docelowych parametrów linii w zakresie nasypów kolejowych, a także obiektów mostowych i inżynieryjnych. To zapewnia kompatybilność i strategiczne wykorzystanie tej infrastruktury w przyszłej siatce połączeń kolejowych związanych z Centralnym Portem Komunikacyjnym.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page