Koleje Mazowieckie szykują modernizację EN57AKM. P4 z wymianą monitoringu i modułów 5G
- Marek Zioła

- 2 dni temu
- 2 minut(y) czytania

Koleje Mazowieckie ogłosiły 30 października przetarg na wykonanie napraw w poziomie utrzymania P4 dla 33 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57AKM. Postępowanie obejmuje nie tylko standardowe prace remontowe, ale także rozbudowany zakres prac dodatkowych i modernizacyjnych, w tym wymianę systemów łączności i monitoringu. Termin składania ofert w tej dużej naprawie EN57AKM upływa 5 grudnia.
"Koleje Mazowieckie – KM" sp. z o.o., będące podmiotem zamawiającym świadczącym usługi kolejowe, planują kompleksowe odświeżenie części swojego taboru. Przetarg dotyczy 33 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) typu EN57AKM, które w latach 2013–2014 przeszły naprawę w wyższym poziomie utrzymania P5. Wykonanie zamówienia zostało przewidziane na lata 2026–2027.
Co obejmie naprawa w poziomie P4 jednostek EN57AKM?
Zakres zamówienia jest szeroki i wykracza poza stały schemat naprawy P4. Oprócz standardowych czynności, które mają zapewnić sprawną eksploatację i osiągnięcie wymaganego stanu technicznego określonego w przepisach, Zamawiający wymaga szeregu prac dodatkowych. Najważniejsze z nich to modernizacja wyposażenia technicznego, mająca bezpośredni wpływ na komfort i bezpieczeństwo użytkowania.
Wymiana monitoringu na cyfrowy. We wszystkich 33 EZT system analogowy zostanie zastąpiony nowocześniejszym monitoringiem cyfrowym.
Wymiana modułów łączności na 5G. Obecne moduły łączności 3G będą wymienione na nowsze, pracujące w standardzie 5G. Jest to element modernizacyjny, który z pewnością przełoży się na lepszą jakość połączenia, na przykład Wi-Fi w pociągach.
Dodatkowe prace zależne od stanu technicznego. Wykonawca będzie musiał zrealizować również prace wykraczające poza standardowy zakres P4, ale niezbędne do osiągnięcia odpowiedniego stanu technicznego, w tym uzupełnić braki i wykonać inne nieprzewidziane czynności, zaakceptowane przez Koleje Mazowieckie.
Naprawa każdego EZT wraz z pracami dodatkowymi i modernizacyjnymi nie może przekroczyć 60 dni kalendarzowych, licząc od dnia przekazania jednostki do wykonawcy. Dodatkowo, Koleje Mazowieckie wymagają udzielenia gwarancji jakości na okres co najmniej 12 miesięcy, licząc od momentu komisyjnego odbioru pociągu.
Wymagane warunki i terminy dla wykonawcy
Zamawiający, który jest podmiotem prawa publicznego, przewiduje realizację umowy w trybie przetargu nieograniczonego zgodnie z Dyrektywą 2014/25/UE. Wykonawca musi spełnić szereg warunków dotyczących sytuacji finansowej i zdolności zawodowej.
"Zamawiający uzna ww. warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że posiada środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości nie mniejszej niż 15 000 000,00 zł."
W zakresie zdolności zawodowej, potencjalny wykonawca musi udowodnić, że w ciągu ostatnich pięciu lat należycie wykonał co najmniej pięć napraw na poziomie utrzymania P4 lub P5 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które są przystosowane do jazdy z prędkością minimum 120 km/h. Musi także dysponować wykwalifikowanym personelem, w tym osobami z uprawnieniami do pomiarów zestawów kołowych, UT2, PT2, MT2, SHP i CA, a także uprawnieniami SEP E i D.
Kryteria wyboru wykonawcy naprawy EN57AKM
Koleje Mazowieckie będą oceniały oferty na podstawie trzech kryteriów, gdzie cena, choć ważna, nie jest jedynym decydującym czynnikiem.
Cena (C): 80%
Okres udzielonej gwarancji jakości na EZT (Og): 10%
Termin wykonania naprawy (Twn): 10%
Oznacza to, że liczy się nie tylko najniższa cena za usługę, ale również szybkość realizacji oraz długość udzielonej gwarancji, co jest istotne z punktu widzenia efektywnego zarządzania taborem.
Termin składania ofert został wyznaczony na 5 grudnia 2025 roku, do godziny 11:30. Następnie, publiczne otwarcie ofert nastąpi tego samego dnia o godzinie 12:00. Wykonawcy muszą także wnieść wadium w wysokości 2 000 000,00 zł.















Komentarze