Inwestycje PLK zwiększają bezpieczeństwo i komfort podróży na linii Warszawa – Katowice
- Marek Zioła

- 4 lip
- 2 minut(y) czytania

PLK SA zakończyła prace utrzymaniowe między Babami a Piotrkowem Trybunalskim, usprawniając przejazdy oraz przygotowując linię do wyższych prędkości. Realizacja projektu o wartości około 12,5 miliona złotych została sfinansowana ze środków budżetowych.
Zakończone prace utrzymaniowe na linii kolejowej nr 1, łączącej Warszawę z Katowicami, na odcinku między Babami a Piotrkowem Trybunalskim, przyczyniły się do zwiększenia bezpieczeństwa oraz płynności ruchu pociągów. Projekt o wartości około 12,5 miliona złotych jest częścią strategicznych inwestycji mających na celu modernizację polskiej infrastruktury kolejowej, a jego finansowanie pochodziło w całości ze środków budżetowych.
Zakres przeprowadzonych prac między Babami a Piotrkowem Trybunalskim
W ramach zrealizowanych robót budowlanych na odcinku między Babami a Piotrkowem Trybunalskim przeprowadzono kompleksową wymianę warstwy podtorza, co jest kluczowe dla stabilności torowiska. Dodatkowo oczyszczono i uzupełniono tłuczeń, dokonano regulacji torów, a także punktowej wymiany szyn i podkładów. Na torze numer 2, w rejonie przejazdów drogowych w Woli Moszczenickiej i Jarostach, zmodernizowano nawierzchnię, wymieniając płyty przejazdowe, układając nową warstwę asfaltu i wykonując system odwodnienia, co poprawiło bezpieczeństwo w tych miejscach.
Do realizacji tych prac PLK SA wykorzystała specjalistyczny sprzęt o wysokiej wydajności. W maju na szlak wjechała maszyna torowa AHM 800R, która umożliwiła zintegrowaną wymianę podtorza bez konieczności demontażu toru. Urządzenie, którego pełny skład osiąga długość 800 metrów, unosi tor, usuwa stary tłuczeń oraz wierzchnią warstwę podtorza, a następnie automatycznie zastępuje je nowym materiałem, co znacząco przyspieszyło tempo prac.
Zastosowanie maszyny AHM800R oraz oczyszczarki tłucznia pozwoliło skrócić czas robót i ograniczyć ich wpływ na rozkład jazdy. To rozwiązanie nie tylko przyspiesza realizację, ale też poprawia jakość i trwałość infrastruktury – wyjaśnia Adam Adamski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Łodzi, Polskie Linie Kolejowe S.A.
Korzyści z zakończonych prac i dalsze plany
Zakończone prace przyczyniły się do utrzymania dobrego stanu technicznego linii kolejowej nr 1 na odcinku o istotnym znaczeniu dla ruchu pasażerskiego i towarowego. Obecnie szlak między Babami a Piotrkowem Trybunalskim umożliwia przejazd pociągów z prędkością 120 km/h. Bez przeprowadzenia tych niezbędnych robót konieczne byłoby wprowadzenie ograniczeń prędkości w najbliższych latach, co negatywnie wpłynęłoby na punktualność i czas podróży.
Przeprowadzone prace przygotowują również infrastrukturę do przyszłych modernizacji, w tym do możliwego zwiększenia prędkości szlakowej do 160 km/h. W najbliższych miesiącach, w trzecim kwartale 2025 roku, planowana jest wymiana pojedynczych rozjazdów na stacjach Baby, Piotrków Trybunalski i Rozprza, co ostatecznie zamknie zakres modernizacji układów torowych na tym odcinku.
Szerszy plan poprawy infrastruktury w regionie
Zakończony etap prac stanowi element szerszych działań utrzymaniowo-modernizacyjnych, realizowanych w ostatnich latach na łódzkim odcinku linii Warszawa – Katowice. W latach 2022–2024 wykonano między innymi modernizację przystanku Wolbórka, remont pięciu przejazdów kolejowo-drogowych w Skierniewicach, Makowie, Rokicinach, Piotrkowie Trybunalskim i Gorzkowicach, a także naprawę torów głównych dodatkowych na stacjach Piotrków Trybunalski i Gorzkowice. Łączna wartość tych prac wyniosła około 7,4 miliona złotych.
Realizacja bieżących robót nie wpłynęła znacząco na rozkład jazdy pociągów. Zarówno pociągi pasażerskie, jak i towarowe kursowały zgodnie z planem, z uwzględnieniem ruchu jednotorowego. W rejonie przejazdów kolejowo-drogowych sporadycznie występowały krótkotrwałe wyłączenia sygnalizacji, jednak w takich sytuacjach zastosowano dodatkowe oznakowanie, a kierowcy byli proszeni o zachowanie szczególnej ostrożności.
W najbliższym czasie na odcinku Koluszki – Częstochowa rozpoczną się prace w ramach projektu KPO, pod nazwą „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinkach: Koluszki – Częstochowa oraz Zawiercie – Dąbrowa Górnicza”, które docelowo umożliwią podniesienie prędkości do 160 km/h. Prace te będą realizowane przez spółkę zależną PNUiK Kraków.















Komentarze