top of page

Czeskie Pendolino zyska nową trasę i pokona barierę 160 km/h

Czeskie Pendolino
Fot. České dráhy

České dráhy wprowadzą pociąg Pendolino na trasę do Czeskich Budziejowic, co pozwoli na skrócenie czasu podróży i przekroczenie dotychczasowego limitu prędkości na czeskich torach. Jest to symboliczny krok w stronę modernizacji i przyspieszania transportu kolejowego w Czechach. Inwestycja ma na celu zwiększenie atrakcyjności podróży na południe kraju.


Od końca sierpnia České dráhy wprowadzą jednostkę Pendolino na codzienną trasę ekspresu Jižní expres, kursującego między Pragą a Czeskimi Budziejowicami. To strategiczne posunięcie ma na celu nie tylko skrócenie czasu podróży, ale także przełamanie dotychczasowego ograniczenia prędkości na czeskich torach. Dzięki modernizacji IV korytarza kolejowego, pociągi będą mogły osiągać prędkości przekraczające 160 km/h. To pierwsze takie wydarzenie w regularnym ruchu pasażerskim w historii Czech, co jest istotnym krokiem w rozwoju tamtejszej kolei.


Pasażerowie wchodzący do czeskiego Pendolino
Czeskie Pendolino zyska nową trasę i pokona barierę 160 km/h / fot. České dráhy

Nowe połączenia i skrócenie czasu podróży


Pociąg IC 591 Pendolino, obsługujący nowe połączenie, będzie odjeżdżał z Pragi codziennie o godzinie 20:27, docierając do Czeskich Budziejowic o 22:02. Pierwszy kurs zaplanowano na niedzielę 31 sierpnia. Połączenie to stanowi de facto wydłużenie trasy pociągu SC 500 z Bohumína, tworząc unikatową, bezpośrednią linię Ostrava – Olomouc – Pardubice – Praha – Tábor – České Budějovice. W kierunku powrotnym, pociąg IC 590 Pendolino wyruszy z Czeskich Budziejowic minutę przed godziną 6:00 rano, aby dotrzeć do Pragi o 07:29.

Pierwsi pasażerowie skorzystają z tego połączenia w poniedziałek 1 września. Zwiększenie prędkości na odcinkach Votice - Sudoměřice oraz Doubí - Soběslav, a także zastosowanie technologii aktywnego wychylnego pudła, pozwalającej na szybsze pokonywanie łuków, przyczyni się do skrócenia czasu przejazdu na południe Czech o 7 minut, a w drodze powrotnej o 11 minut.


Wnętrze czeskiego Pendolino
Czeskie Pendolino zyska nową trasę i pokona barierę 160 km/h / fot. České dráhy

Przygotowanie na szybszą kolej


Wprowadzenie pociągów Pendolino na nową trasę jest efektem trwających od lat modernizacji, które mają na celu podniesienie prędkości maksymalnej i skrócenie czasu przejazdu między Pragą a Czeskimi Budziejowicami poniżej dwóch godzin.


„Trasa między Pragą a Czeskimi Budziejowicami przechodzi w ostatnich latach rozległą modernizację, która ma na celu zwiększenie maksymalnej prędkości i skrócenie czasu przejazdu między Pragą a Budziejowicami poniżej 2 godzin. W zeszłym roku na obszarze wokół miasta Tábor, za pomocą szybkiego pociągu, pomyślnie testowaliśmy prędkość do 200 km/h. Jednostkę Pendolino do tego celu Správa železnic wypożyczyła od Českich drah. Teraz następuje wprowadzenie regularnego ruchu: Pendolino zacznie codziennie kursować jako Jižní expres między Pragą a Czeskimi Budziejowicami, co skróci czas przejazdu o 7 minut, a w kierunku do Pragi o 11 minut” - poinformował minister transportu Martin Kupka.

Prezes zarządu i dyrektor generalny Českich drah, Michal Krapinec, podkreśla, że przewoźnik jest gotowy na przyspieszenie czeskiej kolei.

„Czeska kolej będzie w kolejnych latach przyspieszać, a České dráhy są na to przygotowane. Cieszę się, że to właśnie Pendolino, jeden z symboli nowoczesnej kolei w naszym kraju, po raz pierwszy w regularnym ruchu z pasażerami przekroczy prędkość 160 km/h. Dzięki jego wydajności i unikalnej technologii wychylnego pudła, zapewnimy pasażerom między Pragą a Czeskimi Budziejowicami nie tylko wyższą prędkość i krótszy czas podróży, ale także najwyższy komfort i usługi na pokładzie”

Pendolino, czyli nowoczesna kolej w liczbach


České dráhy posiadają łącznie siedem jednostek Pendolino, z których sześć jest obecnie w eksploatacji po wypadku jednej z nich w 2022 roku. Każdy skład składa się z siedmiu wagonów (cztery napędowe i trzy bez napędu), ma 185 metrów długości oraz 327 miejsc siedzących, w tym 52 w pierwszej klasie, 2 miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich i 3 miejsca na rowery. Cały pociąg ma 16 osi napędowych i łączną moc 4000 kW, a jego maksymalna prędkość eksploatacyjna wynosi 200 km/h. Skład waży 378 ton i jest przystosowany do pracy z różnymi systemami zasilania (3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC i 15 kV 16,7 Hz AC). Pendolino oferuje klimatyzowane wnętrza, kino dla dzieci, bistro, sieć Wi-Fi, gniazdka 230 V, pokładowy portal rozrywkowo-informacyjny oraz cichy przedział.


Wnętrze czeskiego Pendolino
Czeskie Pendolino zyska nową trasę i pokona barierę 160 km/h / fot. České dráhy

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page