500 tysięcy kilometrów i rosnący zysk. Tak Czesi podsumowują bateryjne pociągi
- Marek Zioła
- 15 godzin temu
- 2 minut(y) czytania

Czeskie Koleje (České dráhy) opublikowały podsumowanie użytkowania czterech bateryjnych pociągów RegioPanter. Od momentu ich uruchomienia w grudniu ubiegłego roku, jednostki te przejechały już 500 tysięcy kilometrów. Pokazały tym samym, że technologia bateryjna może być nie tylko ekologicznym, ale i niezawodnym rozwiązaniem w transporcie regionalnym.
Czeskie Koleje jako pierwsze w Czechach posiadają wiedzę i doświadczenie w obsłudze pociągów bateryjnych. Ich wprowadzenie planują w kolejnych latach także inne regiony kraju. Pociągi, wyprodukowane przez Škoda Group, kursują na linii S8, łączącej Ostrawę przez Studénkę i Štramberk z Veřovicami.
Dzięki napędowi bateryjnemu pasażerowie mogą podróżować bez przesiadek w miejscach, gdzie kończy się sieć zelektryfikowana, co zapewnia im szybsze i bardziej komfortowe połączenie. Około połowa przejechanych kilometrów została pokonana w trybie bateryjnym, a pozostała część pod siecią trakcyjną. Co ważne, w obu przypadkach nie emitowano żadnych zanieczyszczeń.

Coraz więcej pasażerów w bateryjnych pociągach
Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny Czeskich Kolei, podkreśla, że przejechanie 500 tysięcy kilometrów w eksploatacji hybrydowej (pod siecią trakcyjną i na bateriach) to dowód na to, iż technologia ta jest przyszłością transportu regionalnego. Na trasie z Ostrawy do Veřovic widać już pierwsze pozytywne efekty w postaci 20-procentowego wzrostu liczby pasażerów na niektórych połączeniach.
„Pół miliona kilometrów (...) to dowód, że ta technologia jest przyszłością transportu regionalnego”
Ciche i ekologiczne pociągi
Pasażerowie doceniają nie tylko ekologiczny charakter, ale także cichą jazdę oraz nowoczesne wyposażenie bez barier architektonicznych. Na pokładzie można korzystać z klimatyzacji, bezprzewodowego internetu i gniazdek elektrycznych.
„Jednostki bateryjne zapewniają klientom większy komfort, są bardziej przyjazne dla środowiska (...) Jedną z wyraźnych zalet jest również znacznie cichsza praca” – dodaje Jiří Ješeta, członek zarządu i wiceprezes Czeskich Kolei ds. transportu pasażerskiego.
Plany na przyszłość
Projekty wdrożenia pociągów bateryjnych przygotowują również inne regiony, które chcą pozyskać środki finansowe na ich zakup z programu dotacji na modernizację transportu publicznego. Producent pojazdów, Škoda Group, szacuje, że roczne oszczędności paliwa dla pociągów bateryjnych wynoszą co najmniej 200 tysięcy litrów. Oszczędności w emisji CO2 są szacowane na około 500 ton. Baterie ładowane są w czasie jazdy lub podczas postoju pod siecią trakcyjną. Dodatkowo, dzięki rekuperacji, są one doładowywane podczas hamowania, nawet poza siecią elektryczną. Do czterech obecnie eksploatowanych jednostek, w rozkładzie jazdy 2026/2027 dołączy kolejnych 15.
Komentarze