Alstom: Inauguracja nowych pociągów Omneo na linii Marsylia-Tulon-Nicea
- Marek Zioła
- 5 lip
- 2 minut(y) czytania

Linia kolejowa ZOU! w regionie Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże uruchomiła nową flotę pociągów Omneo. To historyczne wydarzenie dla francuskiej kolei, które oznacza podwojenie liczby połączeń na tej strategicznej trasie. Nowe składy, wyprodukowane przez Alstom we Francji, mają zapewnić pasażerom komfortowe i ekologiczne podróżowanie.
30 czerwca 2025 roku, w obecności przedstawicieli władz regionalnych i lokalnych, w tym Renauda Museliera, prezydenta regionu Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże, oraz Thierry’ego Malleta, prezesa i dyrektora generalnego Transdev, oficjalnie zainaugurowano nową usługę pociągów ZOU! Nowe połączenie, obsługiwane przez 16 składów nowej generacji, zaczęło kursować między Marsylią, Tulonem i Niceą już 29 czerwca 2025 roku. Jest to pierwsze tego typu otwarcie na konkurencję w historii francuskiej kolei, co ma przynieść znaczące korzyści dla pasażerów.
Rozwój oferty połączeń kolejowych i korzyści dla pasażerów
Dzięki wsparciu Regionu Sud, otwarcie na konkurencję na linii przybrzeżnej zaowocowało podwojeniem liczby usług. Obecnie pociągi kursują co godzinę w dni robocze, oferując 14 kursów w obie strony, a w weekendy nawet 16. Wydłużone godziny otwarcia, od 6:00 do 21:00, oraz obsługa dziewięciu stacji, w tym Marsylia Saint-Charles, Tulon, Cannes i Nicea-Ville, skracają czas podróży do 2 godzin i 40 minut. Co istotne, ceny biletów dla abonentów pozostają bez zmian, a od 1 lipca 2025 roku przewidziano 20% zniżki. Utworzono również ponad 180 nowych miejsc pracy, między innymi dla kierowców i mechaników. Przed oficjalnym uruchomieniem linii sprzedano już ponad 92 000 biletów, co świadczy o dużym zainteresowaniu nową ofertą.
Pociągi Omneo: ekologiczne i wyprodukowane we Francji
Flota 16 składów pociągów Omneo została wyprodukowana przez Alstom w zakładzie Crespin w północnej Francji, posiadając etykietę „Origine France Garantie”. Zakup tych składów, o wartości 250 milionów euro, został sfinansowany przez Region, częściowo dzięki pożyczce w wysokości 73 milionów euro z Banque des Territoires. Każdy 110-metrowy skład może pomieścić 400 pasażerów na miejscach siedzących, a w konfiguracji podwójnej nawet 730 osób. Pociągi te są zasilane w 100% zieloną energią elektryczną, co podkreśla ich ekologiczny charakter.
W celu zapewnienia wysokiej jakości utrzymania i maksymalnej dostępności taboru, grupa NGE wybudowała w Nicei specjalny plac o powierzchni 2000 metrów kwadratowych. Projekt ten, sfinansowany kwotą 40 milionów euro przez Region Sud, ma na celu osiągnięcie obiecanego poziomu regularności na poziomie 97,5%.
Renaud Muselier, prezydent regionu Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże, podkreślił historyczny charakter tego kroku:
„Dzisiaj nastąpił historyczny krok: oficjalnie rozpoczynamy otwieranie naszych pociągów regionalnych na konkurencję. Jesteśmy pierwszym regionem we Francji, który otworzył nasze pociągi regionalne na konkurencję. Ten projekt ucieleśnia nasze pragnienie oferowania ambitniejszej usługi publicznej, z dwukrotnie większą liczbą pociągów na tej trasie i niezmienionymi cenami biletów, które zostaną obniżone o 20% od 1 lipca 2025 r. Pociągi, które są bardziej niezawodne i bardziej zrównoważone, zawsze do dyspozycji użytkowników.”
Thierry Mallet, prezes i dyrektor generalny Transdev, dodał:
„Powierzając Transdev zarządzanie tą linią, region Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże daje nam możliwość zademonstrowania tego, co robimy najlepiej: zbliżania ludzi i regionów poprzez dostarczanie niezawodnej, wygodnej i humanitarnej usługi transportowej. Dzięki ponad 25-letniemu doświadczeniu i wiedzy specjalistycznej w dziedzinie kolei, zdobytej w Niemczech, Szwecji, a nawet Nowej Zelandii, nasze zespoły są gotowe i dumne, że mogą być częścią tej historycznej zmiany.”
Pociągi Omneo bazują na platformie Alstom Omneo, z której zamówiono już 558 składów przez dziesięć francuskich regionów, w tym 433 składy podmiejskie i regionalne oraz 125 składów międzymiastowych. Dodatkowe 16 składów Omneo zostało zamówionych przez firmę Transdev na potrzeby linii Marsylia-Tulon-Nicea.
Komentarze