Alstom wyprodukuje 316 nowoczesnych wagonów dla metropolitalnego transportu w Nowym Jorku
- Marek Zioła
- 8 lip
- 3 minut(y) czytania

Alstom otrzymał znaczące zlecenie na produkcję 316 wagonów pasażerskich M-9A dla Long Island Rail Road (LIRR) i Metro-North Railroad, co jest kluczowym krokiem w modernizacji transportu kolejowego w Nowym Jorku. Kontrakt o wartości 2 miliardów euro pozwoli na wymianę 40-letnich wagonów M-3, poprawiając komfort i niezawodność podróży. Zlecenie wzmocni również lokalny rynek pracy, tworząc blisko 300 nowych miejsc pracy w zakładach Alstom w stanie Nowy Jork.
W dniu 7 lipca 2025 roku Alstom, globalny lider w dziedzinie inteligentnej i zrównoważonej mobilności, ogłosił otrzymanie zawiadomienia o udzieleniu zamówienia na kontrakt o wartości 2 miliardów euro. Kontrakt ten dotyczy produkcji 316 wagonów kolejowych przeznaczonych do transportu podmiejskiego dla Long Island Rail Road (LIRR) i Metro-North Railroad, które są częścią nowojorskiego Metropolitan Transportation Authority. Umowa przewiduje również opcję na dostawę do 242 dodatkowych wagonów o wartości do 1,3 miliarda euro.
Nowoczesne wagony M-9A dla LIRR i Metro-North Railroad
Nowe wagony pasażerskie M-9A zastąpią 40-letnie pojazdy typu M-3, które stanowią najstarszy model eksploatowany na liniach podmiejskich. Celem wdrożenia nowoczesnych pojazdów jest zapewnienie pasażerom cichszej, płynniejszej i bardziej niezawodnej podróży. Wagony zostaną wyposażone w porty ładowania USB, przestrzeń dla wózków inwalidzkich oraz dostępne toalety. Dwa zestawy szerokich drzwi po każdej stronie wagonu mają nadal zapewniać szybkie wsiadanie i wysiadanie pasażerów. Nowe wagony spełnią także najnowsze standardy cyberbezpieczeństwa MTA, chroniąc wewnętrzne systemy pociągów i zewnętrzną komunikację. Wszystkie pojazdy będą elektrycznymi zespołami trakcyjnymi, co oznacza, że nie będą wymagały lokomotywy do poruszania się po zelektryfikowanych torach. Około połowa wagonów (160) zostanie przeznaczona dla LIRR, najbardziej ruchliwej kolei podmiejskiej w kraju, a pozostałe (156) dla Metro-North, obsługującej północne przedmieścia Nowego Jorku i Connecticut. Wagony te zwiększą łączną liczbę pojazdów podmiejskich i metra wyprodukowanych przez Alstom dla MTA do około 5400.
Wpływ kontraktu na gospodarkę Nowego Jorku
Realizacja kontraktu przyczyni się do utworzenia blisko 300 nowych miejsc pracy w dwóch zakładach produkcyjnych Alstom w północnej części stanu Nowy Jork. Znaczna część tych miejsc pracy zostanie obsadzona przez członków związku International Association of Machinists (IAM). Montaż pociągów odbędzie się w Hornell, w regionie Southern Tier, gdzie nadwozia wagonów będą produkowane w nowo otwartej Fabryce 4, zbudowanej specjalnie w celu „przywrócenia” tej działalności do Stanów Zjednoczonych. Wózki (podwozia) zostaną zmontowane w zakładzie Alstom w Plattsburgh, w regionie Adirondack, natomiast system napędowy zostanie wyprodukowany przez Alstom w West Mifflin w Pensylwanii.
Michael Keroullé, prezes Alstom Americas, podkreślił znaczenie projektu:
"Dzięki projektowi M-9A Alstom zamierza dostarczyć doskonałe pociągi podmiejskie i dobre miejsca pracy dla mieszkańców Nowego Jorku. Jesteśmy wdzięczni MTA za zaufanie, kontynuując długą historię Alstom z MTA i produkcją najnowocześniejszych pociągów w Ameryce. Te nowe pociągi nie tylko zapewniają pasażerom większy komfort, wygodę i udogodnienia; będą również produkowane w naszych fabrykach w Nowym Jorku, przez nowojorskich pracowników. Inwestycja MTA w te wagony jest inwestycją w lokalne społeczności w całym stanie Empire."
Prezes, dyrektor generalny i komisarz Empire State Development, Hope Knight, dodała:
"Zaawansowane technologie produkcji są kluczową gałęzią przemysłu w północnej części stanu Nowy Jork, a ostatnie, najnowocześniejsze modernizacje w zakładzie Alstom w Hornell były możliwe dzięki strategicznym inwestycjom firmy i stanu Nowy Jork. Inwestycje te przynoszą korzyści poprzez nowy kontrakt MTA, a te wagony kolejowe 'Made in New York' będą wspierać miejsca pracy i regionalny wzrost gospodarczy, jednocześnie zapewniając bezpieczny i niezawodny transport."
Senator Chuck Schumer zaznaczył:
"To ‘Wszyscy na pokład!’ dla wzrostu gospodarczego, ponieważ Alstom kształtuje przyszłość amerykańskiej produkcji wagonów kolejowych właśnie tutaj, w północnej części stanu Nowy Jork. Ten nowy, ogromny kontrakt na budowę wagonów Long Island Rail Road i Metro-North dla MTA wprowadzi ogromną ilość energii gospodarczej do północnej części stanu Nowy Jork, tworząc 300 dobrze płatnych miejsc pracy w regionach Southern Tier i North Country."
Alstom posiada znaczącą obecność w całym stanie Nowy Jork, w tym biura w Rochester i na Manhattanie, placówkę serwisową dla JFK AirTrain w Queens, zakłady produkcyjne w Hornell i Plattsburgh, a także zakład remontowo-konserwacyjny w Kanona. Zakład w Hornell ma 170-letnią historię jako centrum doskonałości kolejowej i jest największym obiektem produkcyjnym pojazdów pasażerskich w Stanach Zjednoczonych.
Komentarze