Alstom z nowym kontraktem. Będzie instalacja systemów sterowania ruchem na linii 354
- Marek Zioła

- 26 wrz
- 2 minut(y) czytania

Alstom podpisał kontrakt z firmą budowlaną PORR na realizację systemów sterowania ruchem kolejowym w ramach rozbudowy linii 354 w Obornikach Wielkopolskich. Inwestycja ma na celu zwiększenie przepustowości i poprawę bezpieczeństwa. Systemy sterowania ruchem mają powstać w drugim kwartale 2026 roku.
Alstom podpisał kontrakt z firmą PORR na wykonanie prac związanych z instalacją systemów sterowania ruchem kolejowym na linii 354. Projekt, którego celem jest wyeliminowanie wąskiego gardła w Obornikach Wielkopolskich, ma znacząco poprawić zarządzanie ruchem pociągów oraz zwiększyć bezpieczeństwo. Prace mają również doprowadzić do lepszej łączności regionalnej, większej dostępności transportu kolejowego dla mieszkańców oraz poprawy komfortu podróży – zarówno w przypadku połączeń regionalnych, jak i dalekobieżnych.
Systemy sterowania ruchem kolejowym w Obornikach Wielkopolskich
Alstom zaprojektuje i zainstaluje systemy sterowania ruchem kolejowym, które są kluczowym elementem nowego toru i drugiego mostu przez rzekę Wartę. Prace obejmą odcinek linii kolejowej 354 od posterunku odgałęźnego Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskie. Projekt obejmuje montaż urządzeń sygnalizacyjnych dla nowej mijanki w Parkowie oraz modernizację Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) Poznań–Piła. Zakończenie kontraktu zaplanowano na drugi kwartał 2026 roku, co jest zgodne z harmonogramem określonym w Krajowym Planie Odbudowy, mającym na celu zwiększenie przepustowości, bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju kolei.
"Dzięki naszemu doświadczeniu i sprawdzonym rozwiązaniom technologicznym możemy wspierać rozwój infrastruktury kolejowej w regionie, który jest strategicznie ważny zarówno dla połączeń pasażerskich, jak i transportu towarowego.” - powiedział Adam Juretko, dyrektor katowickiego oddziału Alstom Polska.
Budowa dodatkowego toru w Obornikach Wielkopolskich oraz drugiego mostu przez rzekę Wartę ma uzupełnić zakrojoną na szeroką skalę modernizację linii kolejowej Poznań–Piła, zakończoną w 2019 roku. Ważnym uzupełnieniem tej inwestycji, mającym na celu poprawę standardów i zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów pasażerskich, będzie utworzenie nowej mijanki w Parkowie. Projekt przewiduje także budowę nowego peronu na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto. Peron ma być wyposażony w nowoczesne udogodnienia dla pasażerów, między innymi wiatę, która chroni przed warunkami atmosferycznymi, przejście podziemne z windami, oświetlenie, tablice informacyjne oraz udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności.
Doświadczenie Alstom w realizacji systemów sterowania ruchem
Alstom, oprócz projektu w Obornikach Wielkopolskich, realizował także inne projekty w Polsce, między innymi pierwszą wdrożenie systemu ERTMS poziomu 2 oraz jego implementację na dziesięciu liniach kolejowych PKP PLK. Alstom był również odpowiedzialny za wdrożenie centrum sterowania dla warszawskiego metra. W ramach swojej działalności na polskim rynku, firma zainstalowała ponad 30 scentralizowanych systemów sterowania ruchem (CTC), wyposażyła ponad 220 stacji w komputerowe systemy sterowania ruchem oraz zmodernizowała ponad 1700 systemów sygnalizacji na przejazdach kolejowych.















Komentarze