Budimex wybuduje wiadukt drogowy w Żorach w ramach Krajowego Planu Odbudowy
- Marek Zioła

- 1 sie
- 2 minut(y) czytania

PKP Polskie Linie Kolejowe rozszerzają rewitalizację linii kolejowej nr 148, podpisując umowę na budowę bezkolizyjnego wiaduktu w Żorach. Inwestycja, wspierana środkami z Krajowego Planu Odbudowy, zastąpi przejazd kolejowo-drogowy przy ulicy Dworcowej, znacząco zwiększając bezpieczeństwo i komfort zarówno pasażerów kolei, jak i kierowców oraz pieszych. ]
Przedsięwzięcie to wpisuje się w szeroko zakrojony plan modernizacji infrastruktury kolejowej na Śląsku, której celem jest poprawa warunków podróżowania i przewozu towarów.
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowała o podpisaniu umowy na budowę nowego wiaduktu drogowego w Żorach. Nowy obiekt powstanie przy ulicy Dworcowej, w miejscu obecnego przejazdu kolejowo-drogowego, który stanowił istotny punkt na trasie linii kolejowych łączących Żory ze Strumieniem i Pszczyną. Inwestycja ta jest kontynuacją rozpoczętej wiosną ubiegłego roku rewitalizacji linii kolejowej nr 148 na odcinku Pszczyna – Żory. Dzięki wsparciu finansowemu z Krajowego Planu Odbudowy, projekt o wartości ponad 55 milionów złotych przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa i płynności ruchu w rejonie miasta. Budimex, jako wykonawca, realizuje prace w formule „projektuj i buduj”.
Nowy wiadukt w Żorach w ramach KPO
Inwestycja, która obejmuje budowę wiaduktu drogowego w Żorach, ma na celu zastąpienie przejazdu kolejowo-drogowego przy ulicy Dworcowej. Nowy obiekt, oprócz obsługi ruchu samochodowego, będzie przystosowany również do ruchu pieszych i rowerzystów. Budowa jest integralną częścią większego projektu rewitalizacji linii nr 148, którego wykonawcą jest firma Budimex. Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK podkreśliła, że umowa o wartości ponad 55 milionów złotych jest kolejnym etapem modernizacji. Prace na linii Pszczyna – Żory, które rozpoczęły się we wrześniu 2024 roku, są już w zaawansowanej fazie, obejmującej między innymi demontaż starej infrastruktury i wzmacnianie podtorza.
Modernizacja linii kolejowej Pszczyna – Żory
Rewitalizacja linii kolejowej nr 148, która obejmuje 20 kilometrów torów oraz krótki odcinek linii nr 159 w Żorach, ma na celu znaczącą poprawę warunków prowadzenia pociągów. Dotychczasowa infrastruktura, w tym nawierzchnia kolejowa pochodząca z lat 70. i sieć trakcyjna z lat 80. ubiegłego wieku, wymagała gruntownej modernizacji. W efekcie, na trasie obowiązywały liczne ograniczenia prędkości, często do 30-40 km/h, co negatywnie wpływało na czas przejazdu. Nowa inwestycja umożliwi osiągnięcie prędkości do 120 km/h dla pociągów pasażerskich i do 100 km/h dla składów towarowych. Zakończenie wszystkich prac na linii Pszczyna – Żory jest planowane na trzeci kwartał 2026 roku, a całkowita wartość przedsięwzięcia wynosi 360 milionów złotych netto.















Komentarze