top of page

Alstom z nowym kontraktem. Będzie instalacja systemów sterowania ruchem na linii 354

Grupa dziewięciu osób, w większości mężczyzn w strojach biznesowych, stoi w rzędzie. Pośrodku mężczyzna i kobieta trzymają razem duży dokument. Za nimi znajduje się duży ekran, na którym wyświetlany jest obraz torów kolejowych z pociągiem w oddali oraz napis: „Alstom dostarczy systemy sterowania ruchem kolejowym”.
Fot. Alstom

Alstom podpisał kontrakt z firmą budowlaną PORR na realizację systemów sterowania ruchem kolejowym w ramach rozbudowy linii 354 w Obornikach Wielkopolskich. Inwestycja ma na celu zwiększenie przepustowości i poprawę bezpieczeństwa. Systemy sterowania ruchem mają powstać w drugim kwartale 2026 roku.


Alstom podpisał kontrakt z firmą PORR na wykonanie prac związanych z instalacją systemów sterowania ruchem kolejowym na linii 354. Projekt, którego celem jest wyeliminowanie wąskiego gardła w Obornikach Wielkopolskich, ma znacząco poprawić zarządzanie ruchem pociągów oraz zwiększyć bezpieczeństwo. Prace mają również doprowadzić do lepszej łączności regionalnej, większej dostępności transportu kolejowego dla mieszkańców oraz poprawy komfortu podróży – zarówno w przypadku połączeń regionalnych, jak i dalekobieżnych.


Systemy sterowania ruchem kolejowym w Obornikach Wielkopolskich


Alstom zaprojektuje i zainstaluje systemy sterowania ruchem kolejowym, które są kluczowym elementem nowego toru i drugiego mostu przez rzekę Wartę. Prace obejmą odcinek linii kolejowej 354 od posterunku odgałęźnego Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskie. Projekt obejmuje montaż urządzeń sygnalizacyjnych dla nowej mijanki w Parkowie oraz modernizację Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) Poznań–Piła. Zakończenie kontraktu zaplanowano na drugi kwartał 2026 roku, co jest zgodne z harmonogramem określonym w Krajowym Planie Odbudowy, mającym na celu zwiększenie przepustowości, bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju kolei.


"Dzięki naszemu doświadczeniu i sprawdzonym rozwiązaniom technologicznym możemy wspierać rozwój infrastruktury kolejowej w regionie, który jest strategicznie ważny zarówno dla połączeń pasażerskich, jak i transportu towarowego.” - powiedział Adam Juretko, dyrektor katowickiego oddziału Alstom Polska.

Budowa dodatkowego toru w Obornikach Wielkopolskich oraz drugiego mostu przez rzekę Wartę ma uzupełnić zakrojoną na szeroką skalę modernizację linii kolejowej Poznań–Piła, zakończoną w 2019 roku. Ważnym uzupełnieniem tej inwestycji, mającym na celu poprawę standardów i zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów pasażerskich, będzie utworzenie nowej mijanki w Parkowie. Projekt przewiduje także budowę nowego peronu na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto. Peron ma być wyposażony w nowoczesne udogodnienia dla pasażerów, między innymi wiatę, która chroni przed warunkami atmosferycznymi, przejście podziemne z windami, oświetlenie, tablice informacyjne oraz udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności.


Doświadczenie Alstom w realizacji systemów sterowania ruchem


Alstom, oprócz projektu w Obornikach Wielkopolskich, realizował także inne projekty w Polsce, między innymi pierwszą wdrożenie systemu ERTMS poziomu 2 oraz jego implementację na dziesięciu liniach kolejowych PKP PLK. Alstom był również odpowiedzialny za wdrożenie centrum sterowania dla warszawskiego metra. W ramach swojej działalności na polskim rynku, firma zainstalowała ponad 30 scentralizowanych systemów sterowania ruchem (CTC), wyposażyła ponad 220 stacji w komputerowe systemy sterowania ruchem oraz zmodernizowała ponad 1700 systemów sygnalizacji na przejazdach kolejowych.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page