top of page

Deutsche Bahn rozpoczyna projekt modernizacji linii Hamburg–Berlin

Urzędnicy i przedstawiciele Deutsche Bahn stoją przed tablicą informacyjną "Start Generalsanierung Hamburg - Berlin" z koparkami w tle.
Fot. Deutsche Bahn

Deutsche Bahn rozpoczyna dziewięciomiesięczną modernizację kluczowej magistrali kolejowej, łączącej dwa największe niemieckie miasta. Inwestycja ma na celu zwiększenie stabilności, niezawodności i przepustowości trasy, a także przygotowanie jej na przyszłe technologie. Na czas prac wprowadzono kompleksową organizację ruchu, obejmującą objazdy pociągów dalekobieżnych oraz rozbudowaną sieć autobusowej komunikacji zastępczej.


W ramach programu renowacji niemieckiej infrastruktury kolejowej S3, Deutsche Bahn (DB) rozpoczyna generalny remont linii kolejowej między Hamburgiem a Berlinem. Ten dziewięciomiesięczny projekt, oznaczony jako kluczowy dla poprawy jakości i niezawodności transportu szynowego w Niemczech, jest kontynuacją udanej modernizacji Riedbahn. Prace, które ruszyły w Ludwigslust, będą prowadzone na 278-kilometrowej trasie, co czyni ją czterokrotnie dłuższą niż wcześniej modernizowana linia między Frankfurtem a Mannheim.


robotnicy podczas wymiany rozjazdu kolejowego
Deutsche Bahn rozpoczyna projekt modernizacji linii Hamburg–Berlin / fot. Deutsche Bahn

Zakres prac i kluczowe cele modernizacji


Głównym celem inwestycji jest kompleksowa poprawa stanu technicznego infrastruktury, w tym torów, rozjazdów i systemów sterowania ruchem. DB InfraGO, spółka odpowiedzialna za infrastrukturę, odnowi łącznie ponad 165 kilometrów torów oraz blisko 250 rozjazdów. Na odcinku Wittenberge–Dergenthin torowisko płytowe zostanie zastąpione torem na podsypce bitumicznej, co zwiększy trwałość trasy. Dodatkowo powstanie sześć nowych punktów przesiadkowych, które mają zapewnić większą elastyczność w zarządzaniu ruchem pociągów, między innymi poprzez umożliwienie wyprzedzania. Zmodernizowana zostanie również technologia sterowania i sygnalizacji, z budową sześciu nowych nastawni oraz modernizacją kolejnych dziewiętnastu, co przygotuje systemy do wdrożenia Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS). Na wybranych odcinkach odnowione i przeprojektowane zostaną także ekrany akustyczne.


Nowoczesne stacje na trasie i rozwiązania dla pasażerów


W ramach remontu 28 stacji na trasie zostanie zmodernizowanych i uatrakcyjnionych. Planowane są prace takie jak wydłużanie i podwyższanie peronów w celu ułatwienia bezstopniowego wsiadania, montaż dłuższych zadaszeń oraz systemów orientacji dla osób z dysfunkcją wzroku. Dwadzieścia z nich zostanie przekształconych w "stacje przyszłości", które zaoferują między innymi przeprojektowane przejścia podziemne, większą liczbę miejsc siedzących i lepsze parkingi rowerowe. Dodatkowo, podczas prac, DB InfraGO wzniesie maszty radiowe dla przyszłego systemu FRMCS, które będą również dostępne dla publicznych operatorów sieci komórkowych, co w perspektywie ma zapewnić pasażerom gigabitową prędkość transmisji danych w pociągach.


robotnicy przenoszący fragment torowiska przy użyciu specjalnego sprzętu
Deutsche Bahn rozpoczyna projekt modernizacji linii Hamburg–Berlin / fot. Deutsche Bahn

Organizacja ruchu na czas modernizacji


Ze względu na dziewięciomiesięczne zamknięcie, Deutsche Bahn wprowadziła kompleksowe zmiany w organizacji ruchu. Pociągi dalekobieżne będą kursować objazdami przez Uelzen i Stendal, co wydłuży czas podróży o około 45 minut. Mimo to, dzięki nawet 65 połączeniom dziennie, DB Fernverkehr zapewnia utrzymanie atrakcyjnej częstotliwości i niezawodności połączeń między Hamburgiem a Berlinem.


Na trasie regionalnej uruchomiono rozbudowaną sieć komunikacji zastępczej. Ponad 170 autobusów będzie obsługiwać łącznie 28 linii, pokonując codziennie do 86 000 kilometrów. Zmiany zostały skoordynowane z lokalnymi władzami i przedsiębiorstwami transportowymi, aby minimalizować niedogodności dla mieszkańców i dojeżdżających. Pociągi towarowe również będą kierowane objazdami, co ma zapewnić nieprzerwany dostęp do niemieckich portów morskich.


„Nowe tory i rozjazdy, nowoczesna technologia sygnalizacji i nastawni oraz atrakcyjniejsze stacje: przekształcamy najważniejsze niemieckie bezpośrednie połączenie miejskie w punkt stabilizacji niezawodnego ruchu kolejowego. (...) Zdajemy sobie sprawę, że wymagamy od pasażerów i firm ogromnej cierpliwości. Jestem jednak przekonany, że ten wysiłek opłaci się wszystkim” - powiedział Dr Philipp Nagl, prezes DB InfraGO, komentując rozpoczęcie prac.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page