top of page

Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego podtrzymuje decyzję. PKP PLK odpowiedzialne za remont kładki w Brzegu Dolnym

Kładka w Brzegu Dolnym
Fot. KoleoNews.pl

Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego utrzymał w mocy decyzję nakładającą na PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obowiązek usunięcia nieprawidłowości technicznych kładki dla pieszych nad torami linii kolejowej nr 273 w Brzegu Dolnym. Decyzja ta, wydana 26 maja 2025 roku, zobowiązuje spółkę do przeprowadzenia niezbędnych prac remontowych do 30 czerwca 2027 roku. Zakaz użytkowania kładki obowiązuje do czasu usunięcia wszystkich usterek, a brak działań ze strony PKP PLK budzi rosnące zaniepokojenie mieszkańców.


Decyzja Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego (GINB) z 26 maja 2025 roku podtrzymuje wcześniejsze ustalenia Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (DWINB) z 11 marca 2025 roku, które nakładały na PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obowiązek naprawy kładki dla pieszych w Brzegu Dolnym. Kładka, zlokalizowana w kilometrze 30,56 linii kolejowej nr 273, pomiędzy ulicami 1 Maja a Targową, musi zostać doprowadzona do odpowiedniego stanu technicznego do 30 czerwca 2027 roku. Jednocześnie, GINB utrzymał w mocy zakaz użytkowania kładki do czasu usunięcia wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości.


Zły stan techniczny kładki i zakres wymaganych prac


Kładka dla pieszych w Brzegu Dolnym znajduje się w nieodpowiednim stanie technicznym, co potwierdzają liczne ekspertyzy i protokoły kontroli, w tym protokół z 24 października 2019 roku oraz sporządzona „ekspertyza stanu technicznego kładki dla pieszych nad linią kolejową nr 273 Wrocław Główny - Szczecin Główny w km 30,300 w miejscowości Brzeg Dolny". Wykazane usterki obejmują konieczność naprawy lub wymiany łożysk oraz uszkodzonych stalowych elementów konstrukcyjnych ustroju nośnego kładki dla pieszych, a także naprawę żelbetowej płyty pomostowej. Dodatkowo wymagana jest naprawa hydroizolacji i nawierzchni kładki wraz z systemem odwodnienia, naprawa lub wymiana uszkodzonych balustrad z osłonami przeciwporażeniowymi, naprawa instalacji oświetleniowej oraz trwałe pokrycie stalowej konstrukcji powłokami malarskimi. Wszystkie te prace mają być wykonane pod nadzorem osoby posiadającej odpowiednie uprawnienia budowlane w odpowiedniej specjalności.


Argumentacja PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i stanowisko GINB


PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. złożyły odwołanie od decyzji DWINB , argumentując, że kładka nie pełni funkcji kolejowej, lecz jest ciągiem pieszo-ulicznym. Spółka podkreśla, że odpowiedzialność za utrzymanie obiektów powinna być przypisywana zgodnie z ich rzeczywistym przeznaczeniem, z poszanowaniem potrzeb mieszkańców i bezpieczeństwa użytkowników.


Konsekwencje dla mieszkańców i pasażerów


Zamknięcie kładki od kwietnia 2023 roku z powodu złego stanu technicznego, spowodowało znaczne utrudnienia dla mieszkańców Osiedla Fabrycznego w Brzegu Dolnym, którzy korzystali z niej w celu dotarcia do stacji kolejowej. Szacuje się, że od 200 do 300 osób dziennie używało kładki, aby dostać się na pociągi do Wrocławia, Wołowa i innych miejscowości. Dodatkowo, około 100-150 osób w dni robocze korzystało z kładki w celu dotarcia do zakładów PCC Rokita. Brak remontu i uchylanie się od odpowiedzialności przez PKP PLK jest postrzegane jako ignorowanie potrzeb pasażerów i mieszkańców Brzegu Dolnego, co negatywnie wpływa na wizerunek kolei.


Zapytanie portalu KoleoNews.pl do PKP PLK


22 maja 2025 roku portal KoleoNews.pl skierował zapytanie do PKP Polskich Linii Kolejowych w sprawie remontu kładki w Brzegu Dolnym. W przesłanej wiadomości podkreślono faktyczne znaczenie kładki dla lokalnej społeczności:


„Rozumiemy argumentację przedstawioną przez Polskie Linie Kolejowe S.A. dotyczącą formalnego statusu kładki w Brzegu Dolnym. Niemniej jednak, w kontekście informacji, które posiadamy od mieszkańców osiedla Fabrycznego w Brzegu Dolnym, chcielibyśmy zwrócić uwagę na faktyczne znaczenie tej konstrukcji dla lokalnej społeczności i użytkowników kolei.


Z relacji mieszkańców wynika jednoznacznie, że kładka, niezależnie od jej formalnego zaklasyfikowania, pełniła kluczową rolę w dostępie do peronów stacji Brzeg Dolny. Szacunkowo od 200 do 300 osób dziennie korzystało z niej, aby dostać się na pociągi do Wrocławia, Wołowa i innych miejscowości w celach zawodowych, edukacyjnych czy rekreacyjnych. To pokazuje, że dla znacznej grupy mieszkańców osiedla Fabrycznego kładka była nie tyle ciągiem pieszo-ulicznym, co de facto integralnym elementem infrastruktury kolejowej, umożliwiającym sprawną komunikację.


Dodatkowo, nie można pominąć faktu, że kładka stanowiła najszybsze połączenie z peronów do zakładów PCC Rokita, z czego w dni robocze korzystało szacunkowo 100-150 osób. To utwierdza w przekonaniu, że dla wielu mieszkańców Brzegu Dolnego kładka była nie tylko ułatwieniem, ale wręcz niezbędnym elementem codziennego funkcjonowania związanego z dojazdem do pracy i z usługami kolei.


Opinia mieszkańców osiedla Fabrycznego, którzy są przecież najliczniejszą grupą korzystającą zarówno z kładki, jak i z usług PKP PLK oraz Kolei Dolnośląskich, wydaje się w tej sytuacji niezwykle istotna. Ich codzienne doświadczenia pokazują, że kładka, choć formalnie może nie być elementem stricte kolejowym, w praktyce nim jest, ułatwiając dostęp do peronów i tym samym wpływając na komfort i efektywność podróżowania koleją.


Dlatego też, z perspektywy beneficjentów tej infrastruktury, kładka jest postrzegana jako ważny element systemu kolejowego w Brzegu Dolnym. Warto wziąć pod uwagę tę perspektywę, rozważając przyszłość tej konstrukcji i odpowiedzialność za jej utrzymanie.


Prosimy o ustosunkowanie się do argumentacji mieszkańców Brzegu Dolnego."


Na powyższe zapytanie portal KoleoNews.pl nie otrzymał odpowiedzi od PKP PLK.


Historia zamieszania wokół kładki


Kładka w Brzegu Dolnym została zamknięta 27 kwietnia 2023 roku decyzją ówczesnego burmistrza Brzegu Dolnego Pawła Pirka, w oparciu o ekspertyzę techniczną. Sprawą zainteresowała się posłanka Paulina Matysiak w czerwcu 2023 roku. W styczniu 2024 roku gmina informowała o kontaktach z PKP. W kwietniu 2024 roku opublikowano wiadomość, w której gmina poinformowała, że decyzją Naczelnego Sądu Administracyjnego remont kładki należy do PKP. Następnie, decyzją Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, obowiązek remontu kładki spoczął na gminie Brzeg Dolny. Burmistrz Brzegu Dolnego Ireneusz Fura odwołał się od tej decyzji do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, który 11 marca 2025 roku, po odwołaniu się przez gminę, nałożył obowiązek przywrócenia sprawnego stanu technicznego kładki na PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. do dnia 30 czerwca 2027 roku, o czym informowaliśmy już wcześniej.


Dalsze kroki PKP PLK i oczekiwanie na odpowiedź


Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. stoją przed wyborem: dostosować się do decyzji Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego lub odwołać się do Naczelnego Sądu Administracyjnego. W związku z zaistniałą sytuacją, redakcja portalu KoleoNews.pl 13 czerwca 2025 roku wystosowała zapytanie w tej sprawie do rzecznika prasowego spółki.


Zwróciliśmy się również do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego o udostępnienie pisma, w którym utrzymuje w mocy postanowienia DWINB.


Będziemy informowali o wszelkich odpowiedziach ze strony PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i GINB, a także o innych istotnych szczegółach związanych z kładką w Brzegu Dolnym.


Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page