top of page

Fundusze europejskie napędzają poznańską mobilność. Trasa tramwajowa na Ratajczaka gotowa w 2026 roku

Budowa trasy tramwajowej w Poznaniu
Fot. UM Poznań

Fundusze Europejskie wspierają nowe trasy tramwajowe w Poznaniu, czego przykładem jest wizyta studyjna CUPT na budowie wzdłuż ulicy Ratajczaka. Odbyła się ona 4 grudnia.


Poznań gościł 4 grudnia 2025 roku przedstawicieli samorządów, ekspertów i dziennikarzy na wizycie studyjnej, której tematem było wykorzystanie Funduszy Europejskich w kształtowaniu mobilności miejskiej. Organizatorami wydarzenia były Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) we współpracy z Miastem Poznań i MPK Poznań. Głównym punktem wizyty było powstające torowisko wzdłuż ulicy Ratajczaka, które ma połączyć węzeł Wierzbięcice z ulicą Święty Marcin i tym samym domknąć tak zwany „Program Centrum”.


Partycypacja społeczna nie jest już dodatkiem do projektów


Budowa nowej trasy tramwajowej na ulicy Ratajczaka rozpoczęła się na początku listopada. W ramach prac rozebrano już stare torowiska, rozpoczęto prace ziemne, usunięto zejścia do dawnego przejścia podziemnego przy przystanku Wierzbięcice oraz przesadzono drzewa. Planowane jest także zajęcie się w najbliższych tygodniach infrastrukturą podziemną. Jak podkreśla Grzegorz Kamiński, dyrektor Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta oraz pełnomocnik prezydenta Poznania do spraw funduszy europejskich, konsultacje społeczne są już standardem przy każdej inwestycji w mieście. Szuka się dodatkowych przestrzeni dialogu z mieszkańcami, aby nie tylko informować o utrudnieniach, ale też minimalizować wpływ prac na codzienne życie i funkcjonowanie lokalnego biznesu.


– Poznań wielokrotnie udowodnił, że potrafi skutecznie wykorzystywać środki unijne. Zmiany na ul. Ratajczaka dopełnią kompleksowy program przemian w centrum – powiedział Marcin Gołek, wiceprezydent Poznania. – Cieszymy się, że to tę inwestycję mogli obejrzeć goście między innymi z Warszawy i Gdańska – to świetna okazja do wymiany wiedzy i doświadczeń.

Z perspektywy Centrum Unijnych Projektów Transportowych, partycypacja społeczna i dostępność nie są jedynie dodatkami do inwestycji, a kryteriami oceny. Joanna Świderska, dyrektor Departamentu Transportu Zbiorowego w CUPT, wyjaśniła, że każdy projekt ubiegający się o wsparcie z Funduszy Europejskich przechodzi szczegółową ocenę pod kątem dostępności, niedyskryminacji oraz weryfikację konsultacji. Dopiero pozytywna opinia pozwala na otrzymanie dofinansowania.


Nowoczesny tabor, który symbolizuje dostępność


Uczestnicy wizyty mieli okazję podróżować nowym tramwajem MPK Poznań, który zakupiono dzięki dofinansowaniu z Krajowego Planu Odbudowy. Nowoczesny, dwukierunkowy pojazd z rampami po obu stronach i kontrastowymi oznaczeniami wewnątrz jest namacalnym przykładem projektowania transportu dla wszystkich. Sebastian Mankiewicz, wiceprezes Fundacji Wózkowicze, zauważył, że zmienia się nie tylko tabor, ale i podejście do projektowania infrastruktury. Na ulicy Ratajczaka powstaną przejścia naziemne zamiast podziemnych. Jest to duże ułatwienie dla wszystkich: osób z niepełnosprawnościami, rodziców z wózkami i rowerzystów.


Co zmieni trasa tramwajowa na Ratajczaka


Nowa trasa jest finalnym elementem Programu Centrum. Dzięki niej mieszkańcy Wildy i Dębca zyskają krótszy dojazd na Stare Miasto. Powstanie też dodatkowa oś komunikacyjna północ–południe za sprawą nowego prawoskrętu dla tramwajów z ulicy 27 Grudnia w Mielżyńskiego, a w przyszłości ma pojawić się połączenie przez Garbary w stronę Naramowic.


Na nowej trasie zaplanowano nowe przystanki przy ulicy Wierzbięcice oraz w pobliżu Starego Browaru. Inwestycja obejmuje między innymi nowe torowisko, jezdnie, drogi rowerowe, chodniki, oświetlenie, infrastrukturę podziemną, zieleń, małą architekturę, a także specjalne oznaczenia dla osób z niepełnosprawnościami. Projekt jest wspierany przez Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FEnIKS), a jego szacunkowa wartość to 180 milionów złotych, z czego dofinansowanie unijne wynosi 100 milionów złotych. Zgodnie z planami miasta, zakończenie prac jest przewidziane na 2026 rok.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page