Dalsze wsparcie dla Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej
- Marek Zioła

- 27 maj
- 2 minut(y) czytania

Województwo Zachodniopomorskie po raz kolejny udzieliło finansowego wsparcia Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej. Umowa na dofinansowanie bieżących prac została podpisana 23 maja 2025 roku, co umożliwi kontynuację funkcjonowania tej ważnej atrakcji turystycznej regionu.
Koszalińska Kolej Wąskotorowa stanowi istotny element oferty turystycznej województwa zachodniopomorskiego. Jej historia w obecnym kształcie sięga 2008 roku, kiedy to po przejęciu fragmentu trasy Koszalin-Manowo przez samorządy i pasjonatów odbyły się pierwsze jazdy próbne. Od tego czasu Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej (TKKW) aktywnie organizuje przejazdy do Rosnowa w gminie Manowo, szczególnie w okresach wakacji, ferii zimowych oraz świąt. Pociągi te cieszą się rosnącym zainteresowaniem, o czym świadczy roczna liczba około 14 tysięcy przewożonych pasażerów. Dodatkowym udogodnieniem dla podróżnych jest możliwość bezpłatnego transportu rowerów.
Dofinansowanie i jego znaczenie
Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz oraz wicemarszałek Jakub Kowalik podpisali umowę na dofinansowanie z wójtem Gminy Manowo. Jest to już piąte wsparcie finansowe w wysokości 80 tysięcy złotych, przeznaczone na remonty torów oraz inne niezbędne prace konserwacyjne. Marszałek Geblewicz podkreślił, że pieniądze te trafiają bezpośrednio w ręce pasjonatów, którzy z ogromnym zaangażowaniem dbają o utrzymanie kolejki, trasy i taboru, co z kolei przekłada się na żywotność i atrakcyjność tego produktu turystycznego.
Wyzwania finansowe i rola wsparcia wojewódzkiego
Mimo że TKKW dysponuje niezbędnymi kwalifikacjami, maszynami, urządzeniami oraz pracownikami do wykonywania prac, to samo nie jest w stanie pokryć wszystkich kosztów koniecznych napraw. Największym wyzwaniem jest utrzymanie odcinka na terenie Gminy Manowo. Ze względu na ograniczone możliwości finansowe, gmina ta nie jest w stanie udzielić wystarczającego wsparcia. Środki, którymi Towarzystwo dysponowało na naprawy tego blisko 16-kilometrowego odcinka (Kretomino – Rosnowo), wahały się w przedziale 50-80 tysięcy złotych rocznie (łącznie z dotacjami). Kwoty te są niewystarczające w stosunku do rzeczywistych potrzeb, stąd regularne wsparcie ze strony Województwa Zachodniopomorskiego jest kluczowe dla dalszego funkcjonowania i rozwoju Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej.















Komentarze