top of page

Czesi, Słowacy i Węgrzy prezentują: Nowy pociąg ComfortJet pojedzie do 230 km/h

Pociąg ComfortJet
Fot. ZSSK

Od 14 grudnia 2025 roku na trasie Praga – Bratysława – Budapeszt pasażerowie mogą liczyć na nowy, wyższy standard podróży, dzięki włączeniu do ruchu najnowszych składów ComfortJet. Nowoczesne, dziewięciowagonowe pociągi, zdolne rozwijać prędkość do 230 km/h, zostały uroczyście zaprezentowane 1 grudnia w Bratysławie.


Na dworcu głównym w Bratysławie odbyła się prezentacja najnowszej jednostki ComfortJet. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele trzech zarządów kolejowych: Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), České dráhy (ČD) oraz maďarskie koleje MÁV. To wydarzenie symbolicznie zapowiedziało zupełnie nową jakość podróżowania na międzynarodowej linii łączącej stolice trzech państw: Praga, Bratysława i Budapeszt. Składy te od nowego rozkładu jazdy, czyli 14 grudnia 2025 roku, zaczną regularnie kursować w relacjach transgranicznych.


Wnętrze składu ComfortJet
Czesi, Słowacy i Węgrzy prezentują: Nowy pociąg ComfortJet pojedzie do 230 km/h / fot. ZSSK

Najnowsze pociągi ComfortJet, czyli większa prędkość i wygoda


Skład ComfortJet został wyprodukowany przez konsorcjum złożone z Siemens Mobility oraz Škoda Group.

Jest to pociąg dziewięcioczłonowy o długości 237 metrów, który może zabrać na pokład 555 pasażerów. Aż 99 miejsc jest dostępnych w pierwszej klasie, a dodatkowo 18 miejsc oferuje wagon restauracyjny. Pociąg może maksymalnie osiągnąć prędkość 230 km/h. Charakteryzuje się cichą jazdą, pełną bezbarierowością i otwartymi przestrzeniami, które ułatwiają swobodne poruszanie się po całym składzie. Na terenie Słowacji i Czech pociągi będą jednak kursować z niższą prędkością, co jest podyktowane ograniczeniami obecnej infrastruktury. W Słowacji prędkość maksymalna wyniesie 140 km/h, a w Czechach 160 km/h.


Rastislav Glasa, wiceprezes zarządu i dyrektor ds. strategii i funduszy UE w ZSSK, podkreślił, że wprowadzenie pociągów ComfortJet jest dowodem na to, jak może wyglądać nowoczesne i wygodne podróżowanie koleją.

„Cieszy mnie, że na słowackim terytorium ten pociąg będzie jeździł pod szyldem Železničnej spoločnosti Slovensko i że również nasi pasażerowie będą mogli cieszyć się tym doświadczeniem. ZSSK jednocześnie planuje w przyszłości wdrożyć podobne nowoczesne składy również na trasę krajową z Koszyc do Bratysławy, aby taki sam komfort zapewnić pasażerom w ramach Słowacji”

Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ds. przewozów pasażerskich w ČD, zwrócił uwagę na istotny skok jakościowy.

„Podejmujemy ważne kroki w kierunku zasadniczej poprawy jakości podróżowania pociągami Czeskich Dróg na Słowację i do Węgier. Cieszę się, że udaje nam się szybko odbierać składy ComfortJet i najpóźniej od połowy grudnia zaczniemy nimi jeździć również do Bratysławy i dalej do Budapesztu. Kolejne połączenia zabezpieczymy popularnymi pociągami Railjet, co oznacza dalsze podniesienie komfortu dla pasażerów”

Wnętrze nowego pociągu RegioJet
Czesi, Słowacy i Węgrzy prezentują: Nowy pociąg ComfortJet pojedzie do 230 km/h / fot. ČD

Co pociągi ComfortJet oferują pasażerom?


Pasażerowie pociągów ComfortJet mogą liczyć na wiele nowoczesnych udogodnień. Wnętrze składu jest klimatyzowane i wielkoprzestrzenne. W pierwszej klasie dostępne są ergonomiczne fotele, a pasażerowie mają do dyspozycji gniazdka elektryczne 230 V 50 Hz oraz gniazda USB typu A i C. Dodatkowo, w pierwszej klasie, można korzystać z bezprzewodowych ładowarek do telefonów. W całym pociągu jest dostępna bezprzewodowa sieć Wi-Fi, a specjalne okna mają zapewniać lepszy przesył sygnału komórkowego. Podróżni mogą także korzystać z pokładowego portalu informacyjno-rozrywkowego. W części restauracyjnej oferowane są ciepłe posiłki, kawa oraz piwo z beczki.


Pociągi są w pełni bezbarierowe, przystosowane dla osób na wózkach inwalidzkich, a także oferują specjalne miejsca dla rodzin z dziećmi, w tym kącik z kinem dla najmłodszych i przewijak. Przewidziano również miejsce na przewóz 12 rowerów i większego bagażu. Warto zaznaczyć, że ComfortJet uzyskał pełną homologację do eksploatacji w Czechach, Austrii, Słowacji, na Węgrzech, w Polsce, Niemczech i Danii.


László Reich, zastępca dyrektora generalnego holdingu MÁV ds. strategii, wskazał na tradycję podróży koleją w Europie Środkowej.

„Dla nas, Czechów, Słowaków i Węgrów, jest naturalne, że nawet dziś podróżujemy między naszymi krajami pociągiem zamiast samolotem czy samochodem. Pasażerski transport kolejowy między naszymi trzema krajami jest wciąż intensywny – rocznie podróżuje prawie pół miliona pasażerów na wspólnych liniach ČD, ZSSK i MÁV”

Konferencja prasowa przy nowym składzie RegioJet
Czesi, Słowacy i Węgrzy prezentują: Nowy pociąg ComfortJet pojedzie do 230 km/h / fot. ZSSK

Nowa organizacja ruchu i pociągi Railjet


Od grudnia 2025 roku, wraz ze zmianą rozkładu jazdy, nastąpi również znacząca modernizacja połączeń na linii (Berlin) – Praga – Bratysława – Budapeszt. Dziesięć dotychczasowych połączeń Metropolitan zostanie przekształconych w pociągi kategorii Railjet, co ma zapewnić wyższy komfort. Dwa z tych pociągów będą obsługiwane właśnie nowymi składami ComfortJet. Mimo że Railjety kursują już od dziesięciu lat, różnica w standardzie w porównaniu z nowoczesnym ComfortJet jest dla przeciętnego pasażera praktycznie niezauważalna – oba typy oferują wysoki poziom wyposażenia.


Łącznie na trasie pozostanie 18 połączeń. Cztery z nich utrzymają kategorię EuroCity (EC) i będą obsługiwane przez ZSSK zestawami starszej konstrukcji. Dwa kolejne to Metropolitan Slovenská strela na trasie Praga – Bratysława – Nové Zámky. Podróżni w dalszym ciągu będą mogli korzystać z dwóch nocnych połączeń EuroNight (EN) z wagonami sypialnymi i kuszetkami, które docierają do ważnych miast w Czechach, Polsce i Niemczech. ZSSK wyraża nadzieję, że włączenie do ruchu nowoczesnego taboru zwiększy zainteresowanie podróżami koleją na tej międzynarodowej trasie, jednocześnie wzmacniając transgraniczną mobilność.


Pociąg RegioJet
Czesi, Słowacy i Węgrzy prezentują: Nowy pociąg ComfortJet pojedzie do 230 km/h / fot. ČD

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page