top of page

Iran inwestuje 750 milionów dolarów w rozwój transportu kolejowego

lokomotywa

Podczas niedzielnej uroczystości w Teheranie, Iran podpisał memoranda inwestycyjne o wartości 750 milionów dolarów w sektorze transportu kolejowego. W wydarzeniu uczestniczyli Minister Transportu i Rozwoju Miast, szef Irańskich Kolei Państwowych (RAI), prywatni inwestorzy oraz przedstawiciele branży.


Podpisane zostały dwa porozumienia pomiędzy RAI a dwiema prywatnymi firmami: Avan Rail Passenger Trains Co. oraz Pars Ofogh Hashtgerd Agro-Industry Co. Celem tych umów jest wzmocnienie krajowych zdolności przewozowych zarówno pasażerskich, jak i towarowych.


Na mocy pierwszego porozumienia, Avan Rail zainwestuje 713 milionów dolarów w rozbudowę irańskiej floty pasażerskiej i lokomotyw. Projekt obejmuje zakup 600 wagonów cystern, 300 spalinowych zespołów trakcyjnych (DMU) oraz 50 lokomotyw. Druga umowa, o wartości 37 milionów dolarów, została podpisana z Pars Ofogh Hashtgerd i dotyczy finansowania zakupu 650 wagonów towarowych do przewozu ładunków masowych.


Ambitne cele w Krajowym Planie Rozwoju


Zastępca RAI ds. Inwestycji i Ekonomiki Transportu, Nourollah Beiranvand, poinformował, że w ramach Siódmego Krajowego Planu Rozwoju Iranu wyznaczono jasne cele ilościowe dla sektora kolejowego. Obejmują one zwiększenie udziału kolei w krajowym transporcie do 30 procent oraz podniesienie rocznej zdolności przewozowej tranzytu do 40 milionów ton.


Podkreślił, że osiągnięcie tych celów wymaga kompleksowego planu inwestycyjnego.

"Obecnie planujemy pozyskać 6,4 miliarda dolarów – co stanowi około 4,5 biliarda riali – od sektora prywatnego na rozwój kolei, z czego 77 procent zostanie przeznaczone na tabor, a pozostałe 23 procent na infrastrukturę"

– dodał Beiranvand.


Zaangażowanie zagranicznego finansowania


Podczas ceremonii podpisania memorandów, szef RAI, Jabbarali Zakeri, zwrócił uwagę na wykorzystanie zagranicznego finansowania w celu rozbudowy krajowej sieci kolejowej.

"Przy obecnej sieci możemy zwiększyć wolumeny przewozów towarowych i tranzytu do 15 milionów ton"

– powiedział.


Zakeri podkreślił, że zaangażowanie interesariuszy jest kluczową polityką obecnej administracji, dodając:

"Zapewniliśmy, że kluczowi gracze w sektorze transportu kolejowego aktywnie uczestniczą w procesach decyzyjnych."

Wspomniał również o rozszerzeniu regularnych połączeń kolejowych, zauważając, że obecnie w każdym tygodniu kursuje 500 pociągów rozkładowych.


Zakeri stwierdził, że rozwiązanie obecnych wyzwań – szczególnie w zakresie taboru – umożliwi Iranowi

osiągnięcie celów Siódmego Planu.

"Obejmuje to dodanie do sieci 950 lokomotyw, 300 wagonów pasażerskich i 3000 wagonów towarowych."

Dodał, że umowy finansowe obejmują międzynarodowych kredytodawców, choć nie ujawnił nazw krajów, zaznaczając, że sektor prywatny był bezpośrednio zaangażowany w ustalenia dotyczące finansowania zagranicznego.


Źródło zdjęcia: tehrantimes.com

Comments


OSTATNIE ARTYKUŁY
bottom of page