26 października wchodzi nowy rozkład jazdy. PLK: Szybsze podróże i nowe przystanki
- Marek Zioła

- 7 paź
- 3 minut(y) czytania

Już od 26 października nowy rozkład jazdy pociągów wprowadzi istotne zmiany, które mają skrócić czas podróży i zwiększyć dostępność kolei w wielu regionach. Pasażerowie zyskają między innymi nowe możliwości podróży dalekobieżnych, zwłaszcza na popularnych trasach turystycznych, a szczegóły tych zmian są już dostępne w Portalu Pasażera, co ułatwi wcześniejsze planowanie podróży.
Nowy rozkład jazdy pociągów, który będzie obowiązywał od 26 października do 13 grudnia bieżącego roku, jest bezpośrednią konsekwencją postępujących inwestycji w modernizację polskiej infrastruktury kolejowej. Dzięki modernizacji linii, stacji i przystanków, podróżni mogą liczyć na krótsze czasy przejazdów, a także na lepszy dostęp do połączeń w mniejszych ośrodkach. Rozkład ten został przygotowany tak, aby na bieżąco uwzględniać efekty prac modernizacyjnych – sukcesywne oddawanie do użytku nowych elementów infrastruktury przekłada się na lepszą ofertę dla pasażerów, gwarantując rozwój kolei równoległy z potrzebami podróżnych.
Szybsza podróż na Podhale i powrót dalekobieżnych połączeń na Śląsk
Jedną z najbardziej wyczekiwanych nowości jest wprowadzenie nowych połączeń Pendolino na trasie z Warszawy do Zakopanego. Jest to możliwe dzięki zakończeniu modernizacji linii na Podhalu, która została ukończona w grudniu 2023 roku. Uruchomienie Pendolino do Zakopanego ma charakter promocyjny i pierwszy przejazd zaplanowano na 18 października.
Kolejnym kluczowym elementem nowego rozkładu jest zwiększenie liczby pociągów na odcinku Chorzów Batory – Tarnowskie Góry. Dzięki specjalnie zaplanowanym objazdom, które są związane z modernizacją węzła katowickiego, do Tarnowskich Gór powracają połączenia PKP Intercity. Stanowi to realną ulgę dla mieszkańców, ponieważ pociągi dalekobieżne nie docierały do Tarnowskich Gór od 2022 roku. Wówczas konieczność zamknięcia poszczególnych odcinków w Katowicach wymusiła inne trasowanie pociągów. Teraz, mimo trwających prac, wygospodarowano możliwość włączenia tego ważnego ośrodka do siatki połączeń krajowych.
Dostęp do kolei dzięki nowym przystankom
Istotną poprawę w dostępie do kolei odczują mieszkańcy Śląska, zwłaszcza w rejonie aglomeracji. Przewoźnicy zdecydowali, że przez miesiąc podróżni będą mogli korzystać z czterech nowych przystanków, które powstały w ramach Programu Przystankowego. Są to obiekty Katowice Ochojec, Katowice Murcki, Katowice Kostuchna i Katowice Podlesie Dąbrowa, zlokalizowane na linii 142 Katowice Ligota – Tychy, które zostały wybudowane w listopadzie 2023 roku.
Na stacji Sosnowiec Główny, w październiku planowane jest udostępnienie nowo wybudowanego peronu numer 3, co z pewnością usprawni obsługę pasażerów. Zmiany obejmują również województwo kujawsko-pomorskie, gdzie od piątku 3 października, przywrócono ruch pociągów na linii numer 209, na odcinku Bydgoszcz Wschód – Unisław Pomorski. Pasażerowie zyskali tam dostęp do przebudowanego peronu numer 2 na przystanku Bydgoszcz Fordon.
Modernizacje wymuszają objazdy i utrudnienia na kluczowych trasach
Wprowadzane zmiany w rozkładzie jazdy odzwierciedlają również trwające prace modernizacyjne, które w niektórych regionach mogą tymczasowo powodować utrudnienia, jednak z myślą o przyszłych, krótszych przejazdach.
W województwie łódzkim, od 25 października, rozpoczynają się intensywne prace torowe na odcinku Koluszki – Częstochowa. W efekcie część pociągów zostanie skierowana trasą przez Centralną Magistralę Kolejową, a także przez Łódź i Poznań w kierunku Wrocławia. To spowoduje skrócenie lub odwołanie niektórych połączeń. Kontynuowana jest również modernizacja stacji Tomaszów Mazowiecki oraz prace na odcinku Skierniewice – Bełchów, gdzie za pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA) na fragmencie Skierniewice – Łowicz – Kutno kursują zastępcze autobusy.
Remonty Nadodrzanki i sytuacja w Warszawie
Na tak zwanej Nadodrzance (linia kolejowa numer 273) trwają już prace remontowe na kilku odcinkach w lubuskim i na Dolnym Śląsku, w tym Jerzmanice Lubuskie – Kowalów oraz Bytom Odrzański – Nowa Sól.
Roboty te będą kontynuowane również w pierwszym cyklu nowego rozkładu jazdy. Ich finalnym rezultatem ma być skrócenie czasu przejazdu między Wrocławiem a Szczecinem nawet o 40 minut.
Tradycyjnie, utrudnienia koncentrują się też na Mazowszu i w Warszawie. W Radomiu, od 13 do 22 października, zaplanowano całodobową przerwę w ruchu pociągów między Radomiem Krychnowice a Radomiem Głównym, z uwagi na budowę przystanku Radom Południowy. Pociąg Intercity „Koziołek” w tym czasie kończy bieg w stacji Jastrząb, a za składy Kolei Mazowieckich (KM) i ŁKA kursują autobusy. Z kolei na stacji Warszawa Centralna, od 8 do 16 listopada, powstanie trapez rozjazdowy usprawniający ruch w kontekście modernizacji Warszawy Wschodniej. W tym okresie pociągi nie będą się zatrzymywać na stacji Centralna. Dodatkowo, prace modernizacyjne będą prowadzone na przystanku Warszawa Ursus Północny od 4 listopada do 3 grudnia.















Komentarze