top of page

Historia taboru Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej


Lxd2

Powstała w 1896 roku Nadmorska Kolej Wąskotorowa (dawniej Gryficka Kolej Wąskotorowa) przeszła w swoim taborze wiele zmian. Na samym początku swojej działalności na tory wyjechały parowozy o rozstawie szyn 750 mm, co było typowe dla kolei wąskotorowych.


W 1912 roku podjęto decyzję o zmianie rozstawu szyn na 1000 mm, co miało spowodować usprawnienie i zwiększenie możliwości przewozów towarowych na odcinku Gryfice - Niechorze. O historii Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej pisaliśmy już wcześniej na łamach KoleoNews.pl.


Okres powojenny


W okresie międzywojennym i po II wojnie światowej ,,wąskotorówka" znalazła się pod zarządem Polskich Kolei Państwowych (PKP). Tabor w tamtym okresie był uzupełniany i wymieniany. Eksploatowane były głównie parowozy Px48, były to solidne lokomotywy służące do przewozów osobowych jak i towarowych. W tamtych czasach kursowały również różne wagony osobowe i towarowe


XX wiek


W latach 70' i 80' XX wieku koleje wąskotorowe w Polsce odniosły spadek popularności, w tym również nadmorska. Było to spowodowane konkurencją ze strony transportu samochodowego, oraz brakiem inwestycji w tabor. Te czynniki doprowadziły do pogorszenia stanu lokomotyw oraz wagonów. W tamtym okresie pojawiały się spalinowozy, które miały na celu całkowite zastąpienie parowozów.


Obecne czasy


Na początku lat dwutysięcznych linię obsługiwał jeszcze parowóz Px48 wyprodukowany w zakładach Fablok po II wojnie światowej, jednak z czasem został zastąpiony przez lokomotywę spalinową Lxd2, która jeździ w połączeniu z wagonem bagażowo-rowerowym, wyprodukowanym w 1939 roku przez BAUCHELT & CO. GROUNBERG, oraz dwoma wagonami osobowymi Txhi00. Spalinowóz, ktory obecnie obsługuję linię wyprodukowany został w Rumunii w latach 1964–1990. Użytkowany jest też między innymi przez Żuławską Kolej Dojazdową.


Nadmorska Kolej Wąskotorowa posiada również wagon motorowy MBxd2, wyprodukowany w latach 1984–86 przez zakłady FAUR w Bukareszcie (powstały 32 jednostki), oraz parowóz Px48, który przechodzi obecnie naprawę główną i nie jest dostępny do wynajęcia.


Ważnym elementem floty Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej są odrestaurowane wagony osobowe. Wśród nich znajdują się zarówno wagony zamknięte, zapewniające komfort podróży w różnych warunkach atmosferycznych, jak i tak zwane "letniaki" – otwarte wagony, które cieszą się dużą popularnością w sezonie letnim, umożliwiając pełne doświadczenie nadmorskiego krajobrazu. Zmodernizowane wagony wyposażone są w wygodne siedzenia, ogrzewanie, a niektóre również w toalety z zamkniętym obiegiem. Dla wygody podróżujących z rowerami dostępny jest specjalny wagon do ich przewozu.


Warto również wspomnieć o taborze muzealnym, zgromadzonym na Wystawie Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej w Gryficach, która jest oddziałem Muzeum Narodowego w Szczecinie. Można tam podziwiać liczne parowozy wąskotorowe o rozstawie 1000 mm, wagony osobowe i towarowe, a także inne zabytkowe maszyny i urządzenia kolejowe, które dokumentują bogatą historię kolei wąskotorowych na Pomorzu Zachodnim.


Źródło zdjęcia: Redakcja KoleoNews.pl





Comments


OSTATNIE ARTYKUŁY
bottom of page