top of page

Bezpieczeństwo przede wszystkim. Słowacy zdobyli 135 milionów euro na ETCS i modernizację linii

Pociąg ZSSK
Fot. ZSSK

Słowacja, dzięki jakości przygotowanych projektów, znalazła się w gronie najskuteczniejszych krajów Unii Europejskiej w ubieganiu się o środki z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Rezultat to 135 milionów euro na modernizację taboru i infrastruktury. Najwięcej środków pochłonie modernizacja najważniejszych linii kolejowych, ale spora część trafi także na instalację Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS) w pojazdach pasażerskich i towarowych, co ma znacząco podnieść bezpieczeństwo.


Słowacki resort transportu rozdzielił 135 milionów euro pozyskanych z programu CEF między trzech graczy na rynku: państwowego przewoźnika pasażerskiego Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), zarządcę infrastruktury Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) oraz przewoźnika towarowego Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo). Środki te, stanowiące 8% puli dostępnej dla wszystkich 27 państw członkowskich Unii Europejskiej w ramach tej konkretnej transzy, mają przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo, efektywność oraz interoperacyjność na słowackiej sieci kolejowej.


Symboliczne przyjęcie dotacji z CEF dla ZSSK_rebate Peter Helexa ZSSK, Magdalena Kopczyńska DG MOVE, Denisa Žiláková MD SR
Bezpieczeństwo przede wszystkim. Słowacy zdobyli 135 milionów euro na ETCS i modernizację linii / fot. ZSSK

Pieniądze na ETCS i modernizację taboru ZSSK


Przewoźnik pasażerski, ZSSK, otrzymał 5,28 miliona euro na bezpośrednie podniesienie bezpieczeństwa swoich pociągów. Pieniądze te zostaną przeznaczone na montaż nowoczesnego systemu zabezpieczenia ruchu ETCS (European Train Control System) w 29 jednostkach taboru. Obejmuje to 19 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii 671 oraz 10 wagonów sterowniczych klasy 951. Realizacja projektu odbywa się we współpracy z firmą DOPSYS.


Peter Helexa, dyrektor generalny ZSSK, podkreślił, że pozyskane środki europejskie pozwalają na podniesienie standardów bezpieczeństwa i przyczyniają się do pełniejszej interoperacyjności w ramach europejskiej sieci kolejowej. Oprócz tego projektu, ZSSK finansuje także własne instalacje ETCS, między innymi w nowoczesnych elektrycznych zespołach trakcyjnych "Panter" (seria 660) w lokomotywowni w Koszycach.


„Dziś jest ten dzień, kiedy podpisujemy umowy z Komisją Europejską na kwotę 135 milionów euro, dzięki którym zmodernizujemy linie kolejowe i zwiększymy bezpieczeństwo transportu kolejowego. Europejskie fundusze długoterminowo pomagają nam poprawić jakość i niezawodność kolei, a dzięki naszej gotowości i jakości projektów Słowacja była jednym z najbardziej udanych krajów UE w tej rundzie zaproszeń CEF” – powiedziała Denisa Žiláková, sekretarz stanu Ministerstwa Transportu Słowacji.

Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS) to technologia, która automatycznie nadzoruje jazdę i prędkość pociągów. W sytuacjach awaryjnych system jest w stanie autonomicznie zwolnić lub zatrzymać skład, co stanowi znaczącą poprawę bezpieczeństwa. Wprowadzenie ETCS jest obowiązkowe w całej Unii Europejskiej w celu zapewnienia, że pociągi będą mogły bezproblemowo i bezpiecznie poruszać się po sieciach kolejowych różnych krajów członkowskich.


Modernizacja infrastruktury na wschodzie kraju


Zdecydowana większość pozyskanych funduszy – aż 124 143 622 euro – zostanie skierowana na projekty infrastrukturalne realizowane przez ŽSR. Środki te skoncentrują się głównie na wschodniej Słowacji, na kluczowych odcinkach sieci TEN-T. 96,7 miliona euro przeznaczono na modernizację trasy między Żiliną a Koszycami, a kolejne 27,3 miliona euro trafi na odcinek Koszyce – Čierna nad Tisou. Dodatkowe 11 milionów euro jest dedykowane na ogólne zwiększenie bezpieczeństwa.


Ivan Bednárik, dyrektor generalny ŽSR, wskazał, że dzięki wsparciu Komisji Europejskiej możliwe jest przyspieszenie prac, które podniosą jakość sieci kolejowej. Ma to się przełożyć na skrócenie czasów przejazdu na modernizowanych liniach, w tym na odcinku Vydrník – Spiska Nowa Wieś, wprowadzenie nowych technologii w węźle koszyckim i budowę podstacji trakcyjnej w Ruskowie. Wszystkie te działania przygotowują słowackie tory na bezpieczną eksploatację pociągów wyposażonych w system ETCS.


Inwestycja w towarowe przewozy ZSSK Cargo


Nie zapomniano także o transporcie towarowym. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) otrzymała 5,68 miliona euro, które zostaną przeznaczone na montaż systemu ERTMS/ETCS w 23 lokomotywach towarowych. Ta modernizacja jest pierwszoplanowa dla przewozów międzynarodowych, ponieważ poprawia bezpieczeństwo i płynność ruchu transgranicznego.


Inwestycja pozwoli ZSSK Cargo na uproszczenie transportu międzynarodowego, obniżenie kosztów operacyjnych oraz zwiększenie niezawodności w przewozach towarowych, jednocześnie dostosowując tabor do europejskich standardów sieci TEN-T. W ten sposób słowacki transport towarowy staje się bardziej konkurencyjny i w pełni zintegrowany z europejską siecią.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page