top of page

CUPT dofinansuje budowę nowej linii tramwajowej w Gdańsku

Pani Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, oraz pani Joanna Lech, dyrektor CUPT, rozmawiają podczas uroczystości podpisania umowy o dofinansowanie nowej linii tramwajowej. W tle widoczny jest ekran z napisem "BUDOWA LINII TRAMWAJOWEJ GDAŃSK POŁUDNIE - WRZESZCZ".
Fot. CUPT

Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) oraz miasto Gdańsk podpisały 16 lipca 2025 roku umowę o dofinansowanie z Funduszy Europejskich na budowę nowej linii tramwajowej. Projekt ten ma znacząco usprawnić komunikację publiczną w stolicy Pomorza, łącząc południowe dzielnice miasta z kluczowym węzłem przesiadkowym we Wrzeszczu. Podpisanie umowy, które odbyło się w obecności przedstawicieli rządu, stanowi ważny krok w rozwoju infrastruktury transportowej regionu.


Umowa została sygnowana przez Aleksandrę Dulkiewicz, prezydent Gdańska, oraz Joannę Lech, dyrektor CUPT. W wydarzeniu uczestniczyli również Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, oraz Jacek Karnowski, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, co podkreśla rangę i znaczenie inwestycji dla rozwoju transportu publicznego w Polsce. Jest to pierwsza umowa o dofinansowanie z programu FEnIKS 2021–2027, zawarta przez CUPT z miastem Gdańsk, co dodatkowo świadczy o jej strategicznym charakterze.


Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, i Joanna Lech, dyrektor CUPT, siedzą przy stole i podpisują dokumenty dotyczące dofinansowania nowej linii tramwajowej. W tle widoczny jest ekran z schematem przebiegu trasy tramwajowej.
CUPT dofinansuje budowę nowej linii tramwajowej w Gdańksu / fot. CUPT

Nowa linia tramwajowa kluczowa dla komunikacji w Gdańsku


Planowana nowa linia tramwajowa, o długości 3,75 kilometra, połączy dynamicznie rozwijające się południowe dzielnice Gdańska z Wrzeszczem, będącym jednym z najważniejszych centrów przesiadkowych, handlowych i edukacyjnych w mieście. Dzięki tej inwestycji czas podróży z południa do Wrzeszcza ma skrócić się nawet do 12 minut, co stanowi znaczną poprawę w codziennym przemieszczaniu się mieszkańców. W godzinach szczytu z tramwajów będzie mogło skorzystać do 2500 osób na godzinę, z pojazdami kursującymi z częstotliwością co 5 minut, co zapewni wysoką przepustowość i komfort podróży.


Szczegóły inwestycji i korzyści dla mieszkańców


Zakres inwestycji obejmuje nie tylko budowę nowej linii tramwajowej, ale także modernizację 0,6 kilometra istniejącej infrastruktury. Powstanie siedem nowych przystanków, które zwiększą dostępność komunikacji publicznej. Projekt przewiduje również budowę 4,8 kilometra nowej trasy rowerowej oraz budowę tunelu pod ulicą Wileńską o długości 280 metrów, realizowanego metodą wykopu otwartego. Ważnym aspektem ekologicznym jest zastosowanie zielonych torowisk, które przyczynią się do poprawy estetyki miejskiej i retencji wody.


Inwestycja przyniesie szereg korzyści, między innymi szybszy, wygodniejszy i bezpieczniejszy dojazd do Wrzeszcza i Oliwy. Przyczyni się do poprawy komfortu podróży i jakości życia w mieście, a także zwiększy dostępność transportu publicznego dla osób z ograniczoną mobilnością, seniorów i rodziców z wózkami poprzez dostosowanie przystanków i pojazdów do ich potrzeb. Realizacja projektu ma również poprawić płynność ruchu w mieście oraz zredukować hałas, emisję dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń, wspierając zrównoważony rozwój. Nowa linia domknie tak zwaną tramwajową obwodnicę Gdańska, co zwiększy elastyczność podróży po mieście i spójność całej sieci tramwajowej.


Uczestnicy ceremonii podpisania umowy o dofinansowanie nowej linii tramwajowej w Gdańsku, w tym Aleksandra Dulkiewicz (w jasnej marynarce), siedzą na widowni. W tle widoczny jest duży ekran prezentujący szczegóły projektu.
CUPT dofinansuje budowę nowej linii tramwajowej w Gdańksu / fot. CUPT

Sprawdzona współpraca i harmonogram


Dofinansowanie w wysokości 259,5 miliona złotych jest kolejnym dowodem na efektywną współpracę Centrum Unijnych Projektów Transportowych z miastem Gdańsk. Wcześniej miasto korzystało ze wsparcia z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, między innymi na zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które mają ułatwić dojazd do Trójmiasta. W poprzedniej perspektywie finansowej Gdańsk otrzymał z Programu Infrastruktura i Środowisko ponad 446,8 miliona złotych na projekty takie jak poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów, budowa wiaduktu Biskupia Górka czy modernizacja komunikacji miejskiej. Inwestycje te nie tylko poprawiają komfort codziennych podróży, ale także budują konkurencyjność, dostępność i atrakcyjność gospodarczą Trójmiasta.


Zgodnie z harmonogramem realizacji, podpisanie umowy o dofinansowanie nastąpiło w 2025 roku. W tym

samym roku planowane jest podpisanie umowy z wykonawcą, a rozpoczęcie prac budowlanych przewidziano na 2026 rok. Zakończenie realizacji projektu planowane jest do 31 marca 2029 roku. Projekt jest dofinansowany z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko w ramach priorytetu FENX.03 – Transport miejski.


Uczestnicy spotkania, w tym Aleksandra Dulkiewicz (w jasnej marynarce) i Joanna Lech (w białej marynarce), prowadzą rozmowy podczas wydarzenia poświęconego dofinansowaniu nowej linii tramwajowej w Gdańsku. W tle widoczne są duże okna i elementy architektury wewnętrznej budynku.
CUPT dofinansuje budowę nowej linii tramwajowej w Gdańksu / fot. CUPT

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page