Czesi, Słowacy i Węgrzy prezentują: Nowy pociąg ComfortJet pojedzie do 230 km/h
- Marek Zioła

- 2 dni temu
- 3 minut(y) czytania

Od 14 grudnia 2025 roku na trasie Praga – Bratysława – Budapeszt pasażerowie mogą liczyć na nowy, wyższy standard podróży, dzięki włączeniu do ruchu najnowszych składów ComfortJet. Nowoczesne, dziewięciowagonowe pociągi, zdolne rozwijać prędkość do 230 km/h, zostały uroczyście zaprezentowane 1 grudnia w Bratysławie.
Na dworcu głównym w Bratysławie odbyła się prezentacja najnowszej jednostki ComfortJet. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele trzech zarządów kolejowych: Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), České dráhy (ČD) oraz maďarskie koleje MÁV. To wydarzenie symbolicznie zapowiedziało zupełnie nową jakość podróżowania na międzynarodowej linii łączącej stolice trzech państw: Praga, Bratysława i Budapeszt. Składy te od nowego rozkładu jazdy, czyli 14 grudnia 2025 roku, zaczną regularnie kursować w relacjach transgranicznych.

Najnowsze pociągi ComfortJet, czyli większa prędkość i wygoda
Skład ComfortJet został wyprodukowany przez konsorcjum złożone z Siemens Mobility oraz Škoda Group.
Jest to pociąg dziewięcioczłonowy o długości 237 metrów, który może zabrać na pokład 555 pasażerów. Aż 99 miejsc jest dostępnych w pierwszej klasie, a dodatkowo 18 miejsc oferuje wagon restauracyjny. Pociąg może maksymalnie osiągnąć prędkość 230 km/h. Charakteryzuje się cichą jazdą, pełną bezbarierowością i otwartymi przestrzeniami, które ułatwiają swobodne poruszanie się po całym składzie. Na terenie Słowacji i Czech pociągi będą jednak kursować z niższą prędkością, co jest podyktowane ograniczeniami obecnej infrastruktury. W Słowacji prędkość maksymalna wyniesie 140 km/h, a w Czechach 160 km/h.
Rastislav Glasa, wiceprezes zarządu i dyrektor ds. strategii i funduszy UE w ZSSK, podkreślił, że wprowadzenie pociągów ComfortJet jest dowodem na to, jak może wyglądać nowoczesne i wygodne podróżowanie koleją.
„Cieszy mnie, że na słowackim terytorium ten pociąg będzie jeździł pod szyldem Železničnej spoločnosti Slovensko i że również nasi pasażerowie będą mogli cieszyć się tym doświadczeniem. ZSSK jednocześnie planuje w przyszłości wdrożyć podobne nowoczesne składy również na trasę krajową z Koszyc do Bratysławy, aby taki sam komfort zapewnić pasażerom w ramach Słowacji”
Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ds. przewozów pasażerskich w ČD, zwrócił uwagę na istotny skok jakościowy.
„Podejmujemy ważne kroki w kierunku zasadniczej poprawy jakości podróżowania pociągami Czeskich Dróg na Słowację i do Węgier. Cieszę się, że udaje nam się szybko odbierać składy ComfortJet i najpóźniej od połowy grudnia zaczniemy nimi jeździć również do Bratysławy i dalej do Budapesztu. Kolejne połączenia zabezpieczymy popularnymi pociągami Railjet, co oznacza dalsze podniesienie komfortu dla pasażerów”

Co pociągi ComfortJet oferują pasażerom?
Pasażerowie pociągów ComfortJet mogą liczyć na wiele nowoczesnych udogodnień. Wnętrze składu jest klimatyzowane i wielkoprzestrzenne. W pierwszej klasie dostępne są ergonomiczne fotele, a pasażerowie mają do dyspozycji gniazdka elektryczne 230 V 50 Hz oraz gniazda USB typu A i C. Dodatkowo, w pierwszej klasie, można korzystać z bezprzewodowych ładowarek do telefonów. W całym pociągu jest dostępna bezprzewodowa sieć Wi-Fi, a specjalne okna mają zapewniać lepszy przesył sygnału komórkowego. Podróżni mogą także korzystać z pokładowego portalu informacyjno-rozrywkowego. W części restauracyjnej oferowane są ciepłe posiłki, kawa oraz piwo z beczki.
Pociągi są w pełni bezbarierowe, przystosowane dla osób na wózkach inwalidzkich, a także oferują specjalne miejsca dla rodzin z dziećmi, w tym kącik z kinem dla najmłodszych i przewijak. Przewidziano również miejsce na przewóz 12 rowerów i większego bagażu. Warto zaznaczyć, że ComfortJet uzyskał pełną homologację do eksploatacji w Czechach, Austrii, Słowacji, na Węgrzech, w Polsce, Niemczech i Danii.
László Reich, zastępca dyrektora generalnego holdingu MÁV ds. strategii, wskazał na tradycję podróży koleją w Europie Środkowej.
„Dla nas, Czechów, Słowaków i Węgrów, jest naturalne, że nawet dziś podróżujemy między naszymi krajami pociągiem zamiast samolotem czy samochodem. Pasażerski transport kolejowy między naszymi trzema krajami jest wciąż intensywny – rocznie podróżuje prawie pół miliona pasażerów na wspólnych liniach ČD, ZSSK i MÁV”

Nowa organizacja ruchu i pociągi Railjet
Od grudnia 2025 roku, wraz ze zmianą rozkładu jazdy, nastąpi również znacząca modernizacja połączeń na linii (Berlin) – Praga – Bratysława – Budapeszt. Dziesięć dotychczasowych połączeń Metropolitan zostanie przekształconych w pociągi kategorii Railjet, co ma zapewnić wyższy komfort. Dwa z tych pociągów będą obsługiwane właśnie nowymi składami ComfortJet. Mimo że Railjety kursują już od dziesięciu lat, różnica w standardzie w porównaniu z nowoczesnym ComfortJet jest dla przeciętnego pasażera praktycznie niezauważalna – oba typy oferują wysoki poziom wyposażenia.
Łącznie na trasie pozostanie 18 połączeń. Cztery z nich utrzymają kategorię EuroCity (EC) i będą obsługiwane przez ZSSK zestawami starszej konstrukcji. Dwa kolejne to Metropolitan Slovenská strela na trasie Praga – Bratysława – Nové Zámky. Podróżni w dalszym ciągu będą mogli korzystać z dwóch nocnych połączeń EuroNight (EN) z wagonami sypialnymi i kuszetkami, które docierają do ważnych miast w Czechach, Polsce i Niemczech. ZSSK wyraża nadzieję, że włączenie do ruchu nowoczesnego taboru zwiększy zainteresowanie podróżami koleją na tej międzynarodowej trasie, jednocześnie wzmacniając transgraniczną mobilność.
















Komentarze