top of page

Alstom uruchamia system ERTMS na szwedzkiej linii Iron Ore Line

Pociąg towarowy przejeżdżający wzdłuż linii kolejowej Malmbanan, biegnącej obok dużego jeziora, z górzystym, skalistym terenem w tle i niebieskim niebem z kilkoma chmurami.
Fot. Alstom

Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) firmy Alstom został uruchomiony na kluczowej dla transportu towarów linii Iron Ore Line w Szwecji. To pierwsze wdrożenie nowego europejskiego standardu sygnalizacji poza pilotażowymi liniami w Szwecji. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa, niezawodności oraz modernizację strategicznie ważnego korytarza kolejowego.


Alstom, wiodący dostawca w dziedzinie inteligentnej i zrównoważonej mobilności, oficjalnie dostarczył i uruchomił Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) na linii Iron Ore Line, znanej w Szwecji jako „Malmbanan”. Linia ta jest jednym z najważniejszych szlaków kolejowych w Szwecji, wykorzystywanym do transportu towarów. Implementacja systemu ERTMS stanowi pierwsze tego typu wdrożenie poza szwedzkimi liniami pilotażowymi, co ma przełożyć się na zwiększoną niezawodność i obniżone zapotrzebowanie na prace konserwacyjne na tej strategicznie istotnej trasie.


Etapowe wdrożenie systemu ERTMS


Modernizacja sygnalizacji na linii Malmbanan była realizowana w ścisłej współpracy ze szwedzką administracją transportu, Trafikverket. Proces wdrożenia przebiegał w dwóch kluczowych fazach. Początkowo przeprowadzono pośrednią modernizację z wykorzystaniem systemu automatycznej kontroli pociągów (ATC), a następnie nastąpiło płynne przejście na system ERTMS. Obecnie system ten jest w pełni operacyjny w obszarach kontrolnych Linaälv, Gällivare, Kiruna oraz w części Björkliden. Zakres projektu objął kompleksowe działania, w tym projektowanie systemu, rozwój, dostawę niezbędnego sprzętu, szczegółowe testowanie, uruchomienie oraz szkolenie personelu. Rozwiązanie to zostało opracowane głównie przez zespoły inżynieryjne Alstom zlokalizowane w Sztokholmie i Hässleholm, które wykorzystały swoją rozległą wiedzę na temat istniejącej infrastruktury sygnalizacyjnej Malmbanan oraz specyfiki warunków operacyjnych.


Maria Signal-Martebo, dyrektor zarządzająca Alstom Szwecja, podkreśliła znaczenie projektu:

„Cieszymy się, że ERTMS jest już operacyjny na Malmbanan – pierwszej linii poza liniami pilotażowymi, która weszła w fazę wdrażania. Jesteśmy dumni, że możemy wspierać Trafikverket w tym wdrożeniu w celu modernizacji kolei. Dostawa ta była możliwa dzięki naszej lokalnej obecności z głęboką wiedzą na temat systemów sygnalizacyjnych i warunków operacyjnych w Szwecji”.

Innowacyjne rozwiązania cyfrowe i lokalne wsparcie


Wdrożone na linii Malmbanan cyfrowe rozwiązanie sygnalizacyjne stanowi element obszernego portfolio firmy Alstom, dedykowanego dla kolei głównych i regionalnych. Składa się ono między innymi z rozwiązań Onvia Control dla ERTMS oraz Onvia Lock dla blokad, które zostały precyzyjnie dostosowane do specyficznych potrzeb operacyjnych najbardziej wysuniętej na północ linii kolejowej w Szwecji. Co istotne, zarówno starszy system ATC, jak i nowo wdrożony system sygnalizacji są zarządzane w sposób zintegrowany za pośrednictwem platformy zarządzania ruchem Onvia Vision firmy Alstom. To ujednolicone środowisko umożliwiło sprawne przejście na nowy system oraz wspiera efektywne i nowoczesne operacje kolejowe. Kluczowymi czynnikami sukcesu projektu były bliska współpraca z Trafikverket, dogłębna znajomość środowiska operacyjnego Malmbanan oraz cenne doświadczenia zdobyte dzięki wcześniejszym dostawom systemu ERTMS przez Alstom na linie Ådalen („Ådalsbanan”) i Bothnia („Botniabanan”).


Alstom, jako wiodący dostawca na szwedzkim rynku kolejowym, dostarczył do tej pory ponad tysiąc pociągów szwedzkim kolejom i realizuje szereg dużych kontraktów konserwacyjnych. Firma odgrywa również kluczową rolę we wdrażaniu systemu sygnalizacji Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) w Szwecji, zarówno w obszarze taboru, jak i infrastruktury torowej.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page