Deutsche Bahn inwestuje w rozwój międzynarodowego transportu kolejowego
- Marek Zioła
- 12 lip
- 3 minut(y) czytania

DB rozbudowuje flotę ICE 3neo, przeznaczając 200 milionów euro na adaptację pociągów do obsługi połączeń z Polską i Francją. Inwestycja ma na celu zacieśnienie współpracy kolejowej w Europie, oferując pasażerom nowe, komfortowe trasy. Nowoczesne składy ICE 3neo z Siemens Mobility zapewnią pasażerom komfortową podróż.
Deutsche Bahn (DB) dokonuje znaczącej inwestycji w rozwój międzynarodowego transportu dalekobieżnego, przeznaczając 200 milionów euro na rozbudowę i adaptację floty pociągów ICE 3neo. Celem jest umożliwienie tym pociągom operowania na trasach do Polski i Francji, co stanowi ważny krok w integracji europejskiej sieci kolejowej. Po raz pierwszy pociągi ICE będą mogły kursować bezpośrednio z Berlina do Warszawy, co otwiera nowe możliwości dla podróżnych.
Inwestycja w nowoczesne technologie
Przystosowanie do 32 pociągów ICE 3neo do wymagań technicznych Polski i Francji zostanie przeprowadzone przez Siemens Mobility w zakładzie w Krefeld. Proces produkcji i homologacji ma potrwać kilka lat, a pierwsze certyfikowane pojazdy spodziewane są w 2031 roku. W związku z tym harmonogram dostaw niektórych pociągów ulegnie zmianie, wydłużając się do 2032 roku. Obecnie ICE 3neo jest wykorzystywany na terenie Niemiec oraz na trasach transgranicznych z Frankfurtu nad Menem do Brukseli i Amsterdamu. Rozszerzenie zasięgu tych pociągów ma na celu zwiększenie komfortu podróży i zmniejszenie liczby odwołań połączeń z powodu awarii pojazdów.
Wizja rozwoju międzynarodowego transportu kolejowego
Dr Michael Peterson, członek zarządu DB do spraw dalekobieżnych przewozów pasażerskich, podkreślił, że celem jest połączenie Berlina i Warszawy poprzez sieć ICE. Podkreślił również, że inwestycja ta stanowi dalszy krok w kierunku integracji kolejowej Europy i że międzynarodowe przewozy dalekobieżne mają duży potencjał rozwoju, pod warunkiem podjęcia odpowiednich działań infrastrukturalnych.
Michael Peter, prezes Siemens Mobility, dodał:
„Mobilność transgraniczna to klucz do lepszej łączności Europy. Dzięki naszemu sprzętowi dostosowanemu do specyfiki danego kraju, ICE 3neo jest optymalnie dostosowany do technologii sygnalizacji i infrastruktury w każdym z nich. Umożliwi to nie tylko bezpośrednie połączenie z Berlina do Warszawy, ale także połączenia z Francją – szybkie, komfortowe i przyjazne dla klimatu. To wyraźny sygnał dla międzynarodowego transportu kolejowego i wyraz zaufania dla naszej technologii. Cieszymy się, że możemy przyczynić się do jeszcze większego zbliżenia Europy koleją, wykorzystując nasze doświadczenie i innowacyjność, a także w ścisłej współpracy z Deutsche Bahn”.
Ulrich Lange, parlamentarny sekretarz stanu w Federalnym Ministerstwie Transportu, podkreślił, że rozbudowa ICE 3neo przyspieszy ruch transgraniczny do Paryża i Warszawy, co jest zgodne z umową koalicyjną i wzmacnia współpracę z Francją i Polską.
Nowoczesne wnętrza i udogodnienia dla pasażerów
DB zamówiło łącznie 90 pociągów ICE 3neo od Siemens Mobility, z czego 29 już dostarczono. Pierwszy pociąg wszedł do eksploatacji pasażerskiej w listopadzie 2022 roku. Pasażerowie wysoko oceniają komfort i design tych nowoczesnych pociągów. Wnętrza ICE 3neo, premierowo zaprezentowane w październiku 2023 roku, oferują szereg innowacji. Nowe fotele zapewniają większy komfort dzięki ulepszonym możliwościom regulacji. Design wnętrza wyróżnia się harmonijną estetyką, zastosowaniem nowoczesnych materiałów, takich jak drewniane wykończenia, oraz wysokiej jakości tkanin tapicerskich w stonowanych kolorach.
Wśród udogodnień dla pasażerów, które zostały wprowadzone w pierwszych kursujących pociągach ICE 3neo, znajduje się możliwość ładowania indukcyjnego smartfonów w pierwszej klasie. Dodatkowo, nowe dekoracje z drewna dębowego na siedzeniach i ścianach, a także nastrojowe oświetlenie podłogowe, sprawiają, że wnętrza pociągów są jeszcze bardziej przytulne. W toaletach wprowadzono bezdotykowe rozwiązania, takie jak kosze na śmieci, dozowniki mydła i środka dezynfekującego oraz spłuczki toaletowe. Uniwersalna toaleta została wyposażona w siedzisko dla niemowląt i małych dzieci, co ułatwia korzystanie z niej rodzicom podróżującym samotnie.
Komentarze