Imponujący wynik warszawskich linii tramwajowych do Wilanowa: 10 milionów pasażerów w pół roku
- Marek Zioła

- 6 maj
- 2 minut(y) czytania

Nowe warszawskie linie tramwajowe 14 i 16, uruchomione 29 października 2024 roku, które połączyły Miasteczko Wilanów ze Śródmieściem, Bielanami i Ochotą, przewiozły już ponad 10 milionów pasażerów w ciągu zaledwie sześciu miesięcy. Tak duża popularność trasy potwierdza, jak bardzo potrzebne było to połączenie mieszkańcom południowej Warszawy, którzy korzystają z tramwajów zarówno w podróżach do innych części miasta, jak i na krótszych, lokalnych odcinkach.
Od momentu uruchomienia tramwajów na Alei Rzeczypospolitej, ulicach Jana III Sobieskiego i Belwederskiej, frekwencja pasażerów utrzymuje się na wysokim poziomie. Już pierwszego dnia kursowania z nowych linii skorzystało około 75 tysięcy osób. Z biegiem czasu ta liczba nie tylko się ustabilizowała, ale w niektóre dni wzrosła, osiągając nawet 82 tysiące pasażerów. Dla porównania warto wspomnieć, że najdłuższa warszawska linia tramwajowa nr 17, licząca 23,4 km i 49 przystanków, przewozi dziennie od 100 do 110 tysięcy osób.
Rekordowa popularność nowych przystanków
Łącznie, od otwarcia trasy do końca kwietnia, linie 14 i 16 przewiozły około 10,5 miliona pasażerów na całej swojej długości. Warto zaznaczyć, że linia 14 była czasowo zawieszona dwukrotnie: raz w okresie świątecznym i ponownie z powodu prac związanych z budową tramwaju na ulicy Rakowieckiej. Około 40 procent wszystkich podróżnych skorzystało z „wilanowskiego” odcinka nowej trasy, pomiędzy przystankami Miasteczko Wilanów a Goworka.
Szczególnie popularne wśród pasażerów są nowe przystanki na trasie do Wilanowa. Aż siedem z dziesięciu przystanków z największą liczbą wsiadających pasażerów znajduje się właśnie na tym odcinku. Największą wymianę pasażerską odnotowują dwa przystanki w ścisłym centrum Warszawy: Rondo Dmowskiego i stacja metra Świętokrzyska. Kolejne miejsca pod względem popularności zajmują przystanki Dolna, św. Bonifacego, Miasteczko Wilanów, Nałęczowska, Plac Unii Lubelskiej, Jana III Sobieskiego, Oś Królewska i Spacerowa.
Szczyt popołudniowy i lokalne podróże
Linia 16 cieszy się większym zainteresowaniem pasażerów, przewożąc około 80 procent wszystkich podróżnych korzystających z obu nowych linii. Do końca kwietnia z „szesnastki” skorzystało niemal 8 milionów osób (w tym blisko 3 miliony na nowym odcinku), a z linii 14 ponad 2 miliony (w tym ponad 1 milion na nowym odcinku).
Największe natężenie ruchu na obu liniach obserwuje się w popołudniowym szczycie, między godziną 16:00 a 17:00, kiedy to podróżuje niemal 10 procent wszystkich pasażerów. W szczycie porannym odsetek ten wynosi około 7 procent. Interesujące jest, że wykorzystanie odcinka „wilanowskiego” jest większe w godzinach przedpołudniowych (do około 13:00-14:00) niż na pozostałej części trasy. Ponadto, frekwencja w obu szczytach na tym odcinku jest zbliżona, co może wskazywać, że trasa ta służy nie tylko do dalszych dojazdów, ale również jako dogodne połączenie lokalne.
Źródło zdjęcia: Facebook I Tramwaje Warszawskie















Komentarze