Brak chętnych na rewitalizację Starachowickiej Kolei Wąskotorowej
- Marek Zioła

- 29 sie
- 2 minut(y) czytania

Rewitalizacja zabytkowej Starachowickiej Kolei Wąskotorowej napotyka na problemy. Postępowanie przetargowe na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla tej inwestycji, obejmujące kilka kluczowych części, zostało unieważnione. Powodem była całkowita cisza ze strony potencjalnych wykonawców.
Powiat Starachowicki, jako zamawiający, ogłosił przetarg w trybie podstawowym, którego celem było opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla rewitalizacji zabytkowej linii kolei wąskotorowej, łączącej lokomotywownię w Starachowicach ze stacją w Iłży. Postępowanie zostało podzielone na pięć odrębnych części, z których każda dotyczyła innego zakresu prac. Pomimo podziału na etapy, żaden podmiot nie zgłosił swojej oferty w wyznaczonym terminie - do 25 lipca 2025 roku, co doprowadziło do unieważnienia całości przetargu.
Brak chętnych na opracowanie dokumentacji rewitalizacji
Przedmiotem zamówienia było opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej, która miała stanowić podstawę do dalszych prac. Zakres poszczególnych części był bardzo zróżnicowany. Pierwsza część dotyczyła modernizacji istniejącego i częściowo odbudowy nieistniejącego torowiska na odcinku od lokomotywowni do Iłży. Wartość tej części wyniosła 390 243,90 zł. Druga część przewidywała budowę zupełnie nowego toru, przedłużającego linię do Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach, za kwotę 173 441,73 zł. Kolejny etap, o wartości 108 401,08 zł, skupiał się na przebudowie i modernizacji obiektów zaplecza stacji w Starachowicach, w tym budynku lokomotywowni oraz obiektu socjalno-administracyjnego.
Rozbudowa infrastruktury w Iłży
Czwarte i piąte zadanie przetargu koncentrowały się na rozbudowie infrastruktury w Iłży. Czwarta część, warta 54 200,54 zł, zakładała budowę zaplecza technicznego oraz zagospodarowanie stacji w Iłży. Obejmowało to między innymi budowę nowej lokomotywowni, pawilonu obsługi podróżnych z kasami i toaletami, a także punktu widokowego z krótkim peronem dla drezyn. Ostatnia, piąta część, również wyceniona na 54 200,54 zł, dotyczyła przedłużenia linii do samego centrum Iłży, z uwzględnieniem budowy peronów w rejonie Muzeum Regionalnego oraz targowiska. Należy podkreślić, że wszystkie prace projektowe musiały uwzględniać zalecenia i rekomendacje Wojewódzkich Konserwatorów Zabytków, co wynika z faktu wpisania linii do rejestru zabytków.















Komentarze