top of page

Deutsche Bahn inwestuje w przyszłość: Nowoczesne stacje w regionie Bergisches Land

Pociąg
Źródło zdjęcia: Deutsche Bahn

Deutsche Bahn kontynuuje program modernizacji infrastruktury kolejowej, przekształcając kolejne stacje w tak zwane „Zukunftsbahnhöfe” (dworce przyszłości). Inwestycje w Overath i Marienheide zostały już zakończone, a jeszcze w tym roku prace modernizacyjne obejmą stacje Honrath i Engelskirchen, znacząco poprawiając komfort podróży i estetykę otoczenia.


Program modernizacji stacji kolejowych w regionie Bergisches Land, realizowany przez Deutsche Bahn (DB), przynosi wymierne korzyści dla podróżnych. Zakończone w 2024 roku prace na stacjach Overath i Marienheide, które stały się dworcami przyszłości, znacznie podniosły standard podróżowania. Do końca 2025 roku podobne ulepszenia zostaną wprowadzone na stacjach Honrath i Engelskirchen, obejmując unowocześnione systemy informacji pasażerskiej, komfortowe miejsca siedzące oraz przemyślane projekty architektoniczne. Łączny koszt modernizacji tych czterech stacji wynosi około 1,9 miliona euro, sfinansowanych ze środków federalnych i DB.


Zakończone modernizacje w Overath i Marienheide


Stacje w Overath i Marienheide są już gotowe od końca 2024 roku, a ich modernizacja znacząco wpłynęła na jakość pobytu pasażerów. Na obu stacjach zainstalowano nowe, wygodne ławki, nowoczesne oświetlenie LED oraz przezroczyste wiaty chroniące przed warunkami atmosferycznymi, co zwiększa komfort oczekiwania na pociąg. W Marienheide dodatkowo utworzono łąkę kwiatową bezpośrednio przy peronie, co wprowadza element natury do przestrzeni kolejowej. System informacji pasażerskiej został ulepszony dzięki zastosowaniu nowoczesnych, dwuliniowych wyświetlaczy, które zapewniają lepszą czytelność informacji dzięki wyższej rozdzielczości i statycznemu wyświetlaniu tekstu, a także lepszej akustyce komunikatów. Marienheide zyskało również nową rampę, co czyni stację w pełni dostępną dla osób z ograniczoną mobilnością.


Lokalne akcenty i przyszłe plany


Modernizacja stacji w Overath i Marienheide objęła również wzmocnienie ich tożsamości regionalnej. W Overath wprowadzono graficzne elementy w odcieniu „zieleni Bergisches Land”, które symbolizują podróż pasażerów i życie, nawiązując do funkcji dawnego budynku dworca, gdzie mieści się urząd stanu cywilnego. W Marienheide natomiast w projekcie wykorzystano łupek, charakterystyczny dla zabytkowych budynków w regionie Bergisches Land.


Podobne ulepszenia czekają stacje w Honrath i Engelskirchen. W tym roku specjaliści zamontują tam nowe wyświetlacze na peronach, wymienią ławki i wiaty, a także zmodernizują oświetlenie. Na obu stacjach techniczne instalacje, takie jak skrzynki elektryczne, zostaną pomalowane, aby stworzyć przyjemniejszą atmosferę. W Engelskirchen powstanie również nowa przechowalnia rowerów, co ułatwi przesiadki z roweru na pociąg.


Koncepcja „Zukunftsbahnhof”


Zukunftsbahnhof, czyli dworzec przyszłości, to kompleksowo zaprojektowana i zmodernizowana stacja kolejowa. Charakteryzuje się maksymalną dostępnością dla wszystkich użytkowników i atrakcyjnością dla pasażerów. Dodatkowo wzmacnia rolę stacji jako elementu tożsamości regionalnej. Deutsche Bahn ściśle współpracuje z władzami krajowymi, miastami i gminami, aby poprawić mobilność przesiadkową i zagospodarowanie terenów przed dworcami. Zespół architektów, urbanistów i ekspertów kolejowych wspiera gminy w opracowywaniu konkretnych koncepcji zagospodarowania przestrzeni przed stacjami, wyjaśnia dostępność gruntów i doradza w kwestii odpowiednich funduszy federalnych i krajowych. W 2024 roku DB przekształciła 113 stacji w dworce przyszłości. W 2025 roku program będzie kontynuowany, obejmując modernizacje całych linii i tras, w tym stacje na trasie Hamburg-Berlin, która zostanie gruntownie odnowiona. W Nadrenii Północnej-Westfalii kolejne dworce przyszłości powstaną w tym roku w Gelsenkirchen-Buer Süd, Essen-Zollverein Nord i Iserlohn.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page