CUPT ogłasza kolejny nabór wniosków. Tym razem 1,5 mld zł na zeroemisyjny tabor
- Marek Zioła

- 30 wrz
- 2 minut(y) czytania

Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło w poniedziałek, że Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) rozpoczyna nabór wniosków o dofinansowanie zeroemisyjnego taboru kolejowego. To dobra wiadomość dla przewoźników i samorządów, ponieważ do podziału czeka aż 1,5 miliarda złotych. Maksymalny poziom dofinansowania, jaki można uzyskać, to 50 procent kosztów kwalifikowanych.
Całe przedsięwzięcie jest realizowane w ramach Działania FENX.05.05 – Tabor kolejowy i ma na celu wsparcie rozwoju bardziej ekologicznego transportu szynowego w Polsce. Środki te mają przyczynić się do znaczącego zmniejszenia emisji dwutlenku węgla poprzez zastąpienie starszego taboru nowoczesnymi, zeroemisyjnymi pojazdami.

Kto może ubiegać się o dofinansowanie zeroemisyjnego taboru?
Celem programu jest wymiana i unowocześnienie flot, głównie w segmencie przewozów pasażerskich. Fundusze przeznaczone są na zakup nowoczesnego, zeroemisyjnego taboru kolejowego do obsługi zarówno przewozów aglomeracyjnych, jak i ponadregionalnych. Oznacza to, że z tego wsparcia będą mogły skorzystać zarówno podmioty działające na krótkich, jak i dłuższych trasach.
Jak przekazało Ministerstwo Infrastruktury, o wsparcie finansowe mogą ubiegać się szeroko rozumiani uczestnicy rynku kolejowego. Lista uprawnionych podmiotów obejmuje samorządy, w tym związki metropolitalne, które często są organizatorami publicznego transportu zbiorowego. Dodatkowo, wnioski mogą składać organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego oraz przedsiębiorstwa prowadzące kolejowe przewozy pasażerskie. W praktyce oznacza to, że fundusze mogą trafić do takich spółek jak Polregio, Koleje Mazowieckie czy Koleje Śląskie, a także do tych mniejszych, regionalnych.
Kiedy rusza nabór na zakup zeroemisyjnego taboru?
Najważniejsze dla potencjalnych beneficjentów są terminy. Nabór wniosków o dofinansowanie rozpocznie się już 30 września 2025 roku i potrwa do końca stycznia następnego roku, czyli do 31 stycznia 2026 roku. Okres ten daje zainteresowanym podmiotom czas na przygotowanie szczegółowej dokumentacji projektowej i złożenie formalnych wniosków do CUPT.
Resort Infrastruktury wyraźnie zaznaczył, że te inwestycje są kluczowe dla ekologicznego wymiaru polskiej kolei. Przejście na tabor o zerowej emisji spalin to nie tylko wymóg unijnych dyrektyw, ale przede wszystkim realna szansa na poprawę jakości powietrza i komfortu podróżowania. Kwota 1,5 miliarda złotych ma za zadanie stanowić znaczący impuls dla tego typu zmian, wspierając transformację energetyczną polskiego sektora kolejowego.
















Komentarze