CUPT dofinansuje budowę nowej linii tramwajowej w Gdańsku
- Marek Zioła

- 16 lip
- 3 minut(y) czytania

Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) oraz miasto Gdańsk podpisały 16 lipca 2025 roku umowę o dofinansowanie z Funduszy Europejskich na budowę nowej linii tramwajowej. Projekt ten ma znacząco usprawnić komunikację publiczną w stolicy Pomorza, łącząc południowe dzielnice miasta z kluczowym węzłem przesiadkowym we Wrzeszczu. Podpisanie umowy, które odbyło się w obecności przedstawicieli rządu, stanowi ważny krok w rozwoju infrastruktury transportowej regionu.
Umowa została sygnowana przez Aleksandrę Dulkiewicz, prezydent Gdańska, oraz Joannę Lech, dyrektor CUPT. W wydarzeniu uczestniczyli również Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, oraz Jacek Karnowski, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, co podkreśla rangę i znaczenie inwestycji dla rozwoju transportu publicznego w Polsce. Jest to pierwsza umowa o dofinansowanie z programu FEnIKS 2021–2027, zawarta przez CUPT z miastem Gdańsk, co dodatkowo świadczy o jej strategicznym charakterze.

Nowa linia tramwajowa kluczowa dla komunikacji w Gdańsku
Planowana nowa linia tramwajowa, o długości 3,75 kilometra, połączy dynamicznie rozwijające się południowe dzielnice Gdańska z Wrzeszczem, będącym jednym z najważniejszych centrów przesiadkowych, handlowych i edukacyjnych w mieście. Dzięki tej inwestycji czas podróży z południa do Wrzeszcza ma skrócić się nawet do 12 minut, co stanowi znaczną poprawę w codziennym przemieszczaniu się mieszkańców. W godzinach szczytu z tramwajów będzie mogło skorzystać do 2500 osób na godzinę, z pojazdami kursującymi z częstotliwością co 5 minut, co zapewni wysoką przepustowość i komfort podróży.
Szczegóły inwestycji i korzyści dla mieszkańców
Zakres inwestycji obejmuje nie tylko budowę nowej linii tramwajowej, ale także modernizację 0,6 kilometra istniejącej infrastruktury. Powstanie siedem nowych przystanków, które zwiększą dostępność komunikacji publicznej. Projekt przewiduje również budowę 4,8 kilometra nowej trasy rowerowej oraz budowę tunelu pod ulicą Wileńską o długości 280 metrów, realizowanego metodą wykopu otwartego. Ważnym aspektem ekologicznym jest zastosowanie zielonych torowisk, które przyczynią się do poprawy estetyki miejskiej i retencji wody.
Inwestycja przyniesie szereg korzyści, między innymi szybszy, wygodniejszy i bezpieczniejszy dojazd do Wrzeszcza i Oliwy. Przyczyni się do poprawy komfortu podróży i jakości życia w mieście, a także zwiększy dostępność transportu publicznego dla osób z ograniczoną mobilnością, seniorów i rodziców z wózkami poprzez dostosowanie przystanków i pojazdów do ich potrzeb. Realizacja projektu ma również poprawić płynność ruchu w mieście oraz zredukować hałas, emisję dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń, wspierając zrównoważony rozwój. Nowa linia domknie tak zwaną tramwajową obwodnicę Gdańska, co zwiększy elastyczność podróży po mieście i spójność całej sieci tramwajowej.

Sprawdzona współpraca i harmonogram
Dofinansowanie w wysokości 259,5 miliona złotych jest kolejnym dowodem na efektywną współpracę Centrum Unijnych Projektów Transportowych z miastem Gdańsk. Wcześniej miasto korzystało ze wsparcia z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, między innymi na zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które mają ułatwić dojazd do Trójmiasta. W poprzedniej perspektywie finansowej Gdańsk otrzymał z Programu Infrastruktura i Środowisko ponad 446,8 miliona złotych na projekty takie jak poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów, budowa wiaduktu Biskupia Górka czy modernizacja komunikacji miejskiej. Inwestycje te nie tylko poprawiają komfort codziennych podróży, ale także budują konkurencyjność, dostępność i atrakcyjność gospodarczą Trójmiasta.
Zgodnie z harmonogramem realizacji, podpisanie umowy o dofinansowanie nastąpiło w 2025 roku. W tym
samym roku planowane jest podpisanie umowy z wykonawcą, a rozpoczęcie prac budowlanych przewidziano na 2026 rok. Zakończenie realizacji projektu planowane jest do 31 marca 2029 roku. Projekt jest dofinansowany z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko w ramach priorytetu FENX.03 – Transport miejski.
















Komentarze